Vinter/Vår 2012:
Eftersom det var dags att slipa rost i bakvagn och underrede, så åkte bakvagnen, tank och allt som satt i vägen ner. Bromsoken bak såg rätt fräscha ut, gissar att de bytts ut. Någon hade målat lite silverfärg på dem. Tyvärr kärvade ett av dem i handbromsmekanismen.
Allt i bakvagnen var rostigt och allmänt jobbigt, fick inte bort dämparna först så plockade ner allt på en gång. Fick använda en HEL DEL våld för att få isär alla grejerna. Skruvarna dämpare-krängningshämmare-bakaxel var värst. Lite bilder på misären:
Tanken åkte ner, gjorde rent både invändigt och utvändigt. Här precis nerriven och smutsig:
Sedan var det dags att angripa rosten. Till min stora lättnad var det mest ytrost i golvet, dvs. det gick att rädda utan svets. Gick ”bara” hål på två ställen, bilder på det kommer senare.
Jag använder ungefär följande metod:
-All lös färg/rostskydd tas bort med stamjärn/kniv/mejsel
-Sedan lamellskiva på vinkelslip för att grovslipa ytan. Det dammar något djävulskt när man slipar i rostskyddet/karosskittet...
-Efter detta kör jag med stålborste på vinkelslipen för att komma åt bättre i eventuella porer. Denna är grymt effektiv:
http://www.jula.se/stalborste-256047Nu brukar mesta rosten vara borta, men ibland är det svårt att komma åt i porerna, se exempel på bild nedan:
Efter att ha läst denna tråden
http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=22604 (bilderna tyvärr borta) så bestämde jag mig för att testa med fosforsyra (typ rostätare) i porerna. Alfa-killarna får man väl anta är experter på rostlagning
Jag var skeptisk och det fungerar inte om man gör som det står på burken. Men om man lägger ett tjockt lager, täcker med gladpack och väntar ett dygn så blir det betydligt bättre. Rosten reagerar och blir svartfärgad och porös, perfekt, för man ser precis vart det är rostporer kvar. Om man sedan går på med stålborsten igen så flyger oftast det mesta av rosten bort mycket lätt
Får man inte bort allt är det bara att upprepa.
Nedan är en bild där jag använt metoden, det var lite rost i porerna kvar efter slipning/stålborstning, men efter en behandling med syran och 5 sekunder med borsten ser det finfint ut:
På vissa ställen har jag också använt punktbläster, fristråleblästring kommer inte på fråga i mitt garage. Punktblästern tycker jag är lite farlig ibland, går man på för länge kan det gå hål i frisk plåt.
Testade även lite elektrolys på bakvagnsgrejerna, men det tog för lång tid så jag lämnade iväg hela bakvagnen på blästring istället, då var prylarna dessutom då inte är i vägen vid rostlagandet.
Eftersom jag bara visat bilder på smutsiga saker, bjuder jag på en bonusbild på grill-emblemet som jag fixade till med lite färg:
Allt för denna gång, fortsättning följer