Hej på er igen!
DeZa: Ang. manuellkonverteringen tänke jag hitta en 530 manuell, och flytta över låda, svänghjul och kardan, och sen bara åka igenom bes. utan någon regbesiktning. Hoppas på att de inte lägger märke till det helt enkelt. Mest med tanke på hur svårt det är att hitta fräscha manuella 530's.
Kul att du gillar tråden! Fin 540 du har också!
Varit kass med uppdateringar som vanligt...
Det som hänt på det senaste har bl.a. varit att jag monterat den nya spoilerläppen till bagageluckan, den beställdes från tyskland på ebay och kom hem några dagar senare.
Lackering;
3 lager färg, i bilens originalkod.
2 tunna lager toningsspray för att få den lite mörkare då färgkoden inte stämmer till 100% efter den var omlackerad.
2 lager med klarlack.
Monterad och färdig, jag tycker det blev snyggt och diskret, vad tycker ni?
Ni som inte sett att jag har laddat upp ett videoklipp, där jag inviger sommaren lägger jag det här! Lyssna se och njut
[video]http://www.garaget.org/video/136463[/video]
Och några dagar senare, när jag satte på ett par gamla sommardäck såg vägen ut såhär;
i och med att bilen är en 540, gått ganska långt (förmodligen hårt), och burnat i ca. en halvtimma, så gav diffen upp såklart.. och då var det bara att sätta igång med skruvandet.
Ganska oljig;
Riktigt lik till diff, tung som ett as att få ner;
Visade sig vara ett av de mindre hjulen (minns inte vad de heter nu) som gett upp och gått på mitten, detta hoppade i sin tur i kläm mellan de drivande och totallåste diffen..
Det lossade sedan och jag kunde få hem bilen utan problem.
Efter ca. en veckas ganska hopplöst letande fick jag tag på en kille i sollebrunn som hade en 540 e34 diff till salu, och inte nog med det så var det en lamelldiff i toppskick som suttit på en manuell 540 e34 touring..
Till och med originalstämpeln fanns kvar, och nästan all färg..
Denna hissades upp och fylldes sedan med 1,9 liter lamelldiff-olja 75W140 Castrol;
Fungerar perfekt! Skönt att kunna säga att man har lamelldiff nu med, stod på önskelistan förut men var ingen prioritet.
Testade även lite med gul toningsfilm på lyktorna, absolut inget som sitter kvar utan bara en kul grej för att jag hade lite liggandes.. Går väldigt lätt att fixa till ett annat stuk på bilen, men jag vill ha den fräsch och stilren. Då jag tycker det "sunkar" ner utseendet och helhetsintrycket på bilen annars..
Detta var allt för denna gången! Får tacka min gode vän som varit till stor hjälp i garaget med,
Addi !
Nästa uppdatering kommer förhoppningsvis innehålla coilovers och lite bilder från träffar som dyker upp nu!
Kommentera gärna vad ni tycker, eller om ni har tips/råd osv. all feedback är välkommen!
Kör försiktigt så syns vi nästa gång!
//Ville