Tänkte dokumentera lite samtidigt som jag renoverar min Volvo 740. Bilen är min förstabil som jag och min syster fick att övningsköra med av vår farfar.
Min farfar har försökt vara så rädd som möjligt om den men det finns sina skavanker. Han har regelbundet lämnat in den på underredsbehandling så den är ganska fräsh under.
Planerna är att gå igenom bilen efter rost och renovera upp det som ska användas igen. Målet är att få en stilren bil med gött stuk som man kan meka med utan att skitna ner sig. Kommer fokusera mest på kaross och väghållning till en början då ekonomin som student inte är den bästa. Har även tid på mig att klura ut vad för motor jag ska köra med senare. T5, V8, eller bara turbokonvertera. Pluggar/bor i en annan stad än var bilen befinner sig så det blir mek och uppdateringar på helger.
Har lagat rost och fixat på bilen innan jag startade projektet. Det är först nu jag en annan bil jag kan använda sålänge. Har dock inga före-bilder. Den var matt och det växte mossa på den.
Kommer en drös med bilder jag har samlat på mig från projektets start. Ni får säga till om ni vill ha fler eller färre bilder
Innan projektet började på riktigt:Renovering av speglar
Renovering av bromsar:
Projektstart:
Uppe på pallbockar
Framskärm borta
Börjat skrapa underredsmassa
Fästen till motorvärmare borta
Gamle maskin @ 28k mil går som en klocka
Nåt att packa ner bilen i
Plåtrent
Grundat tills den riktiga behandlingen
Fjädertorn
Här står stackarn
Skrapar vänster fram
Nästan klar vänster fram. Sladdlös LED-lampa från biltema med magneter. Bra skit. Synd att dom tunna magnetfästena gick av direkt.
Brukisen och garaget
Länkarmar som skall göras iordning
Börjat köra av bodyn och gammelt kitt
Äckliga länkarmar, men det ska det snart bli ändring på
Halvklart hemmamekat blästerskåp
Demonterat bromsok
Börjat hacka bort underredsmassa i hjulhusen bak
Baktill
Resultat av biltemas sandblästerpistol för 159
Klart för grund
Dags att sätta tänderna i panhard staget
Bussningar ur och blästring påbörjad
Börjar bli kallt
Tacksamt med kylan då underredsmassan går att hacka loss i flagor
Blir mysigt att montera sedan
Bagaget ser fräsht ut
Renoverade detaljer
Nya blinkers, inga vita grejjer här inte
Nya baklampor införskaffade också
Det var allt för tillfället. Mer mek imorgon.