volvo 244-76 bruksbil..denna ska få färg nu efter rostlagning samt ev en modernare motor, har skaffat F motor härvan till en volvo 244-91 så får vi se vad det blir för spis... men denna ska ju åkas med... eller säljas ..kolla... Visa mer
Ja det blir nog så att b21 an får sitta kvar , har faktiskt sedan något år tillbaka monterat en m46 a i den med klassiska skjutknappen på spaken..... O bilen går skapligt billigt..
Riktigt riktigt mycket blått... Orginal ratt o det mesta så orginal som möjligt härligt!!
Varvräknare i mitten där , samt gamla spaken med skjutknappen till överväxeln, projekt få liv i OD lampan i panelen , samt byta stötdämpare bak först o främst , sen fram... Har fjäderbenstorn med ventilerade skivor.... Kan vara overkill... Men men... Vi får se.. Nån som kanske vill köpa Bettan?? Nu när den börjar bli klar så vil man ju nästan inte köra i den.... Ha ha
Kompressor istället för turbo , budget bygge, b21 motor kompsänkt enklast med en 5 lagrad ståltoppackning 2.37 mm tjock , egengjorda remskivor på veven , remspännare, b21et fördelare med Box, måttliga 0,7 bar i ladd, trycks i första gNd genom en teycktätad stromberg fugge. Sedan skall k-jet användas.
Jag sålde av min b230 turbo motor . Fick damp köpte en b21et motor denna var sååååå fin ville spara på den, fick kompressor ide! Det måste genomföras en Eaton från en mercedes blev det... Byggs på orginal motorn med modifikation , effekt??? Häftigt ljud ?? Det senare hoppas jag på...
Halloj har för mig i b21et att det är 7.5:1 orginal. Jag har ju en b21a som jag kompsänkte med tjock packning av stål istället . Rätta mig andra om Jag har fel om b21 et
Eaton kompressor 0,75l luft/varv tar den med sig maxvarv ca 10000rpm o har väl vad jag förstått ca 0,8-0,9 bars laddtryck som mest innan den övervarar, därmed funkar inte KL-racings remskivor dom är för små o får kompressorn att övervara, den jag har monterat är gjord för 0,7bars ladd o så får vi se då nu när motorn startas om det blir en motor som är slöare än orginal eller icke..... Ha ha vi får se, annars bygger jag om den igen. Blir förgasare i första skedet en trycksatt stroemberg (turbo nål o solid flottör) pluggad choke osv. Sen finns många varianter av k-jet att tillgå om så är, OBS! Bara det inte är som alla andra har!! Ha ha därför skippar jag turbo därför skippar jag lh 2.4
Sista tryckröret inmåttat.. Nu tar vi bort insug o skit igen så jag kommer åt bra att dra fram returledning, får bli nått kopparrör från biltema....eller nått...