3716
Sök

Problem med motorns varvgång

9 Inlägg
12 oktober 2006
Trådstartare
El! Varför finns el i bilar!

jaja, har iallafall ett jätte problem med min lilla clio från 92. När jag sätter på något i bilen som drar ström, så som fläkten,bakrutevärmaren eller bakrutetorkaren så börjar bilens varvtal att vobbla. När jag gasar upp bilen till 20000v eller mer så hoppar/ sjunker motorvarven som att bilen håller på att dö. Känns som att bilen stryps. Men om jag låter bilens "elektriska små finesser" vara så går bilen bra i varvtalen och jag får en jämn stigning i varven när jag gasar på. Till skillnad från det fruktansvärda ryckandet det blir när något elektriskt är på.

Jag har testat byta fördelarlock, rotot och tendstift.

Snälla om någon eller några har en blekaste anining om vad detta fenomen kan bero på så skriv gärna några rader.

MVH

21 761 Inlägg
12 oktober 2006
Lyser det någon kontrollampa på instrumentbrädan, tex laddningslampan?

personbilstekniker
147 Inlägg
12 oktober 2006
Rengör alla kontakter på tändsystemet dvs demont och slipa anlignings ytor mm och montera. Då syftar jag på kontakter runt tändspolen effekt steg mm eller vad du nu har under huven.
Ta en kabel i taget så du inte slarvar bort dig.
Det kanske beror på dålig kontakt, för ström går alltid den "lättaste" vägen. Kan låta lite långsökt kanske men man slutar aldrig att förvånnas.

21 761 Inlägg
12 oktober 2006
stilren skrev:
Det kanske beror på dålig kontakt, för ström går alltid den "lättaste" vägen. Kan låta lite långsökt kanske men man slutar aldrig att förvånnas.

Absolut, ofta blir resultatet helt vansinnigt. Glappkontakt och jordfel kan vara hopplöst ibland.

Sök