3226
Sök

Golf IV 1,4 startar ej efter kamremsbyte

719 Inlägg
13 december 2012
Trådstartare
#1
Golf 4 - 98 1,4liters motorn. Har bytt kamrem(ar)?
Efter bytet så startar inte bilen, den får soppa och gnista.

Går lätt att dra runt för hand och markeringar på vevaxel och kamaxlar stämmer.


Någon med förslag på vart man ska leta fel?

785 Inlägg
13 december 2012
#2
Remmar? Var hittar du den andra?
Någon tändlägesgivare du missat?

Du är även hundra på att kammarna ligger rätt? Fixerade du dem innan du släppte remmen?

Its not the fart that kills, its the smell...

719 Inlägg
13 december 2012
Trådstartare
#3
Fredde_Vette skrev:
Remmar? Var hittar du den andra?
Någon tändlägesgivare du missat?

Du är även hundra på att kammarna ligger rätt? Fixerade du dem innan du släppte remmen?

Det är en rem som går från insugssidan ner till vevaxel,vattenpump
Sen sitter det en kort rem mellan insugs och avgas kammarna.


Ja det fixerades

Men bilen har stått utan kamrem ett tag och jag tror att nån har dragit runt vevaxel
För jag fick ställa den efter markeringarna igen.


http://www.rockauto.com/getimage/getimage.php?imagekey=1865802&imageurl=https%3A%2F%2Fwww.gates-online.com%2FGatesEU%2Fen%2FGB%2FProductImages%2FK015565XS.jpg
Senast redigerat av Vitamin (13 december 2012)

604 Inlägg
14 december 2012
#4
Det går att vrida spännarna åt fel håll på dessa och kan ge ganska mysko följdfel.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

719 Inlägg
15 december 2012
Trådstartare
#5
Har tagit bort kamrem och även nollat motor idag. Dom 3 markeringarna står perfekt.

Motorn går runt,får gnista och soppa men tänder inte till.
Finns det något jag kan ha missat att kolla?

218 Inlägg
16 december 2012
#6
Nya stift??  Är det fjäder eller hydraulspännare??

-

...has left the building...
4 474 Inlägg
16 december 2012
#7
Du har inte "råkat" rotera veven så den står i fel läge trots att markeringen stämmer? 2 vevaxelvarv är ju en "full förbränningscykel"

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

218 Inlägg
16 december 2012
#8
dawwe skrev:
Du har inte "råkat" rotera veven så den står i fel läge trots att markeringen stämmer? 2 vevaxelvarv är ju en "full förbränningscykel"

Då är inte kolven i övre dödläge för ettans cylinder, ta ur tändstiftet ettans cylinder och kolla så att kolven är uppe och vänder i kompläge sen monterar du kamremmen i dess lägen på kammarna.

-

719 Inlägg
16 december 2012
Trådstartare
#9
osterback skrev:
dawwe skrev:
Du har inte "råkat" rotera veven så den står i fel läge trots att markeringen stämmer? 2 vevaxelvarv är ju en "full förbränningscykel"

Då är inte kolven i övre dödläge för ettans cylinder, ta ur tändstiftet ettans cylinder och kolla så att kolven är uppe och vänder i kompläge sen monterar du kamremmen i dess lägen på kammarna.

Har gjort precis så

Var även en kille med mig idag och kollade motorn som jobbat i vw verkstad och han sa att allt såg rätt ut.
Misstänker att kamaxelgivaren är trasig. Väntar på hjälp av en som ska läsa felkoder

218 Inlägg
16 december 2012
#10
Vitamin skrev:
osterback skrev:
dawwe skrev:
Du har inte "råkat" rotera veven så den står i fel läge trots att markeringen stämmer? 2 vevaxelvarv är ju en "full förbränningscykel"

Då är inte kolven i övre dödläge för ettans cylinder, ta ur tändstiftet ettans cylinder och kolla så att kolven är uppe och vänder i kompläge sen monterar du kamremmen i dess lägen på kammarna.

Har gjort precis så

Var även en kille med mig idag och kollade motorn som jobbat i vw verkstad och han sa att allt såg rätt ut.
Misstänker att kamaxelgivaren är trasig. Väntar på hjälp av en som ska läsa felkoder

Lycka till nu!

-

719 Inlägg
16 december 2012
Trådstartare
#11
osterback skrev:
Vitamin skrev:
osterback skrev:

Då är inte kolven i övre dödläge för ettans cylinder, ta ur tändstiftet ettans cylinder och kolla så att kolven är uppe och vänder i kompläge sen monterar du kamremmen i dess lägen på kammarna.

Har gjort precis så

Var även en kille med mig idag och kollade motorn som jobbat i vw verkstad och han sa att allt såg rätt ut.
Misstänker att kamaxelgivaren är trasig. Väntar på hjälp av en som ska läsa felkoder

Lycka till nu!

Fanns inga felkoder. Lär vara några ventiler som blivit krökta.

218 Inlägg
16 december 2012
#12
Vitamin skrev:
osterback skrev:
Vitamin skrev:

Har gjort precis så

Var även en kille med mig idag och kollade motorn som jobbat i vw verkstad och han sa att allt såg rätt ut.
Misstänker att kamaxelgivaren är trasig. Väntar på hjälp av en som ska läsa felkoder

Lycka till nu!

Fanns inga felkoder. Lär vara några ventiler som blivit krökta.

Men det hör man ju på motorn när man kör på starten, brukar gå jävligt lätt/ fort runt pga tappad komp!

-

719 Inlägg
16 december 2012
Trådstartare
#13
osterback skrev:
Vitamin skrev:
osterback skrev:
Lycka till nu!

Fanns inga felkoder. Lär vara några ventiler som blivit krökta.

Men det hör man ju på motorn när man kör på starten, brukar gå jävligt lätt/ fort runt pga tappad komp!

Visade sig att en del ventiler blivit krökta.
Tydligen har man försökt starta bilen en gång när kammarna var ställda fel

Gick ju självklart inte att starta motorn då men den gick förmodligen runt ett par varv

Vad skulle ni rekommendera att göra
Plocka av toppen och byta ut dom skadade ventilerna?
eller få tag på en beg topp?



Dessa 1,4 16v toppar verkar vara väldigt svåra att få tag på och även dyra!
Senast redigerat av Vitamin (16 december 2012)

218 Inlägg
16 december 2012
#14
Vitamin skrev:
osterback skrev:
Vitamin skrev:

Fanns inga felkoder. Lär vara några ventiler som blivit krökta.

Men det hör man ju på motorn när man kör på starten, brukar gå jävligt lätt/ fort runt pga tappad komp!

Visade sig att en del ventiler blivit krökta.
Tydligen har man försökt starta bilen en gång när kammarna var ställda fel

Gick ju självklart inte att starta motorn då men den gick förmodligen runt ett par varv

Vad skulle ni rekommendera att göra
Plocka av toppen och byta ut dom skadade ventilerna?
eller få tag på en beg topp?



Dessa 1,4 16v toppar verkar vara väldigt svåra att få tag på och även dyra!

Helt klart byta ut ventilerna!

-

...has left the building...
4 474 Inlägg
16 december 2012
#15
Ett
två
tre...

Bland dessa tre tycker jag att trean verkar vara "bäst". Du måste dock kolla så topparna verkligen passar, det kan skilja på topparna mellan olika "MKB" (Motor Kenn Buchstaben = Motorkod), trots att alla är till 1.4 16V...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Golle
448 Inlägg
16 december 2012
#16
Dock skickar dom tre bara inom Tyskland.

James May: In other news.... I've fitted a fan!

184 Inlägg
16 december 2012
#17
Jag skulle ha bytt hela motorn eller total renoverat. Det är svårt att veta hur stakarna mår, i alla fall ingen dum ide att kontrollera de så att de är raka och fina.....


...has left the building...
4 474 Inlägg
16 december 2012
#18
Det är bara att mejla o fråga om de kan skicka utomlands, vilket många gör trots att det inte verkar så...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

719 Inlägg
17 december 2012
Trådstartare
#19
Ska plocka isär och kolla hur många ventiler som behövs bytas. Är det för mycket jobb så köper jag en ny topp istället

218 Inlägg
17 december 2012
#20
Vitamin skrev:
Ska plocka isär och kolla hur många ventiler som behövs bytas. Är det för mycket jobb så köper jag en ny topp istället

Ja det är nog det enklaste & billigaste alternativet!  Skulle det sen visa sig att du har missljud i maskineriet så har du ju provkört toppen och vet om den är okey för framtida helrenoverin!

Väldigt sällen stakar tar stryk av kamremshaveri, det syns på märken i kolvar hur hårt det tagit i!

-


Sök