2727
Sök

Volvo 744 GL -89 Helrenoveras och blir med BMW-motor

Planerna är att gå igenom bilen efter rost och renovera upp det som ska användas igen. Väghållningen ska förbättras och en BMW M20B25 motor med turbo ska hinkas i. Projektet kommer gå ganska långsamt periodvis eftersom min... Visa mer

469 457 Visningar
Uppdaterades senast 13 oktober 2019
467 Inlägg
17 februari 2019
Trådstartare
#781
v8volvo skrev:
Stiligt bygge! 35:an kan du skicka till mig 😋

Jag har faktiskt en annons ute på lite saker som jag inte längre behöver, kolla här!

Surric skrev:
Helt underbart att du är igång igen! Ska bli mycket intressant att följa! big_smile

NTCRS skrev:
Rent och snyggt allting, klockrent! smile

Tack så mycket båda två. Jag hoppas att det fortsatt blir intressant att följa, trots mindre effekt big_smile


467 Inlägg
17 februari 2019
Trådstartare
#782
Det blev en roadtrip i helgen. Har efter en tids sökande hittat en multilink bakvagn från 760. Detta är MK1-versionen som satt på 760 sedaner mellan 87-90. Fördelen med MK1 vs den nyare MK2 är att den är tillverkad i stål, vilket gör att man kan modifiera den lätt. MK2 är tillverkad i gjuten aluminium.

https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179285/179285-edf65d91e254d4c340a162132d54b376.jpg

Har brottats med att få isär allting idag. Trodde jag hade skrapat rost för sista gången i detta projektet, men icke!

https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179285/179285-38102278487844e87e04840fa6995fe5.jpg

Nu återstår det att få tag i en trevligare diff, nya bult samt bussningar, vilket säkert blir ännu svårare än att hitta bakvagnen neutral


Lastbilsmekaniker
5 187 Inlägg
17 februari 2019
#783
zappen999 skrev:
Det blev en roadtrip i helgen. Har efter en tids sökande hittat en multilink bakvagn från 760. Detta är MK1-versionen som satt på 760 sedaner mellan 87-90. Fördelen med MK1 vs den nyare MK2 är att den är tillverkad i stål, vilket gör att man kan modifiera den lätt. MK2 är tillverkad i gjuten aluminium.

https://www1.garaget.org/gallery/images … 54b376.jpg

Har brottats med att få isär allting idag. Trodde jag hade skrapat rost för sista gången i detta projektet, men icke!

https://www1.garaget.org/gallery/images … 995fe5.jpg

Nu återstår det att få tag i en trevligare diff, nya bult samt bussningar, vilket säkert blir ännu svårare än att hitta bakvagnen neutral

Bussningarna till dessa axlar är snordyra och några har utgått. Har övre länkarmarna i bra skick om dina bussningar är slut där.


235 Inlägg
17 februari 2019
#785
Om du kollar i NisseVonShabos tråd på hans 740 så har han fått bussningar svarvade då dom stora till själva ramen hade utgått smile

Volvo 4 Life

467 Inlägg
31 mars 2019
Trådstartare
#786
Det går sakta men säkert framåt, min bror hjälper mig att bygga ett nytt grenrör.

https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179285/179285-3cfa04c53f1a8efec6b0a8e6bba2668a.jpg

Har fått tag i en BMW 210 diffklump som ska modifieras in i bakvagnen. Drivaxlarna passar rakt av och bredden på diffen är exakt samma som Volvons.

https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179285/179285-4e07171f4f944dcff8857f26e0476ec2.jpg

Har även mätt upp alla bussningar samt målat upp dem i CAD. Nästa steg är att få tag i någon som kan tillverka dem i polyuretan. Jag kommer släppa alla ritningar till bussningarna så fort jag vet att de passar enligt måtten, så att andra kan ta del av det med. Det är första gången jag kommer i kontakt med CAD, så feedback är välkommet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179285/179285-e8d94d4562a4beb2958cdc50bba5d4dc.jpg

Jag letar för övrigt efter någon mekanisk verkstad som kan svarva hylsor till bussningarna. Någon som vet någon i Göteborgs-området?


467 Inlägg
4 maj 2019
Trådstartare
#787
Det går sakta framåt med projektet. Har fått hem nya bromsar bland annat. En av kriterierna för att registrera som ombyggt fordon är att hela bromssystemet ska vara utbytt. Jag har fram tills nu haft V70 AWD bromsar framtill, och original bak.

760 bakvagnen har andra mått för infästning av bromsok än 740, och det visar sig att S60/V70 bromsar ska passa rakt av, utan adaptrar. Jag bestämde mig för att uppgradera samtliga bromsar till S60R-bromsar. Nu är jag säker att bromskapaciteten är tillräcklig för effekten, samt att jag har en lösning för att få på uppgraderade bromsar på multilink-axeln.

Oken kommer från S60R (AWD) 04-07. Skivorna är 330mm på alla hjul. Jag har använt adaptrar från Andersson Steel & Speed för att montera oken fram. Fick dock fila ner styrleden då den kom ivägen.

Återstår att se om fälgarna går på, men det ska nog gå bra!

https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179285/179285-19fcf9df58e2094da46d3d9982c4a9b9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179285/179285-bed20f3971b73426edb0d3391401343f.jpg

Om ni känner någon som kan hjälpa mig att svarva eller blästra i Göteborgs-området, så skicka gärna ett PM.


467 Inlägg
13 oktober 2019
Trådstartare
#788
Projektet är till salu! Hör av er i PM vid intresse.



Sök