2947
Sök

Avgassystem S60 t5

Motorplåga
112 Inlägg
20 december 2012
Trådstartare
#1
Tjenare.

Finns säkert minst 3 till liknande trådar, men jag söker ett lite mer specifikt svar.

Jag har just nu 3" downpipe med 100 cells racekatt, och därefter 3" med 2 små simons dämpare. Problemet är att systemet är stummonterat direkt mot chassit så alla vibrationer osv fortplantar sig in i kupén, så med andra ord så låter det sjukt mycket. Har provat att ändra upphängningen osv, men det ger sig inte. Så därför vill jag skaffa ett halvsystem från katten, från tex ferria, bsr eller simons.
Jag vill inte ha alltför mycket brööl.. Ett cleant morrande ljud.
Jt är inget alternativ

Vad rekommenderar ni?

En gång T5, Alltid T5!

Rejsa ?
2 959 Inlägg
21 december 2012
#2
Jooonnneee skrev:
Tjenare.

Finns säkert minst 3 till liknande trådar, men jag söker ett lite mer specifikt svar.

Jag har just nu 3" downpipe med 100 cells racekatt, och därefter 3" med 2 små simons dämpare. Problemet är att systemet är stummonterat direkt mot chassit så alla vibrationer osv fortplantar sig in i kupén, så med andra ord så låter det sjukt mycket. Har provat att ändra upphängningen osv, men det ger sig inte. Så därför vill jag skaffa ett halvsystem från katten, från tex ferria, bsr eller simons.
Jag vill inte ha alltför mycket brööl.. Ett cleant morrande ljud.
Jt är inget alternativ

Vad rekommenderar ni?

Inget av dom systemen du nämner kommer morra direkt för dom är tysta.
Det är JT som gäller, troligen versionen med två ljuddämpare så blir det rättså lagom.

Autotech

156 Inlägg
21 december 2012
#3
Jag körde själv på min s60 ferrita 3"dp 100cell och sen vidare med 2.5" ferrita och tyckte det lät precis perfekt. Tyst i bilen och perfekt morrande utanför. Inget brötande ljud utan precis perfekt!


CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
21 december 2012
#4
Busgrabb skrev:
Jooonnneee skrev:
Tjenare.

Finns säkert minst 3 till liknande trådar, men jag söker ett lite mer specifikt svar.

Jag har just nu 3" downpipe med 100 cells racekatt, och därefter 3" med 2 små simons dämpare. Problemet är att systemet är stummonterat direkt mot chassit så alla vibrationer osv fortplantar sig in i kupén, så med andra ord så låter det sjukt mycket. Har provat att ändra upphängningen osv, men det ger sig inte. Så därför vill jag skaffa ett halvsystem från katten, från tex ferria, bsr eller simons.
Jag vill inte ha alltför mycket brööl.. Ett cleant morrande ljud.
Jt är inget alternativ

Vad rekommenderar ni?

Inget av dom systemen du nämner kommer morra direkt för dom är tysta.
Det är JT som gäller, troligen versionen med två ljuddämpare så blir det rättså lagom.

Håller helt med dig där.

Jag hade JT med 2st dämpare. Det lät mer eller mindre exakt som originalröret vid jämn körning. När man gasade på lät det mycket mer än original, men verkligen inte för högt eller dånande.

Nu har jag istället kapat den främre dämparen och ersatt med ett 3" rör. Har alltså endast den stora slutdämparen kvar. Det låter perfekt tycker jag. Grymt skönt ryt när man gasar. Dock så får man lite resonansljud i kupén när man ligger i lite högre hastighet (140 och uppåt).

Jag vet inte om JT har bytt dämpare i sina halvsatser. När jag kikade för ett par år sedan tror jag endast att dom hade ett system med 1 dämpare och ett med 2 stycken. Nu finns iaf inte det med 1 kvar. I det systemet jag hade så var den övre och undre dämparen på bilden med. Nu finns inte det systemet att köpa ser det ut som. Den främre dämparen ser nu ut att vara flyttad bakåt, närmare den bakre burken, istället.   

http://www.jt-tuning.se/shop/assets/pro … 2f3-Nn.jpg

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

Rejsa ?
2 959 Inlägg
21 december 2012
#5
F4S4N skrev:
Busgrabb skrev:
Jooonnneee skrev:
Tjenare.

Finns säkert minst 3 till liknande trådar, men jag söker ett lite mer specifikt svar.

Jag har just nu 3" downpipe med 100 cells racekatt, och därefter 3" med 2 små simons dämpare. Problemet är att systemet är stummonterat direkt mot chassit så alla vibrationer osv fortplantar sig in i kupén, så med andra ord så låter det sjukt mycket. Har provat att ändra upphängningen osv, men det ger sig inte. Så därför vill jag skaffa ett halvsystem från katten, från tex ferria, bsr eller simons.
Jag vill inte ha alltför mycket brööl.. Ett cleant morrande ljud.
Jt är inget alternativ

Vad rekommenderar ni?

Inget av dom systemen du nämner kommer morra direkt för dom är tysta.
Det är JT som gäller, troligen versionen med två ljuddämpare så blir det rättså lagom.

Håller helt med dig där.

Jag hade JT med 2st dämpare. Det lät mer eller mindre exakt som originalröret vid jämn körning. När man gasade på lät det mycket mer än original, men verkligen inte för högt eller dånande.

Nu har jag istället kapat den främre dämparen och ersatt med ett 3" rör. Har alltså endast den stora slutdämparen kvar. Det låter perfekt tycker jag. Grymt skönt ryt när man gasar. Dock så får man lite resonansljud i kupén när man ligger i lite högre hastighet (140 och uppåt).

Jag vet inte om JT har bytt dämpare i sina halvsatser. När jag kikade för ett par år sedan tror jag endast att dom hade ett system med 1 dämpare och ett med 2 stycken. Nu finns iaf inte det med 1 kvar. I det systemet jag hade så var den övre och undre dämparen på bilden med. Nu finns inte det systemet att köpa ser det ut som. Den främre dämparen ser nu ut att vara flyttad bakåt, närmare den bakre burken, istället.   

http://www.jt-tuning.se/shop/assets/pro … 2f3-Nn.jpg

När jag hade S60 T5 körde jag med systemet med 1 dämpare och utan katt, det lät riktigt fint men är man känslig för ljud så är det med två perfekt, låter ändå goare än Ferrita, Simons osv...

Autotech

Motorplåga
112 Inlägg
21 december 2012
Trådstartare
#6
Verkar som att ni allihopa väljer JT framför de rostfria systemen. Hur mycket mer än org låter egentligen ferrita, simons och bsr?

En gång T5, Alltid T5!

90 Inlägg
22 december 2012
#7
Jag har simons halvsats på mitt åk. Vid jämn körning är det som original system i kupén. När man gasar till så ger den ifrån sitt ett mycket gott ljud. Är otroligt nöjd med ljudet, kommer inte byta ut det sålänge jag äger bilen.

Motorplåga
112 Inlägg
22 december 2012
Trådstartare
#8
Där ser man!
Tack för alla svar. Eftersom mitt ändrör är specialbyggt för den här bakkjolen som jag har på nu, så kommer jag istället att få bygga om det befintliga avgassystemet, men det kan ju inte vara så svårt wink! Ändra hela upphängningen, peta in en extra ljuddämpare och svetsa lite wink

En gång T5, Alltid T5!

1 298 Inlägg
22 december 2012
#9
Har JT 3"  med två dämpare, det systemet som säljs nu alltså. Original DP och just nu är jag mycket nöjd med ljudet. Har pendlat till och från jobb med den också. Ibland kan man önska lite mer ljud, och med 3" DP hade det nog blivit perfekt.
Ferritas system är nästan originaltyst förutom vid tung belastning då det kan morra lite, då pratar jag om bilar med original DP. BSRs system låter något mer. Simons system är samma som BSR, eller om det är BSR som är samma som simons kanske. wink

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

Motorplåga
112 Inlägg
22 december 2012
Trådstartare
#10
Pendulum skrev:
Har JT 3"  med två dämpare, det systemet som säljs nu alltså. Original DP och just nu är jag mycket nöjd med ljudet. Har pendlat till och från jobb med den också. Ibland kan man önska lite mer ljud, och med 3" DP hade det nog blivit perfekt.
Ferritas system är nästan originaltyst förutom vid tung belastning då det kan morra lite, då pratar jag om bilar med original DP. BSRs system låter något mer. Simons system är samma som BSR, eller om det är BSR som är samma som simons kanske. wink

Säljer du ditt JT3 " system nu menar du? är det med DP, eller utan ?

En gång T5, Alltid T5!

1 298 Inlägg
23 december 2012
#11
Jooonnneee skrev:
Pendulum skrev:
Har JT 3"  med två dämpare, det systemet som säljs nu alltså. Original DP och just nu är jag mycket nöjd med ljudet. Har pendlat till och från jobb med den också. Ibland kan man önska lite mer ljud, och med 3" DP hade det nog blivit perfekt.
Ferritas system är nästan originaltyst förutom vid tung belastning då det kan morra lite, då pratar jag om bilar med original DP. BSRs system låter något mer. Simons system är samma som BSR, eller om det är BSR som är samma som simons kanske. wink

Säljer du ditt JT3 " system nu menar du? är det med DP, eller utan ?

Nej det gör jag väl inte. Tolkade du det så? Däremot är hela bilen tillsalu, då får du systemet med. wink

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
23 december 2012
#12
Ska du bygga eget system så kan jag rekommendera att du klämmer ihop rördelarna istället för att svetsa. Det brukar oftast hålla mycket bättre mot rost. Om du inte kör med rostfritt dvs. Smidigt också ifall man vill plocka av en dämpare och byta ut mot ett rör. Då slipper man kapa. Bara att lossa dämparen och klämma dit ett rör istället smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

Motorplåga
112 Inlägg
23 december 2012
Trådstartare
#13
Det är ett rostfritt system, men det är kanske ingen dum idé att klämma ihop det ändå..
Tänkte att jag skulle montera en avlång dämpare i mitten och en mindre i slutet för att få bort resonansen..

En gång T5, Alltid T5!

Rejsa ?
2 959 Inlägg
23 december 2012
#14
F4S4N skrev:
Ska du bygga eget system så kan jag rekommendera att du klämmer ihop rördelarna istället för att svetsa. Det brukar oftast hålla mycket bättre mot rost. Om du inte kör med rostfritt dvs. Smidigt också ifall man vill plocka av en dämpare och byta ut mot ett rör. Då slipper man kapa. Bara att lossa dämparen och klämma dit ett rör istället smile

Det är ju inte direkt skitsmidigt att få isär ett system efter ett halvår eller nått när bilen rullat varje dag även om du klammat.

Jag säger köp svetsflänsar och bulta sen ihop det, då går det bra mycket lättare att få isär vid behov.
Senast redigerat av Busgrabb (23 december 2012)

Autotech


Sök