2985
Sök

Köpråd Volvo 855R / T5-R

502 Inlägg
9 januari 2013
Trådstartare
#1
Har blivit helt insnöad i tankarna kring att köpa mig en Volvo 855R och har par frågor kring bilen:

* Jag är ute efter en, antingen olivgrön eller mörk grå, ej svart bil, med manuell växellåda och mörk inredning, kan jag hitta en sådan i bra skick för 30.000? är väl svårt att säga hur skicket kan vara, men vad får man för dom pengarna?

*Hur kommer 855R hålla sig i värde dom närmaste åren? tror ni dom kommer sjunka eller har dom nått "botten" snart?

*Hur mycket krävs för att komma upp i 300hk? BSR har ett chip som enligt dom ska nå 300hk men hur är det i praktiken?

*Om jag hittar ett exemplar som ser bra ut osv, vad ska jag kolla på för fällor och fel som är vanligt förekommande?

*Och slutligen, det är ju liite skillnad på T5R och en "äkta R" men är det någon skillnad som man märker tydligt eller spelar det ingen större roll som man köper en T5-R och en R?

Mvh Jonas  big_smile


3 173 Inlägg
9 januari 2013
#2
Kolla packboxen mellan motor och låda. Vevhusventilationen


1 679 Inlägg
9 januari 2013
#3
Jag köpte min 850R för 28.000kr hade då gått 19500 smile
Oljeläckage mellan motor och växellåda är en sak man ska kolla på smile

Största skillnaden mellan R och T5-R är motorn, t5-r har 225hk med overboost funktion i 30sek som då ger 240hk medans R har 250hk hela tiden smile
Även R har en så kallad viscodiff som gör att den ska få ner effekten bättre i marken smile
Annars så är inte så mycket som skiljer förutom på sedan modellen, då har t5r vanlig vinge orginal medans R har då r-vingen smile


2 452 Inlägg
9 januari 2013
#4
en polare ska göra sig av med sin 855 t-5r olivgrön vet jag....tror han ville ha runt 28000 o då är den redan chippad av bsr tror dom hade satt större avgasystem med på den om jag inte minns helt fel

döden kommer tillbaka

Laddtryck!
137 Inlägg
9 januari 2013
#5
sålde min svensksålda manuella 855R som hade gått 20k mil för 37k. kolla somsagt noga efter oljeläckage. 855R gjordes i svart och rött, inredningen skiljer sig även från t5-r, t5-r har skinn i mitten på stolarna och alcantra på sidan och R har tvärtom. mvh gilljam


1 679 Inlägg
9 januari 2013
#6
Gilljam skrev:
sålde min svensksålda manuella 855R som hade gått 20k mil för 37k. kolla somsagt noga efter oljeläckage. 855R gjordes i svart och rött, inredningen skiljer sig även från t5-r, t5-r har skinn i mitten på stolarna och alcantra på sidan och R har tvärtom. mvh gilljam

Dom gjordes i fler färger, men är mest troligen en import som min 850R är smile
Då får man kika noga så man inte skaffar sig en med en 2.0 liters motor då dom är lite tråkigare smile


Laddtryck!
137 Inlägg
9 januari 2013
#7
JimmyAndersson skrev:
Gilljam skrev:
sålde min svensksålda manuella 855R som hade gått 20k mil för 37k. kolla somsagt noga efter oljeläckage. 855R gjordes i svart och rött, inredningen skiljer sig även från t5-r, t5-r har skinn i mitten på stolarna och alcantra på sidan och R har tvärtom. mvh gilljam

Dom gjordes i fler färger, men är mest troligen en import som min 850R är smile
Då får man kika noga så man inte skaffar sig en med en 2.0 liters motor då dom är lite tråkigare smile

ja dom gjordes även i en färg som är grön/blå dock väldigt ovanlig, ja 2,0 ska man passa sig för den har ju bara 211hk ist för 250hk men billigare i inköp:p


502 Inlägg
9 januari 2013
Trådstartare
#8
Så 855 finns inte i olivgrön ? Men märker man stor skillnad ute på vägen mellan t5-R och R eller är det mest på pappret som det syns skillnad Med hästarna? :-) om jag skulle få tag på ett fint ex för ungefär 30, kommer jag då kunna sälja den för samma pris ( + - 5000 kr) om en 4-5 år ? Är orolig för stor värdeminskning ;-) dom har ju gått hårdare än en annan 850 men är motorerna stryktåliga ?


183 Inlägg
9 januari 2013
#9
Finns ljusblåa, Olivgröna, Röda, Turkos, Svarta, Vita. Det är de färgerna jag vet finns kanske flera


25 Inlägg
9 januari 2013
#10
Beror sig helt o hållet på hur bilen är i skicket då du ska sälja, sen är det väldigt svårt att säga vad den är värd  om 5 år, men håller du den fin så kan det säkert finnas chans till ökat värde:)
Haggan skrev:
Så 855 finns inte i olivgrön ? Men märker man stor skillnad ute på vägen mellan t5-R och R eller är det mest på pappret som det syns skillnad Med hästarna? :-) om jag skulle få tag på ett fint ex för ungefär 30, kommer jag då kunna sälja den för samma pris ( + - 5000 kr) om en 4-5 år ? Är orolig för stor värdeminskning ;-) dom har ju gått hårdare än en annan 850 men är motorerna stryktåliga ?


904 Inlägg
9 januari 2013
#11
Gröna såldes mest i Tyskland

AUTOTECH S60 power

2 452 Inlägg
9 januari 2013
#12
jupp men denna är svensksåld

döden kommer tillbaka

904 Inlägg
9 januari 2013
#13
Finns nog en i Lidköping till salu trimmad på autotech sitter en riktig växellåda i den s60 motor d2 coils runt om ägaren har verkligen inte sparat på pengar när det gäller den bilen

AUTOTECH S60 power

2 Inlägg
25 januari 2015
#14
Hej nu kommer det ett lite sent svar kanske roll

Men en R bil kommer alltid stå eller bli mer eftertraktad än en vanlig t5a med R paket,för det är ju just vad det är..

Kommer själv köpa mig en 855 R eller 850 R inom en snar framtid,tror absolut att R modellen kommer bli mer eftertraktad,för Volvo folk.

En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
25 januari 2015
#15
Har en grön 850 T-5R som står nerplockad. Dock finns alla delar eller 99%av de. Fin i karossen.


Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
25 januari 2015
#16
attack skrev:
Hej nu kommer det ett lite sent svar kanske roll

Men en R bil kommer alltid stå eller bli mer eftertraktad än en vanlig t5a med R paket,för det är ju just vad det är..

Kommer själv köpa mig en 855 R eller 850 R inom en snar framtid,tror absolut att R modellen kommer bli mer eftertraktad,för Volvo folk.

Dom som kommer bli mest värda är självfallet svensksålda lågmilade manuella T-5R/R som är helt original och otrimmade i nyskick. R-bilar i dåligt skick som har gått 35 000 och är BSR steg 3 chippade av snorungar kommer aldrig komma upp i något värde, en lågmilad GLT i fint originalskick kommer bli mer värd än dessa.

Inte för att vara dryg eller så men det finns inget som heter R-paket, du menar R-front va? smile Den som tror att en vanlig Turbo med R-front kommer att bli lika mycket värd som en fin R är helt fel ute. Lite sunt förnuft måste man ha.
Senast redigerat av _Blue_Speed_ (25 januari 2015)

Nöjeskör närproducerat

2 Inlägg
26 januari 2015
#17
Jo det är ju det jag menar R front eller R Paket,sak samma..
Är ju fortfarande en vanlig t5a..

Jag menar ju självklart dom riktiga R bilarna..
Ända T-5r som kommer stå sig i mitt tycke är T-gulen den första som T-5r som kom..

502 Inlägg
29 januari 2015
Trådstartare
#18
För min del så blev det tillslut en olivgrön t-5R manuell med 21.000 på mätaren, är heeelt super nöjd med bilen big_smile håller just nu på att byta front till en v70R, bilder finns på min sida för den som är nyfiken big_smile


1 638 Inlägg
29 januari 2015
#19
Sonnback skrev:
För min del så blev det tillslut en olivgrön t-5R manuell med 21.000 på mätaren, är heeelt super nöjd med bilen big_smile håller just nu på att byta front till en v70R, bilder finns på min sida för den som är nyfiken big_smile

Bra val! smile Har själv haft en olivgrön 855R smile

Om du inte redan är det så gå med här:

T-grön owners of Sweden smile

https://www.facebook.com/groups/205311659509655/


3 354 Inlägg
29 januari 2015
#20
attack skrev:
Jo det är ju det jag menar R front eller R Paket,sak samma..
Är ju fortfarande en vanlig t5a..

Jag menar ju självklart dom riktiga R bilarna..
Ända T-5r som kommer stå sig i mitt tycke är T-gulen den första som T-5r som kom..

nej en t5R är inte "bara" en t5 med en r-front.
T5R är föregångaren till R och har bl.a detta gentemot en vanlig t5a:
Overboost funktion i 30sek 225hk->240hk
17" Titan fälgar

skinn med mocka inlägg
mocka inlägg i dörrsidorna
mocka armstöd med mugghållare
mocka damask till spaken (aut)
mocka klädd ratt nertill
träpanel och mörkgrå inredning

sen Frontspoilern och orginal spoilerljus
Glastaklucka

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra


Sök