Halloj. Tänkte göra ett litet projekt om min Volvo 66 som jag köpte i september 2012.
Detta kommer inte bli någon projekt tråd med en massa styling utan mer byte av slitna delar, allmänt fix och göra bilen mer attraktiv.
Har kollat över bilen lite snabbt bara innan vinterförvaringen och den verkar vara i fint skick, det är en framskärm som jag skulle vilja byta bara.
Bild på bilen då, kommer såklart flera. Har lite problem med uppladdningen ifrån min dator bara.
Sen nu när snön kom tänkte jag att jag skulle bredda ett par fälgar till den så det första jag kommer lägga upp är hur jag gick tillväga för att utföra detta.
Eftersom dom äldre Volvo bilarna har breddade plåt som man kan köpa så tänkte jag att jag också skulle ha det till min.
Eftersom det är 3 bultars så är det nog inte på lätt att hitta utbytes fälgar heller.
Iallafall här är bilder på breddnings historian.
Jag ska använda baksidan av en annan fälg för jag tycker att den kanten man får då är snyggare än om man breddar "som man ska". Jag använder mig av 4st gamla golf fälgar såklart 13".
Hör har jag fått upp en fälg i däckmaskinen för mätning. Detta gjordet på alla åtta fälgar.
En liten bild på mitt hemma gjorda rits verktyg och hur den ska användas.
Sen upp med fälgen i balanserings maskinen för att skära igenom fälgbanan bara och inte igenom centrum, eftesom centrumet är direkt bakom fälgbanan så fick jag skära försiktigt. Bromen på balanserings maskinen hjälpe mycket till att hålla emot så inte fälgen kunde snurra.
Sen var det bara att knacka bort den lilla fälg delen ifrån resten.
Eftersom jag ska använda mig av denna delen så måste jag ha bort centrumet. Skar centrumet i fyra delar och sedan slipade jag bort svetsningen på baksidan av fälgen sen gick det rätt lätt att slå ut dom fyra delarna.
Där var dom ute ja. Slipade bort det sista som blev kvar av svetsarna på baksidan för det kommer synas senare så det var viktigt att få det fint där.
Nu när prosesen ovan har gjorts på båda fälgarna förutom att jag sparat centrumet på 66 fälgarna såklart, såär det dax att mäta mäta och mäta.
Blev några snurr i balanseraren innan jag var nöjd.
På bilden är tre stycken klara. Såklart så ska jag ha ventilen på baksidan för jag tycker det är snyggare när den inte syns. Kanske lite opraktiskt men dessa ska inte läcka någon luft.
Så då var alla klara och jag lämnade iväg som för blästring och grundmålning. Blev ett resultat som är helt klart dugligt för mig.
Det var allt för denna uppdate. Som sagt så har jag problem med uppladdningen av bilder ifrån datorn så att det blir mer uppdatering imorgon.
Bara att kommentera så mycket ni orkar och fråga gärna.
Ha en fortsatt trevlig kväll.
Mvh Folle.