Lite väl komplicerat svar kanske... men va fan
Till att börja med:
Hk=(nm*rpm)/7024
Dvs. om du vet exakt hur många nm du har vid ett varvtal så kan du räkna ut hur mycket effekt du har.
Sen är det även så att momentet (nm) har på sätt och vis INGET att göra med hur snabb en bil är, det nm anger är hur mycket du behöver växla
Det är även momentet (kraften) som har sönder allt vad stakar, koppling, växellåda, drivaxlar, diffar osv osv.
Ta t.ex en f1 motor, dom har inte mycket mer än 2-3 hundra nm, däremot så varvar dom bort emot 20.000rpm och får på så sätt ut en massa effekt, men eftersom att dom inte har så stark motor så behöver dom heller inte ha så starka (tunga) delar i drivlinan.
Så vad gör då trimfirmorna när dom chippar en bil? Jo dom mosar på med mer laddtryck (och då även så klart soppa osv), detta höjjer momentet i motorn och då så klart även hästkrafterna... men tyvärr tar det ju även väldigt mycket stryck på drivlinan.
Bästa sättet att trimma en motor är att låta den varva mer... detta kräver ju så klart även det ombyggnad.
I mina ögon sätt så är en motor som har lika mycket moment (nm) samt effekt (hk) det ultimata kompromissen, tittar man på dagens moderna turboladdade bilar så brukar dock momentet oftast vara dubbelt så mycket som hästkrafterna....
Många säger att biltillverkarna överdimentionerar drivlinor så att det inte är några problem med att chippa lite... detta är dock något dom har slutat med senaste 5-6 åren... och dom bilarna som det fortfarande är det på dom har istället kommit upp i 20k på mätarna.... JAG PERSONLIGEN hade aldrig chippat varesig en ny bil eller en som gått 20k mil.