3512
Sök

BMW 316 TI -02, Ratten pulserar

6 Inlägg
5 januari 2013
Trådstartare
Hej!

I förrigår så var jag ute och körde min bil, men märkte efter ett kort tag att det pulserade något förjävligt i ratten. Det var första dagen jag körde den efter stora delar av snön smält bort.

Personligen känns det som att det kan vara skeva bromsskivor fram eftersom det blir värre/börjar desto mer man bromsar. Känner även en vibrationer/pulseringar i pedalerna.

Kan väderskillnaden ha ställt till med något knas? För jag ser inte hur bromsskivorna kan blivit skeva över en natt när den stått helt stilla.

Tacksam för svar

/ Anton

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
5 januari 2013
Att ha kvar frysen snö på insida eller utsida fälgar kan orsaka obalans och vibrationer i ratten, är dina fälgar rena?

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

6 Inlägg
5 januari 2013
Trådstartare
Nej det kan inte säga för tillfället.. Så åka och tvätta den kan vara svaret?

EDIT: Glömde tillägga att problemet uppstår när bilen blivit varm, alltså inte direkt från start.
Senast redigerat av anhe (5 januari 2013)

564 Inlägg
5 januari 2013
Om hjulen är rena från snö och is kan vibrationerna bero på att ett av dina bromsok kärvar, vilket gör att bromsskivan blir väldigt varm och därför skev. Kör en sväng, och så känner du efter om någon av fälgarna är varmare än de andra.

Ett kärvande bromsok beror antingen på trasig bromsslang, fastrostade belägg eller att kolven i oket kärvar. Att kolven i oket kärvar är oftast ett tecken på slarv med byte av bromsvätska. Vätskan drar åt sig vatten med tiden och oket rostar inifrån.

46 Inlägg
5 januari 2013
Skrapa bort i som sitter fast på insidan av fälgen så är problemet löst! Finns ju ingen vanligare "fel" nu när det är snö ute och folk klagar på vibartioner i ratten tongue

6 Inlägg
5 januari 2013
Trådstartare
Ska kolla upp alla alternativen och se vad som är fel när tid finns, tack för hjälpen!

Sök