3467
Sök

Regler för trimmning av bil/motorbyte

112 Inlägg
9 december 2012
Trådstartare
#1
Hej! Har en volvo 240 1981:a dvs veteranbil. Undrar om det är möjligt att trimma den eller byta motor helt i den för att få mer effekt? Vill göra allt så att jag kan regga den med nya eller trimmade motorn. Finns så mycket olika saker man ska ta reda på så om nån här har gjort liknande och kan dela med sig av tips är jag tacksam.
Motorn som sitter i nu är en B23A förgasare.
mvh pasi

Pim_Pim
9 december 2012
#2
Regga om den med en B230FK med M90 vore ju det bästa. smile

112 Inlägg
9 december 2012
Trådstartare
#4
Pim_Pim skrev:
Regga om den med en B230FK med M90 vore ju det bästa. smile

Vad är det för effekt på en sådan? Är det turbo i den?

112 Inlägg
9 december 2012
Trådstartare
#5

Tack!

huh?
10 427 Inlägg
9 december 2012
#6
mercedespasi skrev:

Tack!

Finns en lista där med vilka maxeffekt och maxvridmomentsgränser som gäller för respektive bil från tillverkarna också. Även vissa andra villkor om det finns, tex rörande bromsskivor, stötdämpare osv.

Volvo sålde en turbosats till B23A en gång i tiden för övrigt smile


15 Inlägg
10 december 2012
#7
Släng in en cheva v8;)

112 Inlägg
10 december 2012
Trådstartare
#8
joni1988 skrev:
Släng in en cheva v8;)

Nej det blir inget sånt, då får jag bygga om hela bilen..

15 Inlägg
10 december 2012
#9
:d

1 482 Inlägg
12 december 2012
#10
Värt att tänka på en sak.

SFRO's "regler" är inte "huggna i sten" om man säger så.

Dom skriver att dom "maximalt godtar 15kw/100kg tjänstevikt" vid ombyggt/amatör byggt fordon

Men dom har vid flertal gånger utfärdat dispenser på tex 25kw/100kg tjänstevikt.
Har själv sett ett papper på en AC Cobra med diverse effekt dispenser.

BLT Service
Theracords Music Label

112 Inlägg
12 december 2012
Trådstartare
#11
Ligger lite lågt med detta då jag tror att jag säljer bilen till våren sen när jag är klar med mitt nuvarande projekt..orkar nog inte med några fler bil projekt på ett tag..

664 Inlägg
12 januari 2013
#12
Är riktigt sugen på att slänga ur b23an på min 244 och bygga om för cheva 350 motor , bilen är från 82 kan det bli svårigheter att regga då?

Tänkte framförallt på vridet där jag hört lite allt möjligt , vissa har kunnat regga med 350 som har då haft under 220Hk med original 1031 och vent.skivor och de brydde sig inte ens om vridet i maskinen och sedan alla som ger tips och råd säger att man inte får ha mer än 270Nm.

Hur är det egentligen?

Avstängd
1 418 Inlägg
12 januari 2013
#13
Toddemannen skrev:
Är riktigt sugen på att slänga ur b23an på min 244 och bygga om för cheva 350 motor , bilen är från 82 kan det bli svårigheter att regga då?

Tänkte framförallt på vridet där jag hört lite allt möjligt , vissa har kunnat regga med 350 som har då haft under 220Hk med original 1031 och vent.skivor och de brydde sig inte ens om vridet i maskinen och sedan alla som ger tips och råd säger att man inte får ha mer än 270Nm.

Hur är det egentligen?

jaa om vridet blir för stort.
enda motorn ja vet går att regga med är cheva 305 motorn från van

Vw trimmare
2 995 Inlägg
12 januari 2013
#14
Noxxer skrev:
Värt att tänka på en sak.

SFRO's "regler" är inte "huggna i sten" om man säger så.

Dom skriver att dom "maximalt godtar 15kw/100kg tjänstevikt" vid ombyggt/amatör byggt fordon

Men dom har vid flertal gånger utfärdat dispenser på tex 25kw/100kg tjänstevikt.
Har själv sett ett papper på en AC Cobra med diverse effekt dispenser.

Du kan få dispans om tillverkaren har satt andra värden eller har fruktansvärt bra motivering. Den senare fungerar nog inte så högt med endast motivering så deras 15kw är rätt så "huggna i sten" på en modell med klena motorer.

En AC Cobra har 425hk orginal så att du sett 25kw är inte så konstigt massor med bilar har över 15kw/100kg original och då utgår man ifrån det. Annars blir det bara 204hk tillåtna


Ett ombyggt fordon med en tex ccx skulle alltså få ha en 1000hk motor även om det är massor över dom 15kw..
Senast redigerat av MeloveGolf (12 januari 2013)


664 Inlägg
13 januari 2013
#15
Johan85 skrev:
Toddemannen skrev:
Är riktigt sugen på att slänga ur b23an på min 244 och bygga om för cheva 350 motor , bilen är från 82 kan det bli svårigheter att regga då?

Tänkte framförallt på vridet där jag hört lite allt möjligt , vissa har kunnat regga med 350 som har då haft under 220Hk med original 1031 och vent.skivor och de brydde sig inte ens om vridet i maskinen och sedan alla som ger tips och råd säger att man inte får ha mer än 270Nm.

Hur är det egentligen?

jaa om vridet blir för stort.
enda motorn ja vet går att regga med är cheva 305 motorn från van

Okioki hörde även av mig till en besiktningsman som sa att det även går med 307an , eller går det att strypa 350 till omregningen?

Avstängd
1 418 Inlägg
13 januari 2013
#16
Toddemannen skrev:
Johan85 skrev:
Toddemannen skrev:
Är riktigt sugen på att slänga ur b23an på min 244 och bygga om för cheva 350 motor , bilen är från 82 kan det bli svårigheter att regga då?

Tänkte framförallt på vridet där jag hört lite allt möjligt , vissa har kunnat regga med 350 som har då haft under 220Hk med original 1031 och vent.skivor och de brydde sig inte ens om vridet i maskinen och sedan alla som ger tips och råd säger att man inte får ha mer än 270Nm.

Hur är det egentligen?

jaa om vridet blir för stort.
enda motorn ja vet går att regga med är cheva 305 motorn från van

Okioki hörde även av mig till en besiktningsman som sa att det även går med 307an , eller går det att strypa 350 till omregningen?

nja motorn ska ju vara som den är vid reggningen så strypa går inte smile

664 Inlägg
13 januari 2013
#17
Johan85 skrev:
Toddemannen skrev:
Johan85 skrev:

jaa om vridet blir för stort.
enda motorn ja vet går att regga med är cheva 305 motorn från van

Okioki hörde även av mig till en besiktningsman som sa att det även går med 307an , eller går det att strypa 350 till omregningen?

nja motorn ska ju vara som den är vid reggningen så strypa går inte smile

Hahah jag förstår, läste det på zatzy att nån ströp den men va lite osäker på det tongue lutar väl mot en305a eller 307a då , det har mest varit polarn som kåtat sig på en 350... Men det går väl att skrämma liv ur en 305a?smile

Fri fart för ett fritt folk!
14 160 Inlägg
13 januari 2013
#18
mercedespasi skrev:
Pim_Pim skrev:
Regga om den med en B230FK med M90 vore ju det bästa. smile

Vad är det för effekt på en sådan? Är det turbo i den?

fk har 135hk och turbo fördelen är att den faktist är identisk med 165hk motorn.

fullt reggbar utan krångel ha kvar kat och hela orginal insprutningen
och ventilerade skivor fram och 1031 bakaxel så är det inga som helst krångel utan den blir godkänd direkt

istället för att hinka ner en sur v8 på 150hk och  skapar en virvelvind i tanken smile

Kör fort så hinner inget hända...

664 Inlägg
13 januari 2013
#19
Growe skrev:
mercedespasi skrev:
Pim_Pim skrev:
Regga om den med en B230FK med M90 vore ju det bästa. smile

Vad är det för effekt på en sådan? Är det turbo i den?

fk har 135hk och turbo fördelen är att den faktist är identisk med 165hk motorn.

fullt reggbar utan krångel ha kvar kat och hela orginal insprutningen
och ventilerade skivor fram och 1031 bakaxel så är det inga som helst krångel utan den blir godkänd direkt

istället för att hinka ner en sur v8 på 150hk och  skapar en virvelvind i tanken smile

Hehehe virvelvind i tanken har jag redan så för mig spelar det ingenroll tongue

Fri fart för ett fritt folk!
14 160 Inlägg
13 januari 2013
#20
Toddemannen skrev:
Growe skrev:
mercedespasi skrev:

Vad är det för effekt på en sådan? Är det turbo i den?

fk har 135hk och turbo fördelen är att den faktist är identisk med 165hk motorn.

fullt reggbar utan krångel ha kvar kat och hela orginal insprutningen
och ventilerade skivor fram och 1031 bakaxel så är det inga som helst krångel utan den blir godkänd direkt

istället för att hinka ner en sur v8 på 150hk och  skapar en virvelvind i tanken smile

Hehehe virvelvind i tanken har jag redan så för mig spelar det ingenroll tongue

fast med 4st cyl till blir det inte mer.. dessutom är motorerna byggda med 30tals teknik så dom är inget att hörra över när det gäller bränsleförbrukning.
så om du tycker en gammal b23a är törstig så gråter du med en gammal v8 med förgasare på 150hk smile

Kör fort så hinner inget hända...


Sök