3361
Sök

Tickande från ventilerna farligt? Volvo 940 ltt

398 Inlägg
24 december 2012
Trådstartare
#1
Hejsan, ja som rubriken säger. Det är ytterst litet tickande från ventilerna och jag undrar är det något att oroa sig för? Jag ska byta olja/oljefilter nu till veckan när jul helgen är över. Ska jag köpa en tjockare olja? Oljan som är i nu är rätt svart men har bra med olja i i alla fall. Tacksam för svar och tips! ja allt! smile


1 230 Inlägg
24 december 2012
#2
Andreas1645 skrev:
Hejsan, ja som rubriken säger. Det är ytterst litet tickande från ventilerna och jag undrar är det något att oroa sig för? Jag ska byta olja/oljefilter nu till veckan när jul helgen är över. Ska jag köpa en tjockare olja? Oljan som är i nu är rätt svart men har bra med olja i i alla fall. Tacksam för svar och tips! ja allt! smile

nej det är ingen fara smile byt din olja så slutar det förhopningsvis smile


398 Inlägg
24 december 2012
Trådstartare
#3
Zzoink skrev:
Andreas1645 skrev:
Hejsan, ja som rubriken säger. Det är ytterst litet tickande från ventilerna och jag undrar är det något att oroa sig för? Jag ska byta olja/oljefilter nu till veckan när jul helgen är över. Ska jag köpa en tjockare olja? Oljan som är i nu är rätt svart men har bra med olja i i alla fall. Tacksam för svar och tips! ja allt! smile

nej det är ingen fara smile byt din olja så slutar det förhopningsvis smile

Okej, tack för svaret:) God jul och god forsättning smile
Ja, jag ska köpa oljefilter/olja funkar 10w-40 eller vaad den heter den Preem säljer? smile den är relativt tjock harj ag för mig smile Jag har hört också att man kan hälla i lite 2 taksolja i med bensinen för att smörja, stämmer det?


460 Inlägg
24 december 2012
#4
Andreas1645 skrev:
Hejsan, ja som rubriken säger. Det är ytterst litet tickande från ventilerna och jag undrar är det något att oroa sig för? Jag ska byta olja/oljefilter nu till veckan när jul helgen är över. Ska jag köpa en tjockare olja? Oljan som är i nu är rätt svart men har bra med olja i i alla fall. Tacksam för svar och tips! ja allt! smile

är du säker på att det är ventilerna som tickar och inte spridarna? smile

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)

398 Inlägg
24 december 2012
Trådstartare
#5
GasGlad1337 skrev:
Andreas1645 skrev:
Hejsan, ja som rubriken säger. Det är ytterst litet tickande från ventilerna och jag undrar är det något att oroa sig för? Jag ska byta olja/oljefilter nu till veckan när jul helgen är över. Ska jag köpa en tjockare olja? Oljan som är i nu är rätt svart men har bra med olja i i alla fall. Tacksam för svar och tips! ja allt! smile

är du säker på att det är ventilerna som tickar och inte spridarna? smile

Ja det är ventilerna smile en kollade o lyssnade nogrannt


460 Inlägg
24 december 2012
#6
Andreas1645 skrev:
GasGlad1337 skrev:
Andreas1645 skrev:
Hejsan, ja som rubriken säger. Det är ytterst litet tickande från ventilerna och jag undrar är det något att oroa sig för? Jag ska byta olja/oljefilter nu till veckan när jul helgen är över. Ska jag köpa en tjockare olja? Oljan som är i nu är rätt svart men har bra med olja i i alla fall. Tacksam för svar och tips! ja allt! smile

är du säker på att det är ventilerna som tickar och inte spridarna? smile

Ja det är ventilerna smile en kollade o lyssnade nogrannt

okej synd smile

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)

398 Inlägg
24 december 2012
Trådstartare
#7
Vad tänkte du på då?
Oljan är inte så tjock den jag har nu så borde bli fint med ny olja:)


67 Inlägg
24 december 2012
#8
"Bättre" med för stort ventilspel än för litet så du inte bränner ventiltätningarna.

398 Inlägg
24 december 2012
Trådstartare
#9
okej


1 298 Inlägg
24 december 2012
#10
Relativt vanligt på dessa bilarna. Hade samma på min och det försvann efter service och byte av gummina (kommer inte ihåg vad de heter) som sitter under tryckarna så blev motorn knäpprtyst. Tickandet har dock sakta smugit sig tillbaka nu så är väl dags för en olja och filterservice här snart igen.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

398 Inlägg
24 december 2012
Trådstartare
#11
Pendulum skrev:
Relativt vanligt på dessa bilarna. Hade samma på min och det försvann efter service och byte av gummina (kommer inte ihåg vad de heter) som sitter under tryckarna så blev motorn knäpprtyst. Tickandet har dock sakta smugit sig tillbaka nu så är väl dags för en olja och filterservice här snart igen.

Ja, jag tänkte de samma smile byte av oljefilter/olja eftersom den är kål svart...
Sen har jag hört att man kan lägga i lite 2 taksolja i bensinen som smörjer smile Stämmer det?


1 298 Inlägg
24 december 2012
#12
Andreas1645 skrev:
Pendulum skrev:
Relativt vanligt på dessa bilarna. Hade samma på min och det försvann efter service och byte av gummina (kommer inte ihåg vad de heter) som sitter under tryckarna så blev motorn knäpprtyst. Tickandet har dock sakta smugit sig tillbaka nu så är väl dags för en olja och filterservice här snart igen.

Ja, jag tänkte de samma smile byte av oljefilter/olja eftersom den är kål svart...
Sen har jag hört att man kan lägga i lite 2 taksolja i bensinen som smörjer smile Stämmer det?

Jag kör på biltemas olja och byter lite oftare när det gäller 940n, så den hinner aldrig bli helt kolsvart. 2-taktsolja har jag inte hört nåt om, men om du kör med lite tjockare olja än rekommenderat borde du bli kvitt lite av tickandet.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

398 Inlägg
24 december 2012
Trådstartare
#13
Pendulum skrev:
Andreas1645 skrev:
Pendulum skrev:
Relativt vanligt på dessa bilarna. Hade samma på min och det försvann efter service och byte av gummina (kommer inte ihåg vad de heter) som sitter under tryckarna så blev motorn knäpprtyst. Tickandet har dock sakta smugit sig tillbaka nu så är väl dags för en olja och filterservice här snart igen.

Ja, jag tänkte de samma smile byte av oljefilter/olja eftersom den är kål svart...
Sen har jag hört att man kan lägga i lite 2 taksolja i bensinen som smörjer smile Stämmer det?

Jag kör på biltemas olja och byter lite oftare när det gäller 940n, så den hinner aldrig bli helt kolsvart. 2-taktsolja har jag inte hört nåt om, men om du kör med lite tjockare olja än rekommenderat borde du bli kvitt lite av tickandet.

Okej, kan du nämna någon tjock olja? smile Hur måna mil bör man köra med den så fall?
Jag har hört att jag ska skaffa den 10w-40 som dom säljer på preem


1 298 Inlägg
24 december 2012
#14
Andreas1645 skrev:
Pendulum skrev:
Andreas1645 skrev:

Ja, jag tänkte de samma smile byte av oljefilter/olja eftersom den är kål svart...
Sen har jag hört att man kan lägga i lite 2 taksolja i bensinen som smörjer smile Stämmer det?

Jag kör på biltemas olja och byter lite oftare när det gäller 940n, så den hinner aldrig bli helt kolsvart. 2-taktsolja har jag inte hört nåt om, men om du kör med lite tjockare olja än rekommenderat borde du bli kvitt lite av tickandet.

Okej, kan du nämna någon tjock olja? smile Hur måna mil bör man köra med den så fall?
Jag har hört att jag ska skaffa den 10w-40 som dom säljer på preem

Jag skulle kört den såvitt jag vet vanligaste rekomendationen till rödmotorerna, 10W-40, det är ingen jättetunn olja. Skit i att det tickar lite, den lär inte rasa i nästa korsning. wink Ett olje och filterbyte lär göra gott och åtminstone dämpa tickandet ett aning.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

398 Inlägg
24 december 2012
Trådstartare
#15
Pendulum skrev:
Andreas1645 skrev:
Pendulum skrev:

Jag kör på biltemas olja och byter lite oftare när det gäller 940n, så den hinner aldrig bli helt kolsvart. 2-taktsolja har jag inte hört nåt om, men om du kör med lite tjockare olja än rekommenderat borde du bli kvitt lite av tickandet.

Okej, kan du nämna någon tjock olja? smile Hur måna mil bör man köra med den så fall?
Jag har hört att jag ska skaffa den 10w-40 som dom säljer på preem

Jag skulle kört den såvitt jag vet vanligaste rekomendationen till rödmotorerna, 10W-40, det är ingen jättetunn olja. Skit i att det tickar lite, den lär inte rasa i nästa korsning. wink Ett olje och filterbyte lär göra gott och åtminstone dämpa tickandet ett aning.

Ja, men oljan är liksom kålsvart big_smile haha ja. kan inget om Volvo vet bara att dom håller jävligt bra big_smile
Men ska byta oljefilter o sånt, något annat man kan göra ändå när man håller på? smile


1 298 Inlägg
24 december 2012
#16
Andreas1645 skrev:
Pendulum skrev:
Andreas1645 skrev:

Okej, kan du nämna någon tjock olja? smile Hur måna mil bör man köra med den så fall?
Jag har hört att jag ska skaffa den 10w-40 som dom säljer på preem

Jag skulle kört den såvitt jag vet vanligaste rekomendationen till rödmotorerna, 10W-40, det är ingen jättetunn olja. Skit i att det tickar lite, den lär inte rasa i nästa korsning. wink Ett olje och filterbyte lär göra gott och åtminstone dämpa tickandet ett aning.

Ja, men oljan är liksom kålsvart big_smile haha ja. kan inget om Volvo vet bara att dom håller jävligt bra big_smile
Men ska byta oljefilter o sånt, något annat man kan göra ändå när man håller på? smile

När det gäller dessa bilarna  är de ju ingen idé att gå efter någon servicebok. Jag brukar byta olja, filter, kolla hur stiften ser ut, luftfilter och även samtliga remmar, dessutom kamrem om den inte är bytt nyligen. Gör inget om den går av men de är inte skitkul att remmen går av och man blir stående på vägen. wink

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

398 Inlägg
25 december 2012
Trådstartare
#17
Vad tänkte du på då?
Oljan är inte så tjock den jag har nu så borde bli fint med ny olja:)


218 Inlägg
25 december 2012
#18
Varför slå i tjockare olja när det inte är hydrauliska lyftare i en sådan motor!
Undrar hur ni tänker nu?

Justera ventilspelet och tickandet är borta, annars ingen fara med lite tick pga ventilspel!
Snarare värre att dem ligger på och kan orsaka brända ventiler, sprickor i ventilsäte mm.

Sedan bör man nogrant ta reda på vad som slagits i tidigare, har man kört delsyntet eller mineralolja?

-

Forummoderator
9 299 Inlägg
25 december 2012
#19
Men... Byt olja om den är kolsvart? Och ja, byt filtret också, det kostar 50spänn.

Att hälla i tvåtaktsolja är ett gammalt trick för att smörja t ex insprutningen på SAAB EMS. Skadar inte. Man kan även dra i någon deciliter diesel och köra 50 mil och byta sedan igen.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

218 Inlägg
25 december 2012
#20
Andreas1645 skrev:
Pendulum skrev:
Relativt vanligt på dessa bilarna. Hade samma på min och det försvann efter service och byte av gummina (kommer inte ihåg vad de heter) som sitter under tryckarna så blev motorn knäpprtyst. Tickandet har dock sakta smugit sig tillbaka nu så är väl dags för en olja och filterservice här snart igen.

Ja, jag tänkte de samma smile byte av oljefilter/olja eftersom den är kål svart...
Sen har jag hört att man kan lägga i lite 2 taksolja i bensinen som smörjer smile Stämmer det?

Vad gör tvåtaktolja i bensinen för nytta när du har ventiltick!
Nej den gör ingen nytta alls!
Bränslet har inget med ventiltickande att göra!
Tickandet kommer sig av slitage mellan nock på kam och ventilbricka och där har du ingen bensin!

-


Sök