2266
Sök

Köpråd: Tjej söker bil för att dra hästsläp med

Avstängd
10 388 Inlägg
13 januari 2013
granadadr skrev:
Hool skrev:
MurranBoy skrev:
Dock får du lagligt dra en kärra med totalvik 7000kg olastad efter en Toyota Corolla med BE wink

Så tillvida tjänstevikten på kärran inte överstiger max släpvagnsvikt på dragbilen.

tjänstevikten behöver inte vara mindre wink men brutto,, jag har dragit mitt 2 tons släp bak i en fiesta wink det väger tomt 600 kg wink å jag fick dra 900 tror jag
när man har BE räknas inte tjänstevikten,, utan bruttovikten= den vikt det är vid tillfället smile

Hur får du ner tjänstevikten till UNDER bruttovikten?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

1 067 Inlägg
13 januari 2013
granadadr skrev:
Hool skrev:
MurranBoy skrev:
Dock får du lagligt dra en kärra med totalvik 7000kg olastad efter en Toyota Corolla med BE wink

Så tillvida tjänstevikten på kärran inte överstiger max släpvagnsvikt på dragbilen.

tjänstevikten behöver inte vara mindre wink men brutto,, jag har dragit mitt 2 tons släp bak i en fiesta wink det väger tomt 600 kg wink å jag fick dra 900 tror jag
när man har BE räknas inte tjänstevikten,, utan bruttovikten= den vikt det är vid tillfället smile

Ja men tjänstevikten är ju en liten hint om det ens är lönt att försöka.. 

Bruttovikten kan vara mindre än tjänstevikten men..

7 392 Inlägg
13 januari 2013
it_mutt skrev:
granadadr skrev:
Hool skrev:

Hur får du ner tjänstevikten till UNDER bruttovikten?

tjänstevikten är 2 ton wink men släpets aktuella vikt är ju SÄLLAN det wink speciellt inte tomt wink
vet ej om jag förklarar det bra nog sad

1 067 Inlägg
13 januari 2013
Tjänstevikten på en släpvagn är som den står inklusive den tyngsta karosseri som tillhör fordonet..   Alltså lastramper, kåpor osv.     

Tar man bort lite mög kan den bli lättare..

Avstängd
10 388 Inlägg
13 januari 2013
Hool skrev:
Tjänstevikten på en släpvagn är som den står inklusive den tyngsta karosseri som tillhör fordonet..   Alltså lastramper, kåpor osv.     

Fine, det köper jag (jag är med på skillnaden mellan brutto o tjänstevikt). MEN, det får faen vara några ordentliga kåpor och ramper och bråte för att få ner det från TJÄNSTEVIKT på 2000kg till en bruttovikt på 600kg (i mitt tycke)

7 392 Inlägg
13 januari 2013
it_mutt skrev:
Hool skrev:

Fine, det köper jag (jag är med på skillnaden mellan brutto o tjänstevikt). MEN, det får faen vara några ordentliga kåpor och ramper och bråte för att få ner det från TJÄNSTEVIKT på 2000kg till en bruttovikt på 600kg (i mitt tycke)

ååå du förstår inte,, tjänstevikten är inkl FULL last wink det räknas så med B kort wink
men när man har BE så får man då köra släpet tomt eller med last upp till i mitt fall 900kg wink meo släpets bruttovikt hade ca 600 kg smile

Evildan
13 januari 2013
Fordonsidentifikation
Registreringsnummer: BPF853
Fabrikat: THULE B5Y0ED
Färg: GRÅ Fordonsslag: SLÄP
Fordonsår: 2008 Fordonsslagsklass: 
Chassinummer: YU10019968T097553
Typgodkännandenummer: VV-SL-0065-05
Typgodkännandedatum: 2007-08-21
Senaste EU-regbevis del 1: 2012-02-28
Senaste EU-regbevis del 2: 2012-02-28
Handelsbeteckning: 
Upplysningar: 
Fordonsdata
Fordonsstatus: Avställd (2012-06-28)
Tillfällig registrering: Nej Privatimport: Nej
Antal ägare: 2 Yrkesmässig trafik: Nej
Fordonet tillverkat: 
Producentansvarig: 
I trafik första gången i Sverige: 2008-07-11
I trafik första gången i utlandet: 

Ägarbunden dispens: Nej
Ägarbunden dispens upphör: Nej

Besiktningsuppgifter
Besiktning senast: 2014-03-31
Senast godkända besiktning: 2012-03-02
Vägmätarställning, km:   
Skatteuppgifter
Fordonsskattepliktigt: Nej 
Årsskatt, kr: 
Återbetalning vid avställning, kr: 0
Betalningsmånad/er: 
Vägtrafikregisteravgift: 65 kr ska betalas samtidigt med årsskatten. 
Tekniska data
Motornummer: 
Kaross: Flak - Godslåda (15)
Karosserikod särskilda ändamål: 
Slagvolym, cm3: 
Växellåda:   
Antal passagerare, max: 
Antal sittande passagerare, max: 
Antal bältade passagerare, max: 
Antal passagerare i rullstol, max: 
Antal stående passagerare, max: 

Skattevikt, kg: 650
Tjänstevikt, kg: 160
Totalvikt, kg: 650
Sänkt totaltvikt, kg: 
Max släpvagnsvikt, kg: 
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 
Max lastvikt, kg: 490
Kopplingsanordning : KULHANDSKE
Kopplingsavstånd, mm: 
Kopplingsavstånd EU, mm: 3690
Bromsanordning : 
Effektiv bromsanordning: Nej
Lastutrymmets längd, mm: 2500
Främre överhäng, mm: 
Bakre överhäng, mm: 
Utrustning: 
Drivande axlar fram: 
Drivande axlar bak: 
Antal hjul: 
Antal axlar: 1
Garanterat axel/boggitryck 1: 75
Garanterat axel/boggitryck 2: 750
Däckdimension axel 1: 5.00-10"C 
Däckdimension axel 2: 5.00-10"C   
Bandbredd, mm: 
Längd, mm: 3750 Bredd, mm: 1520
Höjd, mm: 

Tjänstevikten är utan last, redo att stå till tjänst.
Totalvikten är med maximal lastvikt.
Bruttovikt är vad det väger "just nu med last på"
Senast redigerat av Evildan (13 januari 2013)

Avstängd
10 388 Inlägg
13 januari 2013
granadadr skrev:
it_mutt skrev:
Hool skrev:

ååå du förstår inte,, tjänstevikten är inkl FULL last wink det räknas så med B kort wink
men när man har BE så får man då köra släpet tomt eller med last upp till i mitt fall 900kg wink meo släpets bruttovikt hade ca 600 kg smile

Nejdu, tjänstevikten är INTE inklusive full last. Det är totalvikten, och att den räknas på B-kort är jag FULLT medveten om.

Så där är det du som inte förstår. Precis som med tågvikt och utökad B.

- - Edit - -

Och Evildan var...ehm...evil och hann före
Senast redigerat av it_mutt (13 januari 2013)

Evildan
13 januari 2013
it_mutt skrev:
granadadr skrev:
it_mutt skrev:

Nejdu, tjänstevikten är INTE inklusive full last. Det är totalvikten, och att den räknas på B-kort är jag FULLT medveten om.

Så där är det du som inte förstår. Precis som med tågvikt och utökad B.

- - Edit - -

Och Evildan var...ehm...evil och hann före

första gången jag hann före dig..... lol
tänkte att länka ett släp vore en god idé för att se faktan.

7 392 Inlägg
13 januari 2013
oki totvikt då wink tjänstevikten är då det släpet väger besserwisser,, men tror faktiskt du fatta vad jag menade direkt wink  it mutt wink

Avstängd
10 388 Inlägg
13 januari 2013
granadadr skrev:
oki totvikt då wink tjänstevikten är då det släpet väger besserwisser,, men tror faktiskt du fatta vad jag menade direkt wink  it mutt wink

Ja, jag kanske är lite petig. Men det finns en anledning till det (utöver att "rätt ska vara rätt") och det är alla gånger jag hört någon säga "ja men jag läste på ett forum att..." och idag saknas källkritik helt och hållet.

Sen ska jag erkänna att när du sa att du fått ner ett släp från en tjänstevikt på 2000kg till en brutto på 600kg så var min första tanke faktiskt "hur i hela helv*te lyckades människan med det"

Nej...jag är en sådan där Messerschmitt!  wink tongue
Senast redigerat av it_mutt (13 januari 2013)

7 392 Inlägg
13 januari 2013
it_mutt skrev:
granadadr skrev:

Ja, jag kanske är lite petig. Men det finns en anledning till det (utöver att "rätt ska vara rätt") och det är alla gånger jag hört någon säga "ja men jag läste på ett forum att..." och idag saknas källkritik helt och hållet.

Sen ska jag erkänna att när du sa att du fått ner ett släp från en tjänstevikt på 2000kg till en brutto på 600kg så var min första tanke faktiskt "hur i hela helv*te lyckades människan med det"

joo jag utryckte mig fel,, wink i know ,,, trött efter festen igår,, får skylla på det wink haha

Avstängd
10 388 Inlägg
13 januari 2013
granadadr skrev:
it_mutt skrev:
granadadr skrev:

joo jag utryckte mig fel,, wink i know ,,, trött efter festen igår,, får skylla på det wink haha

Ja men då har du ju iaf något att skylla på (till skillnad från 90% av resten på gorg tongue ) wink

Aja, skit samma, utrett och klart smile

* Voff voff *
10 583 Inlägg
14 januari 2013
MurranBoy skrev:
Nej då kommer dom sänka det lite, dom vill tydligen få bort många ekipage som har vändskiva.  typ miniatyrer av långtradare...!

Dessa?

http://www.betrailer.se/

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Sök