Laddtyck hit och laddtryck dit. Det är väldigt många andra parametrar som bestämmer hur länge vevstakar håller. Framför allt hur hög tändningen är och storleken på turbon såklart.
Bättre att beskriva på set viset än att säga det håller för si och så många hästar för det är omöjligt att veta egentligen
Jag menar såhär, 1.5bar i ladd med ett 19T jämfört med 1.5bar i ladd med en HX55:a. Håller stakarna lika bra för att det är samma laddtryck? Knappast.
Missförstå mig inte. Jag vet att det finns några som kört en säsong med 500hk och originalstakar. Det jag tycker är fel är att använda laddtryck som parameter för att bestämma hur bra ett par vevstakar håller
Nej det har di helt rätt i, men allt som ökar cylindertrycket ökar ju trycket på vevstakarna, men det är sant som du säger att en större turbo med samma laddtryck är ju värre. Men det är ett enkelt sätt att använda laddtryck som riktlinje ändå, dom flesta använder ju inte hx55 till 300 hk så:-)
Ok så svar på min fråga. De kommer alltså gå attt köra på
motronic system med chip motornord (sitter redan i)
98oktan
420cc spridare
t3/t4 turbo
1bar ladd
16v topp
16v kolvar
FT:s stakar o vev
org olje pump
har redan JT-3" avgas, 3" tryck rör, stor alu IC, elfläkt, olje kylare
och är lite nyfiken på vilken komp kommer de bli? kanske svårt att lista ut?
mvh//
Kompet lär bli exakt som på b234 vet ej vad det är men det är nog över 10.0:1 iallafall. Lättast att komptesta när du monterat allt om du inte är duktig på matte. Ja du bör kunna köra på det, men som sagt så ligger nog spridarna på gränsen för effekten du planerar att ta ut.
ok ja förstod nästan att de skulle bli samma men funderar på att köra med tjockare topp pakning, så man sänker kompet lite ialf.
spridarna kan man ju byta om de inte skulle gå
Har du råd så rekommenderar jag att du köper kolvar och stakar m.m från stenparnermotor.se, med borrning toppdeckning och alla grejrrna landade mitt motorblock på ca 18000 kronor. Dock ska min topp fixas och det är ca 15000 till men ändå inte så farligt.
Kompet lär bli exakt som på b234 vet ej vad det är men det är nog över 10.0:1 iallafall. Lättast att komptesta när du monterat allt om du inte är duktig på matte. Ja du bör kunna köra på det, men som sagt så ligger nog spridarna på gränsen för effekten du planerar att ta ut.
ok ja förstod nästan att de skulle bli samma men funderar på att köra med tjockare topp pakning, så man sänker kompet lite ialf.
Har du råd så rekommenderar jag att du köper kolvar och stakar m.m från stenparnermotor.se, med borrning toppdeckning och alla grejrrna landade mitt motorblock på ca 18000 kronor. Dock ska min topp fixas och det är ca 15000 till men ändå inte så farligt.
nee har ju inte riktigt råd med de hade varit klar för länge sen om man hade haft dom pengarna att röra sig me med
nee har ju inte riktigt råd med de hade varit klar för länge sen om man hade haft dom pengarna att röra sig me med
Bara att låta bilen stå och köpa lite varje månad eller spara så du kan göra allt på en gång:-) Har själv hållt på mycket innan man hade budget för det ich det slutade ofta i att saker gick sönder för att man inte gjorde det riktigt.
Bara att låta bilen stå och köpa lite varje månad eller spara så du kan göra allt på en gång:-) Har själv hållt på mycket innan man hade budget för det ich det slutade ofta i att saker gick sönder för att man inte gjorde det riktigt.