24 december 2012
Trådstartare
Hej!
Min volvo 740 Gle 88 (b230E) har strula lite på sistone men la ner helt när jag var ute o körde med den sist.
ska försöka för klara hur den har bettet sig.
Det började i sommras efter ha stått ett dygn ville den inte starta, jag fick då hjälp av en kunnigare kompis som trodde att det var bensin pumpen (den start när vi slog lite lätt på pumpen)
Samma sak hände sen igen efter ungefär en månad men vill då inte start när jag slog på pumpen.
köpte därför en ny pump och bilen start efter vi laddat batteri (vi hade hållt på med bilen ute i kyllan).
Efter detta har det hänt rätt så många mystiska problem men bara när man ska starta bilen.
Vissa tillfällen gick inte bensinpumpen igång alls andra gånger så starta den inte i läge 3 på tändningslåset men tände när man släppte till läge 2. Varje gång jag inte fick i gång den och var tvungen att bogsera, så start den när vi föröskte rullstarta. Helt enkelt många mystiska problem.
Men när den gick var det igna problem alls, allt funka prima.
Lat och okunnig som jag är tänkte jag att det spöka för det var kallt ute.
Men så en dag när jag var på väg till affären så dog den mitt i en bil kö på tomgången (har alldrig hänt förut) och har nu gett upp helt.
Nu går inte bensinpumpen i gång alls på läge 2 (den brukar sussa i 1-2 sekunder ungefär vanligen) och jag har inte heller någon gnista på nåt av stiften. Har testa bytt bensinrelät men det blev ingen skillnad.
Har sökte en massa på liknaden problem men inte hittat nåt där både bensinpumpen gett upp och det inte kommer någon gnista på stiften.
Som jag förstår så är det nått av det här som borde vara felet:
Hallgivaren/vevaxelgivaren
Bensinpumpsrelä
Glapp i tändningslås
Tändmodul
hur ska jag felsöka dom ?
Någon som känner igen problemt och har några ider ?
Mvh tobbe