"En sohc Civic från -88 ä väl inget märkvärdigt"... Kanske inte, men så ä inte fallet, här ä de 1,6l dohc maskin på 150hp från fabrik i en liten bil på 900kg. Stilrent med en anda från racing... JDM as F*ck!
Tänkte lägga upp o dela med mig av mitt projekt som nu pågått ett tag... Närmare 3år i Februari, men de va inte fören i somras som de drog igång på allvar.
Börjar med hur allt ser ut nu o vad som komma skall, så uppdateras planerna successivt.
Från början satt en D15b2, dvs en 1,5l motor med 2 trötta spridare i ett programmerat förgasarinsug....?! Motorn som ja själv satt i bilen i sommars ä en D16z6 på 125hp, som köptes renoverad, hittas vanligen i Civic Esi -92+. För j***a kul o stolt som fan va ja, men den kokade så blocket o toppen slog sig. Men sedan ett tag tillbaka har lusten o viljan kommit ifatt... så, på't igen, bygg från grunden o gör de värre!!!
[] Kommer köpas/göras [/] Beställd/Påväg [X] Monterat/Klart/Hemma
Motor [X] B16a1 [X] Y2 låda [X] Innovative Motor Mounts [X] Hitta drivaxlar [X] OBD1 konvertera (Fördelare/Spridare/ECU) [X] P30 ECU [X] 4-2-1 grenrör [x] Kattersättare [x] Cat-back system [] Större insug [] Kammar
Vägållning osv [] Coilovers [] Borade o slitsade skivor fram [X] Skivkonvertering bak [X] Bridgestone 195/50 [] Stag uppe, ner, fram, bak
Exteriör [] Front läpp [] "Lång" vinge [X] 15" fälgar [] Bättre org. lack
Interiör [X] Stolar [X] Golv [X] Mattor [X] Tak [X] Ratt [] Multimedia, bra o diskret byggt ljud, original look
O mkt annat Stay Tuned!
Senast redigerat av GrEEn_NeoN (16 juni 2015)
-My Way - Side Ways!-
En gång Japsare... Alltid Japsare!
Tänker inte gå in så hårt på historian från köpet till i somras, trotts att de varit 3 händelserika år.
Den 10 Februari 2010 hittades bilen på blocket, en -88 på 10k mil... Ja hängde mig på telefonen o fick höra att nån redan var påväg men att ja skulle höra av mig en halvtimma senare. Aldrig att den inte köps tänkte ja... som sagt så ringde ja upp igen o fick höra att bilen ansågs för liten så den fanns kvar... Överlycklig tog ja mig till försäljaren, en titt o en testrunda o de var ett solklart köp.
Under våren o sommaren -10 blev de nya högtalare ihop med ny stereo som man inte var tvungen att köra kassett band i. Fick även coil sleevs/sänkfjädrar på min födelsedag, så lite närmare marken kom ho'.
Sen kom anledningen till att ja aldrig kommer låna ut en betydande bil igen! Tråkigt, men sånt som händer.
Som tur var blev de bara ytligt, så en donatorbil hämtades i Bro/Stockholm o bilen fixades hemma i garaget. Fick även iden om att sätta "Rising Sun" -Flagan på takets insida!
Till sommaren 2011 hade motorhuven blivit blästrad (för hårt) o pulverlackad i svart o en Vr6 läpp från en Golf III monterades i fronten. Ja "rakade" baken på dimljus o emblem o fronten på "spruthorn", sedan fick fronten o backen ny färg. Bilen fick fula 13" alu som lackades o fick nya däck. Även en ny kylare o japsdämpare monterades. (donatorbilens kylare va näsan lika skit som den krockskadade)
Mkt kan hända på ett år.
Sen hittades en mindre bucklig motorhuv som lackades i bilens färg våren 2012. Bilen putsades även upp med nya amberkorner, röda bromsok, ny lack på torkararmar o "Vr6" fronten ersattes med en lika dan som bilen köptes med, fast utan "spruthorn". Ja hittade även orginala 14" plåtfälgar som kändes mer rätt tills riktiga fälgar kunde köpas!!!
Sommarens motorbygge o vad som försiggår just nu läggs upp i helgen
Peace!
Senast redigerat av GrEEn_NeoN (4 januari 2013)
-My Way - Side Ways!-
En gång Japsare... Alltid Japsare!
Kul med feedback Haha... Torkararmarna fram kommer lackas om o armen bak kommer monteras bort nu i vinter
Okej, sommaren 2012, anställd äntligen o projektet drog igång ganska omedelbart!!
Tur va de väl att ja hade hittat en D16z6 o hämtat hem den ett tag tidigare, sista veckan mode min D15b2 inte så jätte bra, ja mins att oljepumpen gav upp nån vecka innan projekt start mins även att ventilerna väsnades som fan sista dagarna... o när vi kom till garaget där motor bytet skulle ske, stänger ja av bilen, öppnar portarna o startat igen... o here j***ar vad de skrek om cylindrarna, den motorn gav upp!!
Men in i garaget orka den, o skruvandet började! Ja låter bilderna tala.
De "fina" taniga original systemet Bakre delen samarbetade inte, vinkelslipen togs fram o delarna slängdes åt he***te
De ersattes med ett nytt o fint 2,5" rostfritt system
Sen kom motorn
Original D16z6 motorhärva o min beställda dpfi to mpfi, Obd0 to Obd1 härva
O de va inga större problem att få i maskinen
Men så enkelt kom ja inte undan, lite eljobb blev de för att få elhärva o motorhärva att passa in i P28 ecu'n.
Efter mer eljobb o felsökande över vf motorn gick trögt... kom ho' ut o motorn gick trögt pga för lite jordpunkter... slarvigt!
Stolt fixade även en video på en uppstart
Sen va de klart så långt, originalhöjd bak dock, men va fan... ut o kör ffs!!
Sen kom mer packet
Som monterades direkt, sen rev ja ut inredningen o åkte till Action mett på Mantorp
Pariserkurvan!!! haha Med min broders Corrado Vr6 framför
Sen blev de åka av... detta ä tredje o nästsnabbaste rundan ja gjorde (varv 2)
Mina tider... Första - 42.88sec Andra - 40.86sec Tredje - 40.44sec Fjärde - 40.39sec
Sen kom den tråkiga biten... sen ett braaa tag tillbaka hade inte tempmätaren funkat, trots olika åtgärder så hittades ingen lösning, mer än att köra fläkten manuellt... inte ens när nya motorn kom i funka de. O efter MoM #4 i Nkpg begav vi oss 3 bilar hemåt, o på E4 gav en bils generator upp o ingen hade bogseringslina. så de blev att ta en bil till Lkpg för att köpa en mitt i natten. Tanksprid som man va startar bilen o pressar den de mil som va kvar, inte fören vi kom fram till en mack märkte ja att ja glömt fläkten.
Toppen o blocket var slaget...
Ja gjorde ett försök till, fick tag på ett z2 block med P29 högkompskolvar... motorn gick igång o gick fint, tills den kom ner från pall bockarna, då började de skramla... en bult från en vevaxel hade släppt...
Kolvarna klarade sig o kommer användas i mitt ursprungliga z6 block som nu ä planat, även toppen ä planad.
O ja kommer inte göra samma misstag igen, fläkten har direktström från tändningslåset o mätare har införskaffats... volt, oljetemp o givetvis vattentemp.
Lite sen blev en vevstacke dock... men ersatt
Planade block o topp på jobbet
O här står bilen nu o väntar på sin nya maskin
Stay tuned!
-My Way - Side Ways!-
En gång Japsare... Alltid Japsare!
prem lagd ska bli intressant och följa utvecklingen med nya spridare, insug och EFFEKT=) skulle vara fränt få tag i en annan låda som passar med lägre utväxling så den går snabbare 0-100
De lutar åt en låda från en 1,6'a ihop med ny steg 1 koppling. nu sitter där en org 1,5 låda.
Försök få tag på en ESI låda, och om du kan, en låda från en DX -95, den ska tydligen ha en Finaldrive på 4,4 istället för ESI;ns 4,25. Bara att flytta över FD från dx till esi. Själv funderat på detta men DX låda från 95 är tydligen svårt att hitta.
Nja, ja har en ESI låda som ligger o skräppar, men de blir nog låda från en ED7 med D16a6 eftersom att ja inte vill konvertera från wire kopplingen.
-My Way - Side Ways!-
En gång Japsare... Alltid Japsare!
Försök få tag på en ESI låda, och om du kan, en låda från en DX -95, den ska tydligen ha en Finaldrive på 4,4 istället för ESI;ns 4,25. Bara att flytta över FD från dx till esi. Själv funderat på detta men DX låda från 95 är tydligen svårt att hitta.
Nja, ja har en ESI låda som ligger o skräppar, men de blir nog låda från en ED7 med D16a6 eftersom att ja inte vill konvertera från wire kopplingen.
aha, visst ja, det är vajer på dem. Men hur är det med innanmätet i lådan, är det kompatibelt mellan vajer och hydro?
Nu förstår ja inte riktigt, lådan ja körde på i somras (org. till D15b2) med z6'an ä wire på, liksom lådan till D16a6 i ED7, så ingen hydro needed? om ja inte tar ESi lådan vilket känns sådär iomed hydral kopplingen.
-My Way - Side Ways!-
En gång Japsare... Alltid Japsare!
Nja, ja har en ESI låda som ligger o skräppar, men de blir nog låda från en ED7 med D16a6 eftersom att ja inte vill konvertera från wire kopplingen.
aha, visst ja, det är vajer på dem. Men hur är det med innanmätet i lådan, är det kompatibelt mellan vajer och hydro?
Nu förstår ja inte riktigt, lådan ja körde på i somras (org. till D15b2) med z6'an ä wire på, liksom lådan till D16a6 i ED7, så ingen hydro needed? om ja inte tar ESi lådan vilket känns sådär iomed hydral kopplingen.
vajer är manligt trögstampad ska den va. Hade 4 puckad sinter ofjädrad på cossie sierran de ena benet va rätt mört efter en kväll på stan gick inte göra en lugn iväg körning då skrek de i kopplingen ....så 6 puck eller organisk lamell får de bli nästa gång
har du short shift tim? Ja hade de på min civic de va såå skönt du är ju en rejjser
aha, visst ja, det är vajer på dem. Men hur är det med innanmätet i lådan, är det kompatibelt mellan vajer och hydro?
Nu förstår ja inte riktigt, lådan ja körde på i somras (org. till D15b2) med z6'an ä wire på, liksom lådan till D16a6 i ED7, så ingen hydro needed? om ja inte tar ESi lådan vilket känns sådär iomed hydral kopplingen.
vajer är manligt trögstampad ska den va. Hade 4 puckad sinter ofjädrad på cossie sierran de ena benet va rätt mört efter en kväll på stan gick inte göra en lugn iväg körning då skrek de i kopplingen ....så 6 puck eller organisk lamell får de bli nästa gång
har du short shift tim? Ja hade de på min civic de va såå skönt du är ju en rejjser
Egen tillverkad shortshift med egentilverkad knopp
-My Way - Side Ways!-
En gång Japsare... Alltid Japsare!
Nu förstår ja inte riktigt, lådan ja körde på i somras (org. till D15b2) med z6'an ä wire på, liksom lådan till D16a6 i ED7, så ingen hydro needed? om ja inte tar ESi lådan vilket känns sådär iomed hydral kopplingen.
vajer är manligt trögstampad ska den va. Hade 4 puckad sinter ofjädrad på cossie sierran de ena benet va rätt mört efter en kväll på stan gick inte göra en lugn iväg körning då skrek de i kopplingen ....så 6 puck eller organisk lamell får de bli nästa gång
har du short shift tim? Ja hade de på min civic de va såå skönt du är ju en rejjser
Egen tillverkad shortshift med egentilverkad knopp
vettigt
Hur är det med "diff" i dom där lådorna ni pratar om? Om man slänger på för bra däck lär det påfresta diffen extremt och pajja lådorna därav saab syndromet..Finns det någon låda där båda hjulen spinner som är bättre i längden? stoppa in en extra diff låter dyyyrttt....
vajer är manligt trögstampad ska den va. Hade 4 puckad sinter ofjädrad på cossie sierran de ena benet va rätt mört efter en kväll på stan gick inte göra en lugn iväg körning då skrek de i kopplingen ....så 6 puck eller organisk lamell får de bli nästa gång
har du short shift tim? Ja hade de på min civic de va såå skönt du är ju en rejjser
Egen tillverkad shortshift med egentilverkad knopp
vettigt
Hur är det med "diff" i dom där lådorna ni pratar om? Om man slänger på för bra däck lär det påfresta diffen extremt och pajja lådorna därav saab syndromet..Finns det någon låda där båda hjulen spinner som är bättre i längden? stoppa in en extra diff låter dyyyrttt....
Lådorna ä ja inte speciellt på läst i så ja har faktiskt ingen aning, ja vet bara att lådan i ED7'an ska vara mer som "ESi" lådan som motorn ja nu bygger kom med, o den org låda ja har ä mer "ekonomisk".
-My Way - Side Ways!-
En gång Japsare... Alltid Japsare!
aha, visst ja, det är vajer på dem. Men hur är det med innanmätet i lådan, är det kompatibelt mellan vajer och hydro?
Nu förstår ja inte riktigt, lådan ja körde på i somras (org. till D15b2) med z6'an ä wire på, liksom lådan till D16a6 i ED7, så ingen hydro needed? om ja inte tar ESi lådan vilket känns sådär iomed hydral kopplingen.
Det jag menade är att om innanmätet av hydro och vajer lådor är kompatibla med varandra så kan du plocka drev och finaldrive från esi och montera det i din ED-låda, då behåller du vajern.
Jaha, okej, värt att kolla upp kanske.
-My Way - Side Ways!-
En gång Japsare... Alltid Japsare!