3258
Sök

Volvo 744 GL -89 Helrenoveras och blir med BMW-motor

Planerna är att gå igenom bilen efter rost och renovera upp det som ska användas igen. Väghållningen ska förbättras och en BMW M20B25 motor med turbo ska hinkas i. Projektet kommer gå ganska långsamt periodvis eftersom min... Visa mer

470 071 Visningar
Uppdaterades senast 13 oktober 2019
467 Inlägg
2 september 2013
Trådstartare
#301
Dennisdenko skrev:
Det finns 3 olika skivor till 740 iaf,
262mm
280mm
287mm

Den minsta är "vanligast" då kan du ha 14" fälgar fram,
Den mellersta brukar finnas på bilar med ABS
Den störta sitter på GLT 16V och turbo från -88 ochdå kan du inte ha 14" fälgar fram!
Ska du ha dom stora behöver du hållarna till bromsoket!

Bak sitter det 281mm skivor på alla, och det är ATE ok bak.

Sen finns 2 bromsok, Bendix och Girling, Jag har Bendix på mina 262 skivor, medan min kompis har Girling på samma skivor, det är olika.

Hoppas det hjälpte lite!

Appropå din koppling på regskylten, hur kopplar man in Arduino:n? är inte helt med på noterna där, men kan man koppla den direkt till batteriet eller? såg att det fanns USB och DC inkoppling, har du lust att förklara? smile

744GLT skrev:
kan lägga till att dessa skivor sitter också på 740 GL och SE 91-92

Tack för upplysningen grabbar!

Arduinon fick ström från datorn så som jag hade kopplat det, det var bara ett test. Men när jag ska göra det riktigt sen så köper jag nog en USB-plugg för cigarett-uttag för att strippa ner. På så vis får man en stabil 5V spänning som arduinon vill ha smile


1 314 Inlägg
5 september 2013
#302
En fråga bara, har nämligen försökt att få ur bussningarna ur länkarmarna på min 740. De yttre gick bra (dom som sitter på varsin sida skruvade mot varandra) men hur f'n fick du bort dom två andra som sitter vid infästningarna mot karossen och balken?

Mvh Martin

If everybody drove an old Volvo, the world would be a better place!
740:ns projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171791
T5-projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272295

467 Inlägg
5 september 2013
Trådstartare
#303
RallyMartin skrev:
En fråga bara, har nämligen försökt att få ur bussningarna ur länkarmarna på min 740. De yttre gick bra (dom som sitter på varsin sida skruvade mot varandra) men hur f'n fick du bort dom två andra som sitter vid infästningarna mot karossen och balken?

Mvh Martin

Lättast är med en riktig press, men ett skruvstycke och några stora hylsor går också bra wink antingen använda skruvstycket till att pressa ur dem eller att hålla fast länkarmen när du slår ut dem. Men var rädd om skruvstycket, mitt strök med sad Man kan även elda ur dem big_smile


1 314 Inlägg
5 september 2013
#304
Aa har försökt med ett skruvstäd men kommer inte på nåt bra sätt för att få ur dem wink Får nog helt enkelt åka in till nån verkstad i stan och be om hjälp wink Men är det lika svårt att få i bussningarna sen igen? Elda ur dom har jag testat men funkade inte så bra med den ena bussningen som är som en stålhylsa typ wink

If everybody drove an old Volvo, the world would be a better place!
740:ns projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171791
T5-projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272295

maskinist
585 Inlägg
5 september 2013
#305
RallyMartin skrev:
Aa har försökt med ett skruvstäd men kommer inte på nåt bra sätt för att få ur dem wink Får nog helt enkelt åka in till nån verkstad i stan och be om hjälp wink Men är det lika svårt att få i bussningarna sen igen? Elda ur dom har jag testat men funkade inte så bra med den ena bussningen som är som en stålhylsa typ wink

mitt tycke så är de värt att be verkstad å pressa ur dom och in dom, sparar en massa tid och en del svordomar wink


467 Inlägg
5 september 2013
Trådstartare
#306
timsi skrev:
RallyMartin skrev:
Aa har försökt med ett skruvstäd men kommer inte på nåt bra sätt för att få ur dem wink Får nog helt enkelt åka in till nån verkstad i stan och be om hjälp wink Men är det lika svårt att få i bussningarna sen igen? Elda ur dom har jag testat men funkade inte så bra med den ena bussningen som är som en stålhylsa typ wink

mitt tycke så är de värt att be verkstad å pressa ur dom och in dom, sparar en massa tid och en del svordomar wink

Så sant som det är sagt. Men om man är snål får man vara kreativ wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179285/179285-7d7e1209385b3868272320814d17f0bd.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179285/179285-1acc7a23f1ec55f825f6e983b0b59d0c.jpg


maskinist
585 Inlägg
5 september 2013
#307
zappen999 skrev:
timsi skrev:
RallyMartin skrev:
Aa har försökt med ett skruvstäd men kommer inte på nåt bra sätt för att få ur dem wink Får nog helt enkelt åka in till nån verkstad i stan och be om hjälp wink Men är det lika svårt att få i bussningarna sen igen? Elda ur dom har jag testat men funkade inte så bra med den ena bussningen som är som en stålhylsa typ wink

mitt tycke så är de värt att be verkstad å pressa ur dom och in dom, sparar en massa tid och en del svordomar wink

Så sant som det är sagt. Men om man är snål får man vara kreativ wink

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 17f0bd.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … b59d0c.jpg

jo sant wink men brukar inte kosta många kronor när man har de löst å lämnar in wink


467 Inlägg
7 september 2013
Trådstartare
#308
Har vart dött ett tag, skolan har dragit igång nu igen men en liten update kan ni få smile

Har börjat med motorn lite smått. Motorn ville inte gå runt när 1:ans vevlager hade dragits. Använde uteslutningsmetoden för att få reda på att det var överfallet och staken som inte riktigt var kompisar. Ska försöka få tag i en ny så fort det går.

Efter det ska oljepumpen och tråget på så är botten klar. Ytterligare lite prylar till såsom svänghjul, kopplingsgaffel osv så åker botten och låda i. Monterar toppen när motorn sitter i.

Ska försöka öka tempot nu så att så mycket som möjligt är klart innan kylan kommer tongue

Lite random bilder:

Monterat slangar och pluggat hål i skuffen
https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179285/179285-d7aaa91d8f3ce444b80cb8cdd6e64700.jpg

Fått tag i huvudbromscylinder och fördelningsventil
https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179285/179285-46474091a2fb43449bd0280ce2f135af.jpg

Spolartank på plats och inkopplad
https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179285/179285-750af6b2342b28eb5d0303cfba3cb2fa.jpg

Bakstöt på
https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179285/179285-f9c568165012965b8c7b6eda9be9dec8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179285/179285-bad58d018a6857abe89c8e994a4108f4.jpg


maskinist
585 Inlägg
7 september 2013
#309
vad va de för motor du skulle köra med? smile


Kaktus
65 Inlägg
8 september 2013
#310
Fyfan! Snyggt jobbat! Kommer att följas smile


467 Inlägg
8 september 2013
Trådstartare
#311
timsi skrev:
vad va de för motor du skulle köra med? smile

BMW M20B25, 6cyl turbo smile

Perkaan skrev:
Fyfan! Snyggt jobbat! Kommer att följas smile

Tackar!


maskinist
585 Inlägg
8 september 2013
#312
härligt! smile blir de riktigt med hästar från början då? wink


467 Inlägg
8 september 2013
Trådstartare
#313
timsi skrev:
härligt! smile blir de riktigt med hästar från början då? wink

Detta är det första bygget jag gör så jag tar det nog lite lugnt wink har bara bytt olja och filter och rostlagat lite innan detta projekt tongue

Skulle vart tråkigt att smälla motorn på grund av okunskap det första jag gör big_smile


maskinist
585 Inlägg
8 september 2013
#314
aha, så de blir i stort sätt orginal med turbo bara typ ?wink men de är bra att du tänkar på de hållet för som du säger så är de tråkigt att lägga motorn om man skulle missa nått wink


467 Inlägg
8 september 2013
Trådstartare
#315
timsi skrev:
aha, så de blir i stort sätt orginal med turbo bara typ ?wink men de är bra att du tänkar på de hållet för som du säger så är de tråkigt att lägga motorn om man skulle missa nått wink

I princip. Svarvade kolvar och en GT35:a. Kommer väl hamna runt 1bar ladd i början. Beror även på om jag svetsar toppen och vilken topp-packning osv jag kör med. Det bör hålla för 350-400hk. Men det är bara att såsa på till det smäller, sen bygga smidd motor wink (svårt som student dock)

Kringutrustningen såsom sprut, tändning och soppasystem kommer vara överdimensionerat för framtiden, så det blir inget snik-bygge ändå. Kanske ska lägga upp lite specs på vad jag hade tänkt mig för prylar så man kan få lite feedback


762 Inlägg
8 september 2013
#316
Så du kommer att köra med motorn med en enkel kamaxel (om jag inte minns helt fel?), det är lite kul att någon går emot strömmen och inte använder M50B25 när de ska trimma en BMW sexa wink Men hur som helst så gör du ett grymt arbete med bilen! Har följt tråden ett bra tag nu, och kommer att följa den länge till wink


467 Inlägg
8 september 2013
Trådstartare
#317
Garagemuppen skrev:
Så du kommer att köra med motorn med en enkel kamaxel (om jag inte minns helt fel?), det är lite kul att någon går emot strömmen och inte använder M50B25 när de ska trimma en BMW sexa wink Men hur som helst så gör du ett grymt arbete med bilen! Har följt tråden ett bra tag nu, och kommer att följa den länge till wink

Japp, 12v. kul att höra att du följt det länge. Frustrerande att det har blivit ett långtidsprojekt wink

La ihop två bilder i photoshop för att se hur toppen kommer i jämförelse med kylaren. Tror ni jag klarar mig utan expansionskärl?

https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179285/179285-73d2e04c3756bef61b95129636444424.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179285/179285-28f8b95883f8298cea632b70772e5d3b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179285/179285-11fb000f5d532f2bf490ddb196da2679.jpg


569 Inlägg
11 september 2013
#318
Har läst igenom hela tråden och man blir riktigt imponerad! Ska bli skitkul att se slutresultatet. smile

Angående nivån på toppen/kylaren så borde det klara sig, perspektivet på bilderna är ju inte helt vågrätt så toppen kommer ju sjunka ytterligare om du går ner lite med kameran... Sen går ju inte vattenkanalerna gå så högt i toppen, dom ligger la en bit under kamaxeln.

Återigen, fint bygge! Keep up the good work. wink

Pontiac Grand Prix -70 med Cadillac 500 V8, bygge från grunden.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234001
Audi A4 Avant 1.8TSQ -99 (B5) - bruksbilsförfining som gått överstyr!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=274253

467 Inlägg
11 september 2013
Trådstartare
#319
misbehave skrev:
Har läst igenom hela tråden och man blir riktigt imponerad! Ska bli skitkul att se slutresultatet. smile

Angående nivån på toppen/kylaren så borde det klara sig, perspektivet på bilderna är ju inte helt vågrätt så toppen kommer ju sjunka ytterligare om du går ner lite med kameran... Sen går ju inte vattenkanalerna gå så högt i toppen, dom ligger la en bit under kamaxeln.

Återigen, fint bygge! Keep up the good work. wink

Känns gött att höra nån med samma tanke, får hoppas att det går vägen iallafall!


467 Inlägg
13 september 2013
Trådstartare
#320
Alla stakar bytta och oljepumpen ditskruvad. Nu går han runt fint wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179285/179285-8d5fdddaa1c6c6bb8b5f303b660011be.jpg



Sök