I slutet av förra årtusendet så fick jag köpa en amazon av min morfar som pga sjukdom vart tvungen att börja sälja av sin samling av bilar. Fick då köpa denna pärlvita 66'a. Hade förhoppningar på att få köpa antingen den röda amzon sporten eller helst hans P1800. Men det fick jag inte. Att P1800'n gled mig ur händerna grämer mig än.
Den åkte på trailer hem från Umeå trots att den hade gått som bruksbil under många år. Under dessa år i daglig tjänst så rasade originalmotorn en dag vilket innebar att original B18 + 3-växlad manuell byttes ut mot B20 och överväxel.
Eftersom det då var ett par år kvar tills jag skulle ta körkortet så skulle den fixas till innan jag fick kortet. Så jag började riva ner den lite hösten -99. Dock hittades en hel del rost, vilket gjorde att arbetet avstannade. Dels pga brist på svets och dels för att garaget jag huserade i då helt enkelt inte lämpade sig för såna projekt.
Vartefter åren gick så vart det mer och mer grejjer i den...
Men det hända inget förutom att den startades lite då och då, och provkördes någon enstaka gång. Varje år så sa jag att den skulle va klar nästa år, man borde, man skulle och så vidare men det hände inget...
...förrens en dag i början på juli 2011 då den flyttades till ett nytt garage. Det blev det riktiga startskottet på renoveringen.
Det kapade, mättes, svetsade, mättes, svors, kapades...
...jäklades, tog tid och så vidare, men till slut så var rosten i innerskärmarna borta.
Och till slut kunde man börja ana att det skulle kunna bli något av den igen.
Bakaxeln togs ner för att kunna laga ett hål i golvet bak. I samma veva fick den lite ny färg och alla bussningar byttes. Momentstagen renoverades medans bärarmarna byttes ut pga rost. Panhardstaget klarades sig med en blästring och nya bussningar.
Och då var det ingen ide att vara sämre fram. Så a-armarna och kränghämmaren togs ner och blästrades...
..och lackades och fick nya bussningar. Fjädrarna byttes ut med Leisjöfors sänkfjädrar runt om och stötdämparna ersattes av 123GT stötdämpare. Men det är ingen kurvkramare ändå...
Även invändigt kommer det bli lite nytt. Mattan byts ut och all original "ljuddämpning" ersätts med silent coat.
Men nu har bygget stått still sedan i höstas då andra projekt kommit ivägen bland annat. Men nu har jag beställt lite grejjer och börjat göra en plan på hur den ska vara körklar till kommande sommar. Hade hoppats att den skulle ha blivit besiktad och så i höstas, men det sprack.
Jobbar några dagar nu, men sedan så ska jag börja ta tag i projektet igen kommande helg.