fredde_petermann skrev:
ja du kan för det mesta stänga av ESP men akta dif för att köpa dom tidigare versionerna av2,4L motorn den lider av stora problem med hög bensinförbrukning samt hög olje konsumtion men dom senare uppåt -03 så ska det nog vara någorlunda ordning på dom däremot är 2,8 en stabil och beprövad maskin då den har funnits med sedan -97 och har ett gott ryckte har ägt en själv dock ska man undvika dom som gått på longlife service min hade det och den loglife oljan 5-40W är förtunn då dricker dom olja jag körde min på 10-40 inte en droppe den tog då
i övrigt en mycket trevlig bil dock endel grejjor att vara uppmärksam på är Rost vid nedre dörrlisten framskärmar slitna låskistor
2.8:an fanns bara på C5:an 98 & 99 (även om audi 100 och A6, båda på C4-chassit också hade 2.8:or) och plockades bort 00.
Motorerna ändrades dock i.o.m faceliften, då fick 2.4:an 170hk (tidigare fanns den som 136hk samt 165hk) (minimal skillnad då mao)
Har du ESP på bilen så kan du stänga av den (om den håller sig avstängd till 100% vågar jag dock inte svara på). Nu blev då ESP standard först just vid 02 (faceliften).
Personligen tycker jag du ska skaffa dig en facelift, det är små detaljer som, i mitt tycke, gör bilen bra mycket snyggare. De riktigt stora problemen med rost i dörrar och skärmkanter är åtgärdat/bättrat (det rullar betydligt fler fräscha 02:or än 01:or ex.vis).
Här blir det i motorväg 2.4:an eller nästa steg, 3.0:an (50hk extra, men också runt ½-1dl mer per mil)
Tycker absolut att 2.4:an räcker till, det är ingen racemaskin, men, det är väl inte heller riktigt tanken med en A6, utan snarare motorvägslok. Utrustningsmässigt sett skiljer inte dessa sig något åt i basutförande. Ska man köra manuell låda, kan dock 3.0:an vara trevligare då den har 6växlad låda, men, antagligen är den något dyrare i inköp (och uppenbarligen lite dyrare att köra). Personligen här tycker jag att multitroniclådan (som har tiptronicläget) är helt underbar, men, den finns inte till quattromodellerna på C5:an utan då "bara" tiptronic