Då snackar vi racebilar och inte daily driver. Finns dem som byggt ITB för rimlig peng i staterna. Men det krävs en del kunskaper för att få det att lira. Mycket tid och pengar behövs oavsett om det är "eget ITB och hemmaplenum". Honda motorn varvar 9.000 varv/min +, då gäller det att veta vad man gör med mappningen. Om inte så spikar motorn sönder vevlager, kolvar m.m.
Tycker killen kan lägga ner detta och satsa på Rotrex kompressor = billigare och mer hk än ITB och monsterplenum.
Att överladda är nästan alltid billigare men vill alla det? Trimma sugis tycker många är roligare och är det hög effekt man är ute efter så är det mot racemotorer man måste kika.
M.V.H.
Senast redigerat av AndreasPlars (25 december 2012)
Nu tänkte jag ju mera på de som vill bygga ihop ett själv, är ju inte precis NASA kunskaper som behövs för att få fyra spjäll att öppna synkront. Och förlagor finns att kopiera och ta lärdom av.
Stort plenum är bra men svårt att få plats med i bil ibland och det finns ju nackdelar men de kommer man runt med separatspjäl: Exempelbild från en Accord, undra hur många liter som ryms där i... http://i95.photobucket.com/albums/l160/ … TCC007.jpg Några stycken iaf.
Att överladda är nästan alltid billigare men vill alla det? Trimma sugis tycker många är roligare och är det hög effekt man är ute efter så är det mot racemotorer man måste kika.
M.V.H.
Vill killen lägga ut 40.000 -50.000 kr så kör i vind.
Har själv N/A trimmat (dock finns mer att göra med toppen m.m) min och älskar detta men vill prova överladd.
Om du läser killens andra tråd frågar han efter kompressor så detta är nog vad han vill ha. Insuget undra han säkert bara om det finns annat att köpa som flödar bättre.
Man vinner ingen effekt på att köra separata spjäll... Separata spjäll brukar man köra på jätte(!)vassa sugisar för att de kan bli fruktansvärt svårkörda och oroliga om man kör singelspjäll. För att få lite mer körbarhet på motorn. Men det är väl inget problem på en vtecmotor.
Med separatspjäll kan man ha vassare kammar lyft/duration utan att det straffar sig i form av dålig gång pga överlappet. Så detta är ju en definitionsfråga! Med stort plenum får man ju en fördröjning/sämre respons iom luftmassan om man kör det ihop med singeltrottel innan plenum också. Med separattrottel kan man ha STORT utan att man drabbas av det.
Som info är det Honda motorer vi talar om. Vet många i staterna samt några i Sverige som kör med ITB på Honda motorer utan problem. Används till vardags, banträffar och har inga monster kamaxlar. Dessa ger BRA EFFEKT men dyrt. Finns insug (K20 motorer) som klarar "monster" kammar utan problem. Utvecklingen i USA (eftermarknad) med Honda motorer är jättestor och ibland blir även jag förvånad över hur dem lyckas få grejorna att lira till vardags.