2896
Sök

Olycka vid korsning, vems fel egentligen?

70 Inlägg
10 december 2012
Trådstartare
Hej!

Min flickvän krockade idag min bil, skulle givetvis tagit helförsäkring nu i dagarna, men han inte innan olyckan var framme.

Hon kom in i en 4-vägskorsning, där alla har väjningsplikt.

Det är glashalt i korsningen och hon glider in i den i ca 20 km/h. Då från höger kommer en bil rakt ut utan att titta, och självklart glider hon in i honom.

Jag är medveten om att högerregeln tillämpas här (även försäkringsbolaget håller hårt på den)

Så min bil är skrot och jag får inte ut något, det är jag medveten om, men moraliskt eller vad man nu säger?

Det är ju ändå väjningsplikt...

Vad säger ni?

7 399 Inlägg
10 december 2012
men snälla du,, INGEN kan ju säga något med den dåliga beskrivningen,, skaffa en bild på korsningen  plus skyltar å var bilarna befann sig i förhållande till varandra wink

70 Inlägg
10 december 2012
Trådstartare
Haha läste igenom nu, ska se vad jag kan göra

70 Inlägg
10 december 2012
Trådstartare
Haha läste igenom nu, ska se vad jag kan göra

Evildan
10 december 2012
Jag skulle misstänka att hon är vållande till olyckan eftersom du skrev att högerregeln är gällande, hinner man inte stanna har man kört för fort brukar det anses av lagen.

Tråkigt när det blir så här, hoppas att hon och den påkörde inte gjorde sig illa och mår bra efter omständigheterna.

Meldem
4 137 Inlägg
10 december 2012
Rätta mig om jag har fel, men är det väjningsplikt så är det väjningsplikt? Inte högerregeln.
Brukar ju vara som så att om inget annat anges, så är det högerregeln.

Men som sagt, vet inte hur det är skyltat eller nånting, förutom att alla har väjningsplikt dvs. smile

Forummoderator
26 363 Inlägg
10 december 2012
TouchOfRed skrev:
Rätta mig om jag har fel, men är det väjningsplikt så är det väjningsplikt? Inte högerregeln.

Men som sagt, vet inte hur det är skyltat eller nånting, förutom att alla har väjningsplikt dvs. smile

Precis. Antingen är det skyltat för väjningsplikt, eller så är det inte skyltat och då är det högerregeln..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Meldem
4 137 Inlägg
10 december 2012
Mack skrev:
TouchOfRed skrev:

Precis. Antingen är det skyltat för väjningsplikt, eller så är det inte skyltat och då är det högerregeln..

Puuh.. Började tvivla lite på mina kunskaper tongue

Evildan
10 december 2012
Mack skrev:
TouchOfRed skrev:

Jag förstår det som så från första inlägget att det är en fyrvägskorsning där väjningsplikt regleras av högerregeln, då har alla väjningsplikt beroende såklart var den andra bilen kommer ifrån.
Man ska alltid släppa ut bilen som kommer från höger sida, och vem det är beror ju på vilken anslutande gata man kör in i korsningen på.
Hade bilen som hon gled in i haft en bil inkommande på sin högra sida hade han varit tvungen att stanna, inte kul när det är 4 bilar samtidigt i en sådan korsning, det händer, då är det modigast åker först wink
Senast redigerat av Evildan (10 december 2012)

Forummoderator
26 363 Inlägg
10 december 2012
Evildan skrev:
Mack skrev:
TouchOfRed skrev:

Jag förstår det som så från först ainlägget att det är en fyrvägskorsning där väjningsplikt regleras av högerregeln, då har alla väjningsplikt beroende såklart var den andra bilen kommer ifrån.
Man ska alltid släppa ut bilen som kommer från höger sida, och vem det är beror ju på vilken anslutande gata man kör in i korsningen på.
Hade bilen som hon gled in i haft en bil inkommande på sin högra sida hade han varit tvungen att stanna, inte kul när det är 4 bilar samtidigt i en sådan korsning, det händer, då är det modigast åker först wink

Händer titt som tätt här i Östersund där det är högerregeln mest överallt..ingen törs åka, haha..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Meldem
4 137 Inlägg
10 december 2012
Evildan skrev:
Mack skrev:
TouchOfRed skrev:

Jag förstår det som så från första inlägget att det är en fyrvägskorsning där väjningsplikt regleras av högerregeln, då har alla väjningsplikt beroende såklart var den andra bilen kommer ifrån.

Du menar "Flervägsstopp"?
Då är det ju stopp-plikt som gäller, sen efter det högerregeln. Då finns det väl ingen väjningsplikt inblandad smile

5 089 Inlägg
10 december 2012
Dålig framförhållning eftersom hon inte fick stopp på bilen före sträcket.. Så tjejjens fel i mina ögon.

\Lindgren

Meldem
4 137 Inlägg
10 december 2012
FLindgren skrev:
Dålig framförhållning eftersom hon inte fick stopp på bilen före sträcket.. Så tjejjens fel i mina ögon.

Jo det lär ju vara så försäkringsbolaget ser det. Och visst, man ska hålla den hastighet man känner är rätt, och så ska man kunna stanna i tid.
Men sen vet man ju inte hur den andra körde. Han kanske körde som ett svin.
Blir ju struligt att bevisa eftersom det var hon som smaka på dennes framskärm.
Senast redigerat av TouchOfRed (10 december 2012)

70 Inlägg
10 december 2012
Trådstartare
Hoppas den funkar gjord i telefon http://db.tt/zBewkB6H

Hon är blå, motpart grön. Han kör  rakt ut, hon glider in i honom.

Evildan
10 december 2012
TouchOfRed skrev:
Evildan skrev:
Mack skrev:

Då är det ju stopp-plikt som gäller, sen efter det högerregeln. Då finns det väl ingen väjningsplikt inblandad smile

Nej jag menar en 4-vägskorsning där väjningsplikten regleras av högerregeln, inget annat.
Ingen stopplikt inblandad, nu rör du till det lite för dig i onödan wink

Evildan
10 december 2012
rikardbystrom skrev:
Hoppas den funkar gjord i telefon http://db.tt/zBewkB6H

Hon är blå, motpart grön. Han kör  rakt ut, hon glider in i honom.

Där har samtliga (enligt din snygga skyltning som jag gärna skulle vilja se mer av i trafiken big_smile ) väjningsplikt.

http://www.trafiksakerhet.se/lamna-foretrade.htm

Meldem
4 137 Inlägg
10 december 2012
Evildan skrev:
TouchOfRed skrev:
Evildan skrev:

Nej jag menar en 4-vägskorsning där väjningsplikten regleras av högerregeln, inget annat.
Ingen stopplikt inblandad, nu rör du till det lite för dig i onödan wink

Hehe, nerrrrå big_smile

Forummoderator
9 299 Inlägg
10 december 2012
Som i alla andra "vems är felet" -trådar så är det fullständigt onödigt att sitta och fundera över detta på ett internetforum. Vi kan eventuellt inge falska förhoppningar, i bästa fall. Ni får helt enkelt invänta skadereglerarens beslut. Däremot är det mycket mer intressant att senare få veta hur utslaget blev, något som folk aldrig uppdaterar dessa trådar med.

Hoppas din flickvän och den andre föraren klarade sig oskadda och att inte du och din flickvän i och med detta bygger en schism mellan er. Olyckor kan hända.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Meldem
4 137 Inlägg
10 december 2012
Den andra bilen bromsade överhuvudtaget inte? utan bara körde?
Isf tycker nog jag att det är dennes fel. Inte din flickväns.

Meldem
4 137 Inlägg
10 december 2012
caromania skrev:
Som i alla andra "vems är felet" -trådar så är det fullständigt onödigt att sitta och fundera över detta på ett internetforum. Vi kan eventuellt inge falska förhoppningar, i bästa fall. Ni får helt enkelt invänta skadereglerarens beslut. Däremot är det mycket mer intressant att senare få veta hur utslaget blev, något som folk aldrig uppdaterar dessa trådar med.

Hoppas din flickvän och den andre föraren klarade sig oskadda och att inte du och din flickvän i och med detta bygger en schism mellan er. Olyckor kan hända.

Jo, men han kanske vill höra sig för med andra vad vi tycker. Så han inte ger sig och inte får ut ett skit.
Nu kanske han blir inspirerad, och inte ger upp. Vilket kanske kan löna sig om man har tur.
Men som sagt, det är inte vi som bestämmer i slutändan.
Senast redigerat av TouchOfRed (10 december 2012)

Sök