torpis skrev:
MasterCar skrev:
Hej!
Nu är det så att jag är inne på att chippa min Volvo S80 2.5T (210hk) hos BSR. Ett par frågor till alla som chippat sina volvo bilar med likadan motor som min med steg 1 ( = 252hk) från BSR.
1) Var det värt att chippa?
2)Hur ändras bränsleförbrukningen?
3)Har ni fått problem vid service eller besiktningen?
4)Har ni fått problem med bilen sedan ni chippa den?
Era svar avgör :p
Mvh Mastercar
1 Det beror helt på vad dina preferenser är. Jag åker alltid trimmat, så för mig är även ett 700hk bygge för 300.000kr "värt det"
2 Inte alls vid dessa låga trimsteg (nej inte direkt ner heller)
3 Besiktningens uppgift är att underkänna din bil om den är ändrad = reg besiktning
4 Det är väl inte konstigt om man får problem om man höjer effekten på en 15-20år gammal bil? Dock oftast inga allvarliga bekymmer. LMM, laddtrycksreglering, koppling etc.
SOm du vet torpis så brukar jag hålla med dig. Även i detta fallet. Dock med viss modifikation
2. Steg 1 kan i en del fall (bevisat) sänka förbrukningen i och med att förbränningen blir mer optimal. Säger inte att den sjuker på allt. Men på vissa. Ex. SAAB T7 motorer.
3. Med BSRs PPC lösning kan du ju lägga in org programvara innan bes genom OBD uttaget. Tar ca 5 min och man behöver inte göra annat än plugga in PPC i OBD2 och trycka på "return to stock" eller "trimma". Så det är inget problem alls. Besiktningen kan inte se att man bytt heller.
Autotech är duktiga som attan. Så även BSR. BSR är dessutom något större och har mer resurser. Dessutom är ju BSRs grundare och chef världsbäst volvomekaniker (i volvos interna mekaniker tävling). För ett antal år sedan iofs, men ändå. Dessutom alla de tekniker som har utvecklat systemen har ju alla stor erfarenhet av racing och motorer samt EMS.
Säger inte på nåt sätt att Autotech är dåliga. Men jag hade valt BSR.
Martin Karlsson -Plötsligt händer det