2978
Sök

Volvo 740 år90 dog under körning

Den med lägst bil vinner
617 Inlägg
28 december 2012
Trådstartare
#1
Tjena! som rubriken lyder så dog min volvo häromdagen under körning det va precis som om man vred av nyckeln å stängde av bilen. så inga misständningar eller liknande.

jag har provat byta soppa pumps relä. kollat alla säkringar. kollat så soppa pumparna går. och båda två surrar/låter.

Min tanke är tändmodulen kanske?
Fördelar locket är helt.
och bensin kommer fram till spridarna. ska kolla om han får gnista.

Men någon annan som har varit med om samma problem?

Det är en b230F om det gör någon skillnad

Tack på förhand/ Oliver Nilsson

man blir aldrig klar med en bil, man får alltid nya ideér ;)

Pim_Pim
28 december 2012
#2
kollat felkoder ?

Den med lägst bil vinner
617 Inlägg
28 december 2012
Trådstartare
#3
nope. men tala med volvo verkstad. dom sa att felkoderna t dom där är inte å lyssna på. men någon som har felkoderna?

man blir aldrig klar med en bil, man får alltid nya ideér ;)

Pim_Pim
28 december 2012
#4
Felkoder kan du kolla enkelt själv ute på gårdsplan med din 740-90.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … mp;t=31891

Den med lägst bil vinner
617 Inlägg
28 december 2012
Trådstartare
#5
jo jag vet ju hur man kollar dom. men jag undrar lite blink en gång/ hur många blink som är vad för fel?

man blir aldrig klar med en bil, man får alltid nya ideér ;)

Den med lägst bil vinner
617 Inlägg
28 december 2012
Trådstartare
#7
ha-ha

man blir aldrig klar med en bil, man får alltid nya ideér ;)

V O L V O
401 Inlägg
28 december 2012
#8
Kan det inte vara att något stort läckage har uppstått?
Har du kollat alla bränsleslangar och alla slangar? Hur är spridarna?
Kan vara ju vara något som stryper. Har själv aldrig upplevt det på min 740, men svågerns 940 hade dålig topplockspackning och då dog den pga ingen kompression.
Hur är det med tändningslås? Kan dem spöka och "döda" motorn?

V O L V O 7 4 0
_____________________________

Överladdad!
530 Inlägg
28 december 2012
#9
Kamrem? tongue

Hellre en mekaniker i köket än en kock i garaget :)

Den med lägst bil vinner
617 Inlägg
28 december 2012
Trådstartare
#10
har funderat på kamrem jag med. men gnista finns. känns också som mike_87 skriver att tändningslåset kanske spökar? soppa verkar den få tycker jag men har haft fel förr.

man blir aldrig klar med en bil, man får alltid nya ideér ;)

1 722 Inlägg
28 december 2012
#11
dadooo skrev:
trodde en 90 åring dog i en 740 till en början då han körde

trodde också det fan big_smile

<----- Gå o kolla på en av Sveriges finaste w123 o lägg en röst o några kommentarer

V O L V O
401 Inlägg
28 december 2012
#12
olivernilsson skrev:
har funderat på kamrem jag med. men gnista finns. känns också som mike_87 skriver att tändningslåset kanske spökar? soppa verkar den få tycker jag men har haft fel förr.

Har du något glapp i tändningslåset om du känner på det? Går nyckeln i helt?
Jag kan också tillägga att du kanske ska se över kamremmen också (som "Burnout89" säger).
Den kan ha kuggat över pga slitage eller ålder. Kika på det också.
/Mike_87

V O L V O 7 4 0
_____________________________

Den med lägst bil vinner
617 Inlägg
28 december 2012
Trådstartare
#13
kamremmen står rätt. han får tändning soppa fram till Fuelrailen har jag. ska kolla om det kommer fram någon soppa ifrån spridarna. Inget glapp i tändningslåset. nyckeln går i som den ska.

man blir aldrig klar med en bil, man får alltid nya ideér ;)

V O L V O
401 Inlägg
29 december 2012
#14
olivernilsson skrev:
kamremmen står rätt. han får tändning soppa fram till Fuelrailen har jag. ska kolla om det kommer fram någon soppa ifrån spridarna. Inget glapp i tändningslåset. nyckeln går i som den ska.

Då är det skumt...
Då har jag inga andratankar om vad det kan vara. Det enda borde vara fukt i fördelarlocket, men där hade du ju kikat.
Hur ser rotor och planytorna ut? Jag rengjorde mina efter jag ägt bilen i 2 månader och det har förbättrat gaspådraget och tomgången.

V O L V O 7 4 0
_____________________________

6 738 Inlägg
29 december 2012
#15
kolla om du har gnista först, sedan kolla om det sprutar in nån bensin i motorn (kan du enklast se om stiften är blöta) sprutar de inte in nån bensin i motorn så bytt spridarrelät som sitter på expansionskärlet wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

4 162 Inlägg
29 december 2012
#16
Spridarrelät kanske? Är ju en klassiker att dom går och skulle kunna förklara dina problem. Testa vridrunt bilen medans någon kompis knackar på relät.


Den med lägst bil vinner
617 Inlägg
29 december 2012
Trådstartare
#17
Gnista finns det ju som sagt, och även soppa fram till tändstiften. har även bytt spridarrelät. min tanke börjar bli att boxen gett sig. eller att hallgivaren inte vill med längre ?

man blir aldrig klar med en bil, man får alltid nya ideér ;)

6 738 Inlägg
29 december 2012
#18
ja tycker ju ändå att om hallgivaren hade vart trasig så hade du varken fått gnista eller bensin, men visst det kan ha hänt något med den som gör att bilen tänder i fel läge

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

6 738 Inlägg
29 december 2012
#19
du har vevaxelgivare på din förresten

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

4 162 Inlägg
29 december 2012
#20
olivernilsson skrev:
Gnista finns det ju som sagt, och även soppa fram till tändstiften. har även bytt spridarrelät. min tanke börjar bli att boxen gett sig. eller att hallgivaren inte vill med längre ?

Jag är osäker men om boxen har get upp så borde du inte få någon soppa genom spridarna?, Jag är osäker som sagt.

Ska bli intressant att höra när du hittat felet men du har ju kommit långt i felsökningen iaf.



Sök