2397
Sök

Tänkt att chippa min Volvo S80 på BSR...finns det nackdelar med att chippa?

390 Inlägg
17 december 2012
Trådstartare
#1
Hej!

Nu är det så att jag är inne på att chippa min Volvo S80 2.5T (210hk) hos BSR. Ett par frågor till alla som chippat sina volvo bilar med likadan motor som min med steg 1 ( = 252hk) från BSR.

1) Var det värt att chippa?
2)Hur ändras bränsleförbrukningen?
3)Har ni fått problem vid service eller besiktningen?
4)Har ni fått problem med bilen sedan ni chippa den?

Era svar avgör :p


Mvh Mastercar
Senast redigerat av MasterCar (17 december 2012)


904 Inlägg
17 december 2012
#2
Vet inget om bsr chippar bara mina bilar på autotech

AUTOTECH S60 power

390 Inlägg
18 december 2012
Trådstartare
#3
Jaha okej! Men vad tycker du om Autotech?


904 Inlägg
18 december 2012
#4
Har varit kund hos dom nästan sen starten bra folk trevligt ä det nåt fel så brukar dom kunna fixa det smile å dom visar inte att dom tröttnar på ens tjöt om det ena om det andra

AUTOTECH S60 power

32 Inlägg
18 december 2012
#5
min far åkte chippad saab 95 aero, va inget krångel alls. Det ända som är nackdelen kanske vad vet jag är att motorn slits snabbare.


Forummoderator
26 339 Inlägg
18 december 2012
#6
BmwKev skrev:
min far åkte chippad saab 95 aero, va inget krångel alls. Det ända som är nackdelen kanske vad vet jag är att motorn slits snabbare.

I så fall är det nåt ganska galet med den chipningen om den innebär motorskador..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

517 Inlägg
18 december 2012
#7
nu vet jag inte om det stämmer in i det här fallet då kusinen hade en s80 t6 med automat och den växellådan skulle tydligen inte tycka om effektökningen speciellt mycket...

32 Inlägg
18 december 2012
#8
ja har ingen aning det är vad ja skulle kunna tänka mig vara nackdelen.


Forummoderator
26 339 Inlägg
18 december 2012
#9
Att en automatlåda kan vara kinkig mot ett visst antal extra newtonmeter kan jag köpa, för de är designade för en viss mängd kraft och utöver det är det en gissningslek.
Det är därför man byter till tåligare lådor när man uppgraderar.

Men att chippa med steg 1 torde inte vara så mycket mer än att man ändrar i programvaran i parametrarna, så att motorn utnyttjas bättre än vad originalprogramvaran tillät, men det betyder inte att alla spärrar är bortttagna.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

AUTOTECH
762 Inlägg
19 december 2012
#10
+1
Blyfot_Racing skrev:
Har varit kund hos dom nästan sen starten bra folk trevligt ä det nåt fel så brukar dom kunna fixa det smile å dom visar inte att dom tröttnar på ens tjöt om det ena om det andra

390 Inlägg
19 december 2012
Trådstartare
#11
Tack för svaren!

Hmm, nu vet jag inte om det blir Autotech eller BSR hehe....

en sista fråga: Vad kan Bsr erbjuda som Autotech inte kan och vice versa?


Mvh Mastercar


AUTOTECH
762 Inlägg
19 december 2012
#12
Atm är inte bara en chipptrimmare utan dem gör allt på sin verkstad så som full service, ombyggnationer, felsökningar, mappningar tar fram nya koncept och utvecklar gammla koncept dem bänkar din bil så att du just den siffran som din bil presterar!
Gällande BSR så kan jag inte svara på det i och med jag bara har haft en ppc med mjukvara som jag bytte till ATM mjukvara.



MasterCar skrev:
Tack för svaren!

Hmm, nu vet jag inte om det blir Autotech eller BSR hehe....

en sista fråga: Vad kan Bsr erbjuda som Autotech inte kan och vice versa?


Mvh Mastercar

1 948 Inlägg
19 december 2012
#13
Lite väl komplicerat svar kanske... men va fan big_smile

Till att börja med:
Hk=(nm*rpm)/7024
Dvs. om du vet exakt hur många nm du har vid ett varvtal så kan du räkna ut hur mycket effekt du har.

Sen är det även så att momentet (nm) har på sätt och vis INGET att göra med hur snabb en bil är, det nm anger är hur mycket du behöver växla smile
Det är även momentet (kraften) som har sönder allt vad stakar, koppling, växellåda, drivaxlar, diffar osv osv.
Ta t.ex en f1 motor, dom har inte mycket mer än 2-3 hundra nm, däremot så varvar dom bort emot 20.000rpm och får på så sätt ut en massa effekt, men eftersom att dom inte har så stark motor så behöver dom heller inte ha så starka (tunga) delar i drivlinan.

Så vad gör då trimfirmorna när dom chippar en bil? Jo dom mosar på med mer laddtryck (och då även så klart soppa osv), detta höjjer momentet i motorn och då så klart även hästkrafterna... men tyvärr tar det ju även väldigt mycket stryck på drivlinan.

Bästa sättet att trimma en motor är att låta den varva mer... detta kräver ju så klart även det ombyggnad.

I mina ögon sätt så är en motor som har lika mycket moment (nm) samt effekt (hk) det ultimata kompromissen, tittar man på dagens moderna turboladdade bilar så brukar dock momentet oftast vara dubbelt så mycket som hästkrafterna....

Många säger att biltillverkarna överdimentionerar drivlinor så att det inte är några problem med att chippa lite... detta är dock något dom har slutat med senaste 5-6 åren... och dom bilarna som det fortfarande är det på dom har istället kommit upp i 20k på mätarna.... JAG PERSONLIGEN hade aldrig chippat varesig en ny bil eller en som gått 20k mil.
Senast redigerat av baltis (19 december 2012)

3 860 Inlägg
19 december 2012
#14
Jag hade min v70 2.5t omprogramerad med BSR steg 1.

1) Var det värt att chippa?
- Ja, blev en enorm skillnad i körglädje!

2)Hur ändras bränsleförbrukningen?
- Vid landsvägskörning sjönk den nog något men man blev ju mer gasglad så det gick nog snarare åt andra hållet ändå wink

3)Har ni fått problem vid service eller besiktningen?
- Inte ett dugg! Besiktningen kan inte se det. vid service kan det vara ide att påtala det för verkstan ifall det är så att man ska göra någon större uppdate i mjukvaran eller så.

4)Har ni fått problem med bilen sedan ni chippa den?
- Nej, min gick felfritt!

Dock så tyckte jag som ver inne på att öka effekten efter hand att Autotech ver lättare att ha o göra med då deras dosa som ex inte gifter sig med bilen på samma vis utan att man enkelt kan köra in ny mjukvara med samma dosa.

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

Forummoderator
10 576 Inlägg
19 december 2012
#15
MasterCar skrev:
Hej!

Nu är det så att jag är inne på att chippa min Volvo S80 2.5T (210hk) hos BSR. Ett par frågor till alla som chippat sina volvo bilar med likadan motor som min med steg 1 ( = 252hk) från BSR.

1) Var det värt att chippa?
2)Hur ändras bränsleförbrukningen?
3)Har ni fått problem vid service eller besiktningen?
4)Har ni fått problem med bilen sedan ni chippa den?

Era svar avgör :p


Mvh Mastercar

1 Det beror helt på vad dina preferenser är. Jag åker alltid trimmat, så för mig är även ett 700hk bygge för 300.000kr "värt det"

2 Inte alls vid dessa låga trimsteg (nej inte direkt ner heller)

3 Besiktningens uppgift är att underkänna din bil om den är ändrad = reg besiktning

4 Det är väl inte konstigt om man får problem om man höjer effekten på en 15-20år gammal bil? Dock oftast inga allvarliga bekymmer. LMM, laddtrycksreglering, koppling etc.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

390 Inlägg
21 december 2012
Trådstartare
#16
Baltis, spokenratt och torpis...tack för era givande svar. Nu ska jag kunna besluta mig:)


Elektriker
160 Inlägg
21 december 2012
#17
Tycker du ska satsa på steg 3 direkt smile Har själv varit i din sits och tyvärr så tröttnar man även på den "nya" effekt väldigt fort när man vet att man kan få mer tongue Självklart är det en kostnadsfråga. Fast steg 1 gör grym skillnad på en sådan motor smile

Mjau säger kissen

390 Inlägg
22 december 2012
Trådstartare
#18
Det har du säkert rätt i Campar, men man får börja någonstans iaf, hehe:)


Elektriker
160 Inlägg
22 december 2012
#19
Absolut! smile

Mjau säger kissen

grön aktivist
846 Inlägg
24 december 2012
#20
Mack skrev:
BmwKev skrev:
min far åkte chippad saab 95 aero, va inget krångel alls. Det ända som är nackdelen kanske vad vet jag är att motorn slits snabbare.

I så fall är det nåt ganska galet med den chipningen om den innebär motorskador..

Ökad effekt = ökat slitage på drivlina, den logiken är väldigt enkel att förstå.
Skickar man på 80-100 nm mer så är det ju självklart att det sliter på koppling, drivaxlar/knutar, stakar m.m.
Om man däremot håller sig till ett steg 1 som är snällt ställt så är slitageökningen inte så farlig.
Däremot så finns det ju mjukvarutillverkare som skickar på 100+ nm med original-turbo i t.ex SAAB 9-5 2.0t.

Kollar man effektsiffrorna som gäller för 2.5t så är det ganska snälla ökningar och register som man pratar om.
Skulle inte oroa mig över att effekten kommer döda din motor iom att det inte handlar om några stora ökningar!

Skulle däremot överväga att köra på Autotech då folk överlag är nöjda med deras support och mjukvara (om jag nu mot all jävla förmodan skulle bli en sådan familjefarsa så att jag börjar köra Volvo wink )!



Sök