4147
Sök

Saab 9-5 2,3t ExtremeR bygge #xtremetwins

Nordic Extreme R projekt! 600hk+

114 457 Visningar
Uppdaterades senast 24 mars 2017
149 Inlägg
5 juni 2013
Trådstartare
#161
Klockan är nu i skrivandets stund 21:05.. Bilen är ihop skruvad, tvättad och puttsad.. Dags att göra ett startförsök,
Har plockat ur säkringen till soppa pumpen och kopplat ur spridarna för säkerhetsskull, tändkasseten är också urkoppland.. Detta för att jag inte vill ha in nå soppa när jag ska vrida på nyckeln första gången för att eventuellt bygga upp ett oljetryck.. Oljetrycksmätaren är inkopplad och hoppas på att den ger utslag rätt så fort.. Annars så vet jag inte vad jag tar mig till... Om det kommer läcka oljetryck någonstans så kommer det vara vid lagerna till balansaxlarna som jag knackade till, det är ju något man helst vill undvika..
Iallafall! Hoppas på oljetryck och att bilen startar när jag väl fått oljetrycket..
Sen är det bara att invänta löning för att kunna boka Mappning och bänkning.. Efter det så är den här delen av projektet med min trogna 9-5:a över, och nya "äventyr" väntar wink haha

Håll tummarna! Nu kör vi!

Saab Freak
292 Inlägg
5 juni 2013
#162
Glhf smile

Mvh:Andreas

550 Inlägg
5 juni 2013
#163
håller tummarna!
Senast redigerat av D-alvarsson (5 juni 2013)


36 Inlägg
5 juni 2013
#164
Nu är det spännande!! Hur gick det??


149 Inlägg
5 juni 2013
Trådstartare
#165
Bilen startar och går.. Som ett lass skit, men det får man ju räkna med ;p
Det negativa är att även fast jag efterfyllt olja så bygger han inte upp någe vidare oljetryck, ligger runt 1bar när man startar och kör på tomgång, varvar man så kryper den upp till 2-2,5 bar.. Oljehamnar lyser i instrumentet också..
Hittade några droppar olja under.. Ska låta det stå tills imorgon och fortsätta felsöka då..

550 Inlägg
5 juni 2013
#166
ajdå... men den startar iaf! smile de är nog bara nån sk*tsak som du missat smile

hur kom du ihåg vart alla vacuum slangar skulle sitta ? håller på med samma procedur och blir lite smått o-klok haha


George
1 956 Inlägg
5 juni 2013
#167
Fy så tråkigt :-(

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

149 Inlägg
6 juni 2013
Trådstartare
#168
D-alvarsson skrev:
ajdå... men den startar iaf! smile de är nog bara nån sk*tsak som du missat smile

hur kom du ihåg vart alla vacuum slangar skulle sitta ? håller på med samma procedur och blir lite smått o-klok haha

Hade polarens 9-5:a parkerad bredvid som mall wink
Annars hade det varit svårt ;p

149 Inlägg
6 juni 2013
Trådstartare
#169
jojje81 skrev:
Fy så tråkigt :-(

Aa.. Hittade någon banjoskruv som såg lite blöt ut som jag får kika på

550 Inlägg
6 juni 2013
#170
aha! smile om du har tid och orka får du gärna knäppa lite kort så man kan ha som mall, förstår dock om du inte orkar smile


George
1 956 Inlägg
6 juni 2013
#171
TomDooley skrev:
jojje81 skrev:
Fy så tråkigt :-(

Aa.. Hittade någon banjoskruv som såg lite blöt ut som jag får kika på

Olja in till turbo?

D-alvarsson skrev:
aha! smile om du har tid och orka får du gärna knäppa lite kort så man kan ha som mall, förstår dock om du inte orkar smile

Finns både bilder och info om du lägger ner lite tid på att söka.

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

36 Inlägg
6 juni 2013
#172
Hoppas allt löser sig, hoppas på en video med fullgasrepor snart!


149 Inlägg
6 juni 2013
Trådstartare
#173
jojje81 skrev:
TomDooley skrev:
jojje81 skrev:
Fy så tråkigt :-(

Aa.. Hittade någon banjoskruv som såg lite blöt ut som jag får kika på

Olja in till turbo?

D-alvarsson skrev:
aha! smile om du har tid och orka får du gärna knäppa lite kort så man kan ha som mall, förstår dock om du inte orkar smile

Finns både bilder och info om du lägger ner lite tid på att söka.

Aa precis.. Den var lite blöt
Sen råkade jag sulla en massa när jag fyllde på.. Så vet inte vad som är läck å vad som är spill.. Därför får det står tills imorgon smile

149 Inlägg
6 juni 2013
Trådstartare
#174
Men eftersom att jag ändå får upp ett tryck när jag varvar lite så kan det ju inte vara tvär läck någonstans?? Lär ju vara något mindre? Hoppas jah...

George
1 956 Inlägg
6 juni 2013
#175
TomDooley skrev:
Men eftersom att jag ändå får upp ett tryck när jag varvar lite så kan det ju inte vara tvär läck någonstans?? Lär ju vara något mindre? Hoppas jah...

Finns egentligen rätt få saker som kan orsaka tryckfall.
Reduceringen i bröstkåpan är en viktig sak och även o-ringarna kring pumpen.
Annars kan dåligt knackade lager eller. Dåliga pluggar till balansaxlar vara en annan orsak.

Men var mäter du tryck?

Du skrev också att oljekannan i instrumentet lyser också samtidigt som du har över 1 bars  tryck på tomgång vilket tyder på dålig givare då den ska släcka vid 0, 5 bar.

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

149 Inlägg
6 juni 2013
Trådstartare
#176
jojje81 skrev:
TomDooley skrev:
Men eftersom att jag ändå får upp ett tryck när jag varvar lite så kan det ju inte vara tvär läck någonstans?? Lär ju vara något mindre? Hoppas jah...

Finns egentligen rätt få saker som kan orsaka tryckfall.
Reduceringen i bröstkåpan är en viktig sak och även o-ringarna kring pumpen.
Annars kan dåligt knackade lager eller. Dåliga pluggar till balansaxlar vara en annan orsak.

Men var mäter du tryck?

Du skrev också att oljekannan i instrumentet lyser också samtidigt som du har över 1 bars  tryck på tomgång vilket tyder på dålig givare då den ska släcka vid 0, 5 bar.

Men när du säger så, så känns det som om jag har ordentligt oljetryck? Eller ska den ligga på högra vid tomgång? För jag vågar inte ha bilen igång längre än ett par sekunder nu när oljelampan lyser osv..

Jag mäter via en sån där adapterring på oljefiltret.

Hmm låter väldigt rimligt.. Den givaren kan mycket väl spöka lite..!
Så med 0,5 bar så vågar man ha motorn igång iaf??

589 Inlägg
6 juni 2013
#177
härligt att motor är i och att den startar iaf!

saab turbo!

149 Inlägg
6 juni 2013
Trådstartare
#178
Kan meddela att jag hittade oljeläckan, det läckte rätt duktigt vid oljepumpen.. Har börjat rivit isär där.. Borde väl räcka med ny packbox.. Om jag inte hittar någe mer allvarligt smile

550 Inlägg
6 juni 2013
#179
TomDooley skrev:
Kan meddela att jag hittade oljeläckan, det läckte rätt duktigt vid oljepumpen.. Har börjat rivit isär där.. Borde väl räcka med ny packbox.. Om jag inte hittar någe mer allvarligt smile

gött! smile


149 Inlägg
6 juni 2013
Trådstartare
#180
har plockat isär det hela nu.. och det bästa jag kan hitta är att det skulle fattas en packning???
någon som vet om det ska sitta en packning här?

https://www1.garaget.org/gallery/images/175/174220/174220-9e1a1174690c10f5ec0f7dd18a0308c6.jpg


tänkte att det är lika bra att byta den stora packningen på själva "locket" till oljepumpen också..
https://www1.garaget.org/gallery/images/175/174220/174220-cb1c84ece17ca822fc1e50628a0f8dcf.jpg


Sök