2508
Sök

Köpråd ford mondeo 2.5t mk4 ca-10 års modell

450 Inlägg
7 januari 2013
Trådstartare
#1
Tjenare allihopa.

Har blivit sålt på Den nya ford mondeon 2.5t -10. Finns dessa med 4wd eller är de bara framhjulsdrift? vad ska man kolla på dessa bilar? bra driftsäkerhet m.m? storleksmässigt är den guld värd samt riktigt snygg. har kikat lite på den med titaniumapketet. några större skillnader på titanium och titanium x? vad ligger bränsleförbrukningen på en sån här? svårt att få tag i styling m.m?

Tacksam för svar:)


Putsar Cosworth
195 Inlägg
7 januari 2013
#2
Finns inte som 4wd men går mycket bra ändå. Väldigt bra drag i dem dock så är det ju kamrem. Inga fel vad jag har hört.

Audi hatare.

450 Inlägg
7 januari 2013
Trådstartare
#3
okey. tack för snabbt svar. dom verkar ju gå riktigt bra faktiskt med turbofemman


450 Inlägg
8 januari 2013
Trådstartare
#4
tänkte bara dubbelkolla igen. är de bara på 2.5t de inte finns 4wd eller tillverkades de inte överhuvudtaget nu på den nyare mondeon?


120 Inlägg
8 januari 2013
#5
Tyvärr finns ingen Mondeo med 4wd. Förutom mk1, 90-talaren.. Ett tips om du vill ha en Extra snygg och ovanlig Mondeo är att titta på dem med S-paketet. Som denna t.ex: http://www.blocket.se/alvsborg/Ford_Mon … amp;last=1


450 Inlägg
8 januari 2013
Trådstartare
#6
den var sjukt snygg. är de titanium s som har mer utrustat än titanium x? och om det är s paketet som har dubbla utblås bak och med den kofångaren? hur är avgasystemet på dessa? skulle de löna sig att byta ut till ett sportavgasystem?


120 Inlägg
8 januari 2013
#7
Vet inte vad som skiljer i utrusning, men utseendemässigt så får man annan front, kjolpaket, och synliga utblås. Tror det bara är 2,5T med s-paket som har synliga dubbla utblås (fram till faceliftet).

Ska du trimma så kan du nog få många råd av Volvokunniga då 2,5T i grunden är Volvos trimmvänliga turbofemma! Sportavgas + chip gör säkert susen:)


450 Inlägg
8 januari 2013
Trådstartare
#8
okey. då är de ju ford mondeon med s paketet man ska satsa på. är ju mycket snyggare än x-paketet


450 Inlägg
9 januari 2013
Trådstartare
#9
vilken motorn skulle vara och föredra tycker ni? 2.5t eller 2.2tdi? har läst om bränsleförbrukningar på båda bilarna men stämmer dom siffrorna som står på  tekninkesvärld och dom sidorna?


1 798 Inlägg
9 januari 2013
#10
Diesel lönar sig ju oftast bara om du kör mkt sen va de väl 2.5t du ville ha från början o en 2.2 diesel lär ju inte ens va hälften så rolig

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

HEAVY METAL
765 Inlägg
9 januari 2013
#11
skulle nog hellre säga att dieseln går bättre än bensinaren i dag!!  Men det kanske är roligare med en Bensin motor i en "sportbil" :-)    Men fick jag välja så tog jag en diesel 7 dagar i veckan....!  dessutom är inte dieslarna såååå hårt beskattade i dag om den har partickel filter!! / E

\m/ Heavy Metal Life Style \m/
http://www.searingi.com
http://www.svxc.se

450 Inlägg
9 januari 2013
Trådstartare
#12
vet ju att t5:an trycker på rätt bra. vet dock inte hur 2.2 tdi:n går.får la ta och försöka testa någon:)


HEAVY METAL
765 Inlägg
9 januari 2013
#13
jo t5an går fint,, har haft en av äldre modell i en 850.-.!! och framförallt låter 5an förjävla trevligt!!

\m/ Heavy Metal Life Style \m/
http://www.searingi.com
http://www.svxc.se

450 Inlägg
9 januari 2013
Trådstartare
#14
Engen skrev:
jo t5an går fint,, har haft en av äldre modell i en 850.-.!! och framförallt låter 5an förjävla trevligt!!

jo det var lite de jag referea till med. inget och klaga på varken draget eller ljudet. går 2.5t forden lika bra som volvo 850 t5?


HEAVY METAL
765 Inlägg
9 januari 2013
#15
ChrisO skrev:
Engen skrev:
jo t5an går fint,, har haft en av äldre modell i en 850.-.!! och framförallt låter 5an förjävla trevligt!!

jo det var lite de jag referea till med. inget och klaga på varken draget eller ljudet. går 2.5t forden lika bra som volvo 850 t5?

Den nyare går iaf renare och mera effektivt, men det är ju i grund samma motor , har dock inte kört Fords variant och jag vet inte hur mycket eller vad som skiljer den åt mot volvo,, men nyare volvo t5 motorerna som jag kört har ju mera hästar orginal än volvo 850 T5 så dom går ju bättre per automatik !!

\m/ Heavy Metal Life Style \m/
http://www.searingi.com
http://www.svxc.se

Ingen himmel är så blå som min
2 977 Inlägg
10 januari 2013
#16
fredde85 skrev:
Diesel lönar sig ju oftast bara om du kör mkt sen va de väl 2.5t du ville ha från början o en 2.2 diesel lär ju inte ens va hälften så rolig

Lite gammal info du sitter på. Moderna dieslar har lägre skatt (än innan, inte än bensin men läs vidare), lägre förbrukning, mer hästar, jämnare gång och urstarkt vrid. Det enda negativa jag kan komma på är ljudet som ju inte är jätteupphetsande, speciellt på tomgång.

Mondeo 2.5t bensin:
Skatt: 2460kr
Förbrukning blandad körning enligt Transportstyrelsen: 0,93l/mil
Pris bensin: ca 14,50kr/l

Mondeo 2.2 diesel:
Skatt: 3325kr
Förbrukning blandad körning enligt Transportstyrelsen: 0,62l/mil
Pris diesel: ca 15kr/l

Kör du mer än ca 200 mil om året lönar sig dieseln. Kör man en rimlig sträcka, säg 2000mil om året, sparar man nästan 8000kr om året med dieseln - efter skatten är "jämkad". Om den är rolig eller tråkig får var och en avgöra.
(Bortser i detta räkneexempel från servicekostnader, inköpspris, andra/tredjehandsvärde osv som är omöjligt att räkna exakt på ändå...och jag har svårt att tro att dieseln skulle vara 8000 kr dyrare per år i värdeminskning och service ändå.)

/Mattias

450 Inlägg
10 januari 2013
Trådstartare
#17
matteeee skrev:
fredde85 skrev:
Diesel lönar sig ju oftast bara om du kör mkt sen va de väl 2.5t du ville ha från början o en 2.2 diesel lär ju inte ens va hälften så rolig

Lite gammal info du sitter på. Moderna dieslar har lägre skatt (än innan, inte än bensin men läs vidare), lägre förbrukning, mer hästar, jämnare gång och urstarkt vrid. Det enda negativa jag kan komma på är ljudet som ju inte är jätteupphetsande, speciellt på tomgång.

Mondeo 2.5t bensin:
Skatt: 2460kr
Förbrukning blandad körning enligt Transportstyrelsen: 0,93l/mil
Pris bensin: ca 14,50kr/l

Mondeo 2.2 diesel:
Skatt: 3325kr
Förbrukning blandad körning enligt Transportstyrelsen: 0,62l/mil
Pris diesel: ca 15kr/l

Kör du mer än ca 200 mil om året lönar sig dieseln. Kör man en rimlig sträcka, säg 2000mil om året, sparar man nästan 8000kr om året med dieseln - efter skatten är "jämkad". Om den är rolig eller tråkig får var och en avgöra.
(Bortser i detta räkneexempel från servicekostnader, inköpspris, andra/tredjehandsvärde osv som är omöjligt att räkna exakt på ändå...och jag har svårt att tro att dieseln skulle vara 8000 kr dyrare per år i värdeminskning och service ändå.)

okey. tack för "kalkylen" smile får al bli att provköra båda 2 så far man se vilket de kan tänkas bli i så fall. dock är de ju som du sälger med ljudet men går dom nästan lika bra är de kanske bättre att satsa på dieseln.


Ingen himmel är så blå som min
2 977 Inlägg
10 januari 2013
#18
ChrisO skrev:
okey. tack för "kalkylen" smile får al bli att provköra båda 2 så far man se vilket de kan tänkas bli i så fall. dock är de ju som du sälger med ljudet men går dom nästan lika bra är de kanske bättre att satsa på dieseln.

Jag är väl lite partisk även om jag inte kör 2.2an av ren snålhet hmm (pendlar 8 mil om dan + en del övrigt) men jag tycker diesel har ett underbart bottenvrid och en råstyrka du inte får i bensinarna (har haft en Volvo S60 bensinare med 2,4t-motorn, snarlik denna). Det är ganska olika karaktärer och jag föredrar dieseln numera. Alla får tycka som dom vill smile
Kom på en nackdel till - man glömmer koden till tankkortet för man är där så sällan. Kommer ca 115-120 mil på en tank med min smile

/Mattias

450 Inlägg
10 januari 2013
Trådstartare
#19
matteeee skrev:
ChrisO skrev:
okey. tack för "kalkylen" smile får al bli att provköra båda 2 så far man se vilket de kan tänkas bli i så fall. dock är de ju som du sälger med ljudet men går dom nästan lika bra är de kanske bättre att satsa på dieseln.

Jag är väl lite partisk även om jag inte kör 2.2an av ren snålhet hmm (pendlar 8 mil om dan + en del övrigt) men jag tycker diesel har ett underbart bottenvrid och en råstyrka du inte får i bensinarna (har haft en Volvo S60 bensinare med 2,4t-motorn, snarlik denna). Det är ganska olika karaktärer och jag föredrar dieseln numera. Alla får tycka som dom vill smile
Kom på en nackdel till - man glömmer koden till tankkortet för man är där så sällan. Kommer ca 115-120 mil på en tank med min smile

ja det var ju rätt lagom:). man får la överväga sen vilken modell man ska ha beroende på hur mycket man kör.kan tänka mig att det är väldigt stor skillnad dock som du säger på karaktärerna.


450 Inlägg
10 januari 2013
Trådstartare
#20
matteeee skrev:
ChrisO skrev:
okey. tack för "kalkylen" smile får al bli att provköra båda 2 så far man se vilket de kan tänkas bli i så fall. dock är de ju som du sälger med ljudet men går dom nästan lika bra är de kanske bättre att satsa på dieseln.

Jag är väl lite partisk även om jag inte kör 2.2an av ren snålhet hmm (pendlar 8 mil om dan + en del övrigt) men jag tycker diesel har ett underbart bottenvrid och en råstyrka du inte får i bensinarna (har haft en Volvo S60 bensinare med 2,4t-motorn, snarlik denna). Det är ganska olika karaktärer och jag föredrar dieseln numera. Alla får tycka som dom vill smile
Kom på en nackdel till - man glömmer koden till tankkortet för man är där så sällan. Kommer ca 115-120 mil på en tank med min smile



Sök