3591
Sök

Köpråd/upplysning Audi A6 Quattro

39 Inlägg
26 december 2012
Trådstartare
#1
Hej!
Jag letar frenetiskt efter en fin A6 för hyfsat pris men jag har lite funderingar som jag inte riktigt kan lista ut själv, t,ex utrustnings paket inom modellen.
Har quattro nått speciellt förutom att den är 4-hjulsdriven?
Har noterat att olika bilar har lite olika modeller på instrument panelen. Vissa har en 2-delad display vid hastighetsmätare och varvräknare och vissa har en som inte är delad. Vad är skillnaden?
Har alla A6'or elinställda säten? (till viss del svankstöd t,ex)

Sen lite andra frågor:
Är det nån årsmodell man ska passa sig för?
Och om detär nån med erfarenhet, hur är 1,8T att köra jämfört med t,ex 2,4 V6?

Tack på förhand! smile

39 Inlägg
2 januari 2013
Trådstartare
#2
Hej! Ingen som har någon information som kan hjälpa?

Mvh Viktor smile

Avstängd
10 388 Inlägg
2 januari 2013
#3
vikt0rbj skrev:
Hej!
Jag letar frenetiskt efter en fin A6 för hyfsat pris men jag har lite funderingar som jag inte riktigt kan lista ut själv, t,ex utrustnings paket inom modellen.
Har quattro nått speciellt förutom att den är 4-hjulsdriven?
Har noterat att olika bilar har lite olika modeller på instrument panelen. Vissa har en 2-delad display vid hastighetsmätare och varvräknare och vissa har en som inte är delad. Vad är skillnaden?
Har alla A6'or elinställda säten? (till viss del svankstöd t,ex)

Sen lite andra frågor:
Är det nån årsmodell man ska passa sig för?
Och om detär nån med erfarenhet, hur är 1,8T att köra jämfört med t,ex 2,4 V6?

Tack på förhand! smile

Nej, Quattro i sig har sällan något som utmärker sig (om man då inte går upp till ex.vis 2,7T och 4.2)

"Alla" har elinställning på svankstöd, men thats it när det gäller standard och el i relation till säten (ja förutom äschlevärme då, men det är inte lönt att nämna).

Har du 2delad display har du helt enkelt dina "varningslampor" och yttertempmätare där. Har du "hel" display så har du du färddator med på bilen

Personligen tycker jag du ska ta dig upp till iaf C5.5 (dvs 2002, den faceliftade C5:an...sån jag har). Detta mycket då de inte är lika rostbenägna i nederkant av dörrarna och skärmkanterna.

Personligen tycker jag jar 1.8T räcker om man inte ska dra något eller "toklasta" bilen. Men, ska man dra, så föredrar jag 2.4:an (som även har några hästar extra), men det är ju en smaksak. 1.8T:n går ju att chippa om det skulle vara så, och blir då lite trevligare.

Utrustning är grymt svårt att svara på om det inte är något specifikt du undrar, det mesta går ju att få som tillval om det inte sitter som standardutrustning. Sen är det ju även givetvis svårt utan att veta vilken modell du tänker på. Men med tanke på att 1.8T bara fanns 98 tom 2004 på A6:an så¨antar jag det är C5:an du tänker på

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

39 Inlägg
3 januari 2013
Trådstartare
#4
Tack för ett extremt bra svar!

Mycket bra information. Ja förlåt glömde den detaljen, ja det är C5an jag har tittat mest på. Typ årsmodell 2002-2003, men jag har också tittat på lite tidigare modeller men då för att de har haft större motor men till samma pris.
Har också funderat på hur dieseln går? Typ av modellen 2,5TDI

Tack så mycket för svaren! wink

39 Inlägg
3 januari 2013
Trådstartare
#5
Jo en fråga till har jag!

Kan man stänga av ESP på alla A6or eller är det också något att kolla upp?

Tack på förhand!

233 Inlägg
3 januari 2013
#6
ja du kan för det mesta stänga av ESP men akta dif för att köpa  dom tidigare versionerna av2,4L motorn den lider av stora problem med hög bensinförbrukning samt hög olje konsumtion men dom senare uppåt -03 så ska det nog vara någorlunda ordning på dom däremot  är 2,8 en stabil och beprövad maskin då den har funnits med sedan -97 och har ett gott ryckte har ägt en själv dock ska man undvika dom som gått på longlife service min hade det och den loglife oljan 5-40W är förtunn då dricker dom olja jag körde min på 10-40 inte en droppe den tog då 


i övrigt en mycket trevlig bil dock endel grejjor att vara uppmärksam på är Rost vid nedre dörrlisten framskärmar slitna låskistor

Audi frälst

SlaktareN
51 Inlägg
3 januari 2013
#7
Har också hört det dära med hög olje konsumtion  på 2,4litarn, men Audi visste väl vart felet var men man ville inte berätta det, har jag hört. Stämmer detta? Ni som kan Audi.

233 Inlägg
3 januari 2013
#8
jag har för mig att det hade med kolvringarna att göra

Audi frälst

39 Inlägg
3 januari 2013
Trådstartare
#9
Okej så de finns alltså inte avstängningsbar ESP på alla A6or. Okej tack så mycket för svaret men då räcker det alltså att byta till en tjockare olja om man märker att den drar mycket?

Avstängd
10 388 Inlägg
3 januari 2013
#10
fredde_petermann skrev:
ja du kan för det mesta stänga av ESP men akta dif för att köpa  dom tidigare versionerna av2,4L motorn den lider av stora problem med hög bensinförbrukning samt hög olje konsumtion men dom senare uppåt -03 så ska det nog vara någorlunda ordning på dom däremot  är 2,8 en stabil och beprövad maskin då den har funnits med sedan -97 och har ett gott ryckte har ägt en själv dock ska man undvika dom som gått på longlife service min hade det och den loglife oljan 5-40W är förtunn då dricker dom olja jag körde min på 10-40 inte en droppe den tog då 


i övrigt en mycket trevlig bil dock endel grejjor att vara uppmärksam på är Rost vid nedre dörrlisten framskärmar slitna låskistor

2.8:an fanns bara på C5:an 98 & 99 (även om audi 100 och A6, båda på C4-chassit också hade 2.8:or) och plockades bort 00.

Motorerna ändrades dock i.o.m faceliften, då fick 2.4:an 170hk (tidigare fanns den som 136hk samt 165hk) (minimal skillnad då mao)

Har du ESP på bilen så kan du stänga av den (om den håller sig avstängd till 100% vågar jag dock inte svara på). Nu blev då ESP standard först just vid 02 (faceliften).

Personligen tycker jag du ska skaffa dig en facelift, det är små detaljer som, i mitt tycke, gör bilen bra mycket snyggare. De riktigt stora problemen med rost i dörrar och skärmkanter är åtgärdat/bättrat (det rullar betydligt fler fräscha 02:or än 01:or ex.vis).

Här blir det i motorväg 2.4:an eller nästa steg, 3.0:an (50hk extra, men också runt ½-1dl mer per mil)

Tycker absolut att 2.4:an räcker till, det är ingen racemaskin, men, det är väl inte heller riktigt tanken med en A6, utan snarare motorvägslok. Utrustningsmässigt sett skiljer inte dessa sig något åt i basutförande. Ska man köra manuell låda, kan dock 3.0:an vara trevligare då den har 6växlad låda, men, antagligen är den något dyrare i inköp (och uppenbarligen lite dyrare att köra). Personligen här tycker jag att multitroniclådan (som har tiptronicläget) är helt underbar, men, den finns inte till quattromodellerna på C5:an utan då "bara" tiptronic
Senast redigerat av it_mutt (3 januari 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

39 Inlägg
3 januari 2013
Trådstartare
#11
Väldigt bra information! Tack så mycket nu vet jag mycket bättre vad jag ska titta efter.
Så automaten är också skön att köra?
Man vill ju inte gå och förstöra en skön motor med en tråkig växellåda smile

Tack för det väldigt bra svaret!

Avstängd
10 388 Inlägg
3 januari 2013
#12
vikt0rbj skrev:
Väldigt bra information! Tack så mycket nu vet jag mycket bättre vad jag ska titta efter.
Så automaten är också skön att köra?
Man vill ju inte gå och förstöra en skön motor med en tråkig växellåda smile

Tack för det väldigt bra svaret!

Jag tycker det, multitroniclådan (CVT-låda) är grymt skön, och sen får man inte heller glömma att den faktiskt dricker mindre med multitroniclådan än manuell på landsväg. Nu är väl då inte just den lådan vidare intressant då du är ute efter en Quattro och det blir då den 5-stegade Tiptroniclådan. Och fördelen är då, att du har ditt "växlingsläge" om du vill/behöver växla manuellt. Har kört släde med den lådan också och den är "helt ok", även om den då är mer lik en traditionell automatlåda iom att den har fasta växlar (CVT:n är ju då steglös). Men möjligheten att när som helst kunna växla hur som helst är väldigt trevlig att ha, speciellt om man ska dra släp/båt/husvagn

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

39 Inlägg
4 januari 2013
Trådstartare
#13
Jaha, så automaten drar mindre än den manuella.
Men vad är det för skillnad på Multitronic och Tiptronic?
Multitronic är steglös och går inte att växla manuellt?
Men Tiptronicen går att växla manuellt om man vill men hur är det att köra? Är de typ pensionärs automat över det hela när växlarna kommer för sent och för sakta eller kan man få lite sportkänsla på det hela? Det är som du säger det är ju ingen sportbil utan mer landsvägs lok men man vill ju ändå ha lite känsla i bilen.

Bra svar!

Avstängd
10 388 Inlägg
4 januari 2013
#14
vikt0rbj skrev:
Jaha, så automaten drar mindre än den manuella.
Men vad är det för skillnad på Multitronic och Tiptronic?
Multitronic är steglös och går inte att växla manuellt?
Men Tiptronicen går att växla manuellt om man vill men hur är det att köra? Är de typ pensionärs automat över det hela när växlarna kommer för sent och för sakta eller kan man få lite sportkänsla på det hela? Det är som du säger det är ju ingen sportbil utan mer landsvägs lok men man vill ju ändå ha lite känsla i bilen.

Bra svar!

Multitronic är som du säger steglös, den har "virtuella" steg, och har även tiptronic-läget

Tiptronic är helt enkelt en automatlåda med "växlingsläge" där du växlar "precis som du vill" (trycker in knappen på spaken och för spaken åt höger)

Ser ut så här;

http://blog.xvidivx.com/wp-content/uploads/2012/05/tiptronik.jpg

Men jo, du har även tiptronicläget på en multitroniclåda, men som sagt, med "virtuella" lägen (då den är, ja, steglös)

Men här ser växelväljaren ut så här;

http://www.cutii-automate.info/images/multitronic.jpg

Tiptroniclådan är mer lik en "vanlig" automat i växlingen, där alltså en viss "fördröjning", på en välservad låda är den inte "så farlig", men jag har kört bilar där den varit helt bedrövlig.

Lite udda med multitronic är det allt, iom att den "aldrig växlar". Känns i början lite mysko att se hastigheten stiga, men varvtalet ligga oförändrat eller t.o.m sjunka.

Och den lägre bränsleförbrukningen med multitronic är på "min bil", dvs 02:a 2.4 (ja och då utgått från Audis siffror i jämförelsen). Tiptroniclådan är dock tyvärr "lika dyr" att köra med som en "vanlig gammal hederlig", dvs; den drar mer soppa än en manuell
Senast redigerat av it_mutt (4 januari 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

2 751 Inlägg
4 januari 2013
#15
http://www.garaget.org/video/21208

Bra video på hur multitronic fungerar vid acc

Who Djaa bless no man curse

Avstängd
10 388 Inlägg
4 januari 2013
#16
DasAuto skrev:
http://www.garaget.org/video/21208

Bra video på hur multitronic fungerar vid acc

Precis så ja.


Tilläggas till mitt tidigare svar ska också; anledningen att multitroniclådan är "billigare" vid vanlig körning är att den har två "program" på hur den ska bete sig. Detta styrs med...just det...högerfoten. Rör man gasen väldigt lite går den in i ett "snål"program (kanske ska ses mer som "normalläge"), och om man gasar på så lägger den sig ist i ett "sportprogram", där den lägger sig mer i ett, mer eller mindre, optimalt varvläge för acceleration.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

39 Inlägg
4 januari 2013
Trådstartare
#17
Detta var väldigt intressant! Men de e lite små rörigt.
Är Tiptronic bara namnet på att man kan växla manuellt på den automatiska växellådan?
Finns det en låda som kallas bara Tiptronic sen är det en annan som kallas Multitronic?(Multitronic nyare isåfall?)

Evildan
4 januari 2013
#18
vikt0rbj skrev:
Detta var väldigt intressant! Men de e lite små rörigt.
Är Tiptronic bara namnet på att man kan växla manuellt på den automatiska växellådan?
Finns det en låda som kallas bara Tiptronic sen är det en annan som kallas Multitronic?(Multitronic nyare isåfall?)

Tiptronic är en "vanlig gammaldags" automatlåda, (så som i volvo V70/S80) med en "manuell" växlingsfunktion.

Multitronic är en steglös CVT-låda, (liknande som DAF och Volvo 343 hade) med "manuell" växlingsfunktion även den, fast med som it_mutt skrev virtuella steg då det inte finns några fasta växlar i en CVT-låda.

Tiptronic är ett av fler tillverkare återkommande använt namn, Volvo kallar exempelvis sin Geartronic.

39 Inlägg
4 januari 2013
Trådstartare
#19
Jahaaaa men då förstår jag, tackar så mycket för alla svar nu vet jag precis vad jag ska titta efter smile

Evildan
4 januari 2013
#20
vikt0rbj skrev:
Jahaaaa men då förstår jag, tackar så mycket för alla svar nu vet jag precis vad jag ska titta efter smile

De Nada.

Jag avråder från en 1.8t som jag har i min 1530kg tunga GubbPassat, träig, charmlös motor utan ngn udd eller spets, en A6 blir i mitt tycke för tung för den lilla motorn då den inte utför några underverk i en A3 eller Golf heller för den delen, ganska bränslesnål och tystgående maskin men det är väl allt som är kul med den.
Att åka A-B utan några större prestandakrav duger den givetvis utmärkt till, spec med automat då det lilla vridmomentet om 210Nm som finns ligger mellan 1750-4600rpm passar utmärkt med den lågvarvsväxlande 5-stegade automatlådan med tiptronic som sitter i min Statarwagen.

V6 2.8 5v 193hk 280Nm@3200rpm är en pärla, den har jag haft i både en A8 q tiptronic -98
http://www.garaget.org/?car=244902
och i en Passat syncro manuell -99
http://www.garaget.org/?car=256327
och den gick både mjukt och värdigt i motorgången samt käntes inte ansträngd vid normal körning, så den uppdaterade versionen som redan nämnts bör även den vara en pärla.

V8 4.2 5v 299hk 400Nm har jag även haft i en A8, en riktigt trevlig motor fast lite dåligt bottensug jämfört med en jämnstor Mercedes-Benz V8 tyckte jag, det är givevtis inte någon slöhink eller vridmomentslös motor för det, den går mkt mjukt och fint samt är inte så törstig som man skulle kunna tror, en 1850kg A8 -98 med 5steg tiptronic går att köra på ärliga 1.1liter blandad körning.

Lycka till med billetandet.


Sök