4403
Sök

Köpa bilstereo grejor från Ebay

35 Inlägg
13 januari 2013
ChriZtoffer skrev:
Nog för att man kan tjäna en hel del pengar på att köpa saker utomlands, men nu verkart vi snacka rätt avancerad bilstereo här, finfina grejer men frågan är, vem hjälper dig få allt att prestera maximalt när säljaren sitter på andra sidan Atlanten? wink Bara den hjälpen kan faktist vara värd en hel del!

Nu vet jag inte om jag förstår dig rätt, du menar att få sakerna installerade i bilen eller få maximal prestanda för sitt mål?

Vi alla vet att bilstereo världen är hur stor som helst och kräver mycket kunskap, den som redan har den kunskapen och tiden att installera sakerna i sin egen bil kanske väljer instället att göra saken själv.

Jag menar det är inte alla som har råd att pröjsa en kille som tar 500-1000kr i timman för att installera billjud.
Installerade ljud här i julas och det tog ca 24 timmar totalt, skulle jag ha betalat en kille som skulle göra detta på samma tid skulle det kosta dvs. 24 tusen eller 12tusen beroende på timlönen, sakerna jag installerade kosta runt 8 tusen så jag vet inte om det är någon mer än jag som inte skulle betala mer än vad grejerna kostade att köpa in.

ibland lönar det sig att vara kunnig wink

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
13 januari 2013
30k kanske är lite att ta i men har man inte kunskapen för hur sakerna ska användas så är det ändå ingen vits att lägga en massa pengar, bra grejer ger inte automatiskt bra ljud, tyvärr. Är man lite osäker men har kunskapen så kan man komma långt, men med en kunnigs hjälp (handlarens) kan man komma så ofantligt mycket lägre! Installationen kan nog bli svår att få med i priset men man kan få mycket hjälp och tips både under byggets gång och även efter för hur man ska få ut maximal prestanda. Sen tror jag nog att man kan minska den där prisskillnaden en hel del  om man vill.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

303 Inlägg
13 januari 2013
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Nog för att man kan tjäna en hel del pengar på att köpa saker utomlands, men nu verkart vi snacka rätt avancerad bilstereo här, finfina grejer men frågan är, vem hjälper dig få allt att prestera maximalt när säljaren sitter på andra sidan Atlanten? wink Bara den hjälpen kan faktist vara värd en hel del!

Kan verkligen hålla med dig om de med hjälpen är mycke värd men när de är så stor skillnad på grejorna så är de svårt betala nästan dubbelt så mycke i sverige bara för det. smile

303 Inlägg
13 januari 2013
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
30k kanske är lite att ta i men har man inte kunskapen för hur sakerna ska användas så är det ändå ingen vits att lägga en massa pengar, bra grejer ger inte automatiskt bra ljud, tyvärr. Är man lite osäker men har kunskapen så kan man komma långt, men med en kunnigs hjälp (handlarens) kan man komma så ofantligt mycket lägre! Installationen kan nog bli svår att få med i priset men man kan få mycket hjälp och tips både under byggets gång och även efter för hur man ska få ut maximal prestanda. Sen tror jag nog att man kan minska den där prisskillnaden en hel del  om man vill.

Man kan ju iofs skicka till olika företag om vilka grejor man vill ha och se vad priserna blir där smile

280 Inlägg
13 januari 2013
henkz skrev:
Alltså visst, det är fan så mycket billigare att handla utomlands men det folk inte tänker på att ju mer folk gör det desto mer trycker man ner sveriges företagare i botten... Innan det är färdigt kommer inte sverige att ha egna butiker pga att det köps så innih*vete med prylar utomlands...

Eller så tvingar man företagarna att anpassa sig till verkligheten om de vill överleva. Konkurrensen är numera internationell. Det är bara att anpassa sig eller lägga ner. De företag som är tillräckligt duktiga på det kommer att överleva.

henkz skrev:
Självklart vet jag att Sverige har dyra priser på prylarna, men större delen av priserna är frakt och garanti på prylarna för det är inte gratis för varken gross eller lev att ligga med prylarna på lager, ta hem dom eller byta ut eller serva dom på garantin.

Jag förstår inte dessa argument alls. Hur kan du anse att frakten blir dyrare för ett företag än för en privatperson? Varför skulle garantiåtagandena vara dyrare för svenska företag än för företag i andra länder?

henkz skrev:
Jag personligen driver en firma som är inriktad mot bilstereo och bilel, jag har kollat på priserna utomlands och dom lockar men hur fan gör man då med garantin då tex 1års garanti som man som firma oftast lovar på sålda produkter eller reklamationsrätten dessa är ju oftast att bara glömma.

Man gör precis likadant oavsett var man handlar. Man skickar tillbaka produkten och får den reparerad eller utbytt om det är inom garantitiden. Jag personligen tycker inte att det är jobbigare att skriva Berlin på paketet än det är att skriva Göteborg.

Vad gäller reklamationsrätten så gör man förmodligen också likadant som man gör i Sverige. Man frågar försäljaren eller tillverkaren om den erkänner att felet var ursprungligt i så fall får man produkten lagad eller utbytt. Annars lägger man ner och köper nytt eftersom det inte är värt besväret att själv bevisa att felet varit ursprungligt.

henkz skrev:
Så innan man beställer från annat land, ta en tankeställare. Vill du ha personlig service eller vill du vara girig och få mer för tusingen..

Varför skulle man få mer eller bättre personlig service bara för att produkten är köpt i Sverige? Är det verkligen så mycket jobbigare att slå ett par siffror längre telefonnummer?

Jag kan förstå ditt resonemang om man jämför att handla av sin lokala handlare som man kan besöka fysiskt med att handla av någon som ligger för långt bort men då har det inte alls med internationella köp att göra längre. Om jag som bor i Stockholm handlar mina produkter från ett företag i Berlin eller i Göteborg så är den ända skillnaden i service att jag får gör tre knappslag extra för ringa till Berlin.

Jag personligen har inte handlat något i Sverige sen N-Core lades ner. Där betalade jag gärna de extra pengarna för att få den hjälp som de tillhandahöll. Men den kunskapen, hjälpsamheten och framförallt ärligheten har jag inte hittat hos någon annan återförsäljare och då handlar jag där det är billigast.
Senast redigerat av BengtK (13 januari 2013)

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
15 januari 2013
BengtK skrev:
Jag personligen har inte handlat något i Sverige sen N-Core lades ner. Där betalade jag gärna de extra pengarna för att få den hjälp som de tillhandahöll. Men den kunskapen, hjälpsamheten och framförallt ärligheten har jag inte hittat hos någon annan återförsäljare och då handlar jag där det är billigast.

Man blir alldeles varm i hjärtat! Tack Bengt smile

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
15 januari 2013
En sak som man skall hålla isär dock är handel inom EU, samt handel i USA.

Garanti för USA-köpta varor som importerats är bara att glömma, det är högst ovanligt att det tillhandahålls, inte ens av tillverkaren själv. Står oftast i manualerna.

Sen det här med "att lura" tullen. Javisst, men där är även en av förklaringarna till prisnivån, även om det finns Europeiska distributörer. Men får man räkna in att begå ett egentligt lagbrott så visst, då ser det ju mer attraktivt ut med USA.

Så skilj på EU och USA tack smile

1 727 Inlägg
16 januari 2013
goggemaster skrev:
Lite skillnad i priserna

1 Frp  Dynaudio Esotec 362   12 499:-

Det kitet listar 11195:- hos AUKTORISERAD handlare här i Sverige.

Pierre
Senast redigerat av Horsyhorse (16 januari 2013)

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

303 Inlägg
21 januari 2013
Trådstartare
Då har man skickat en lista på grejorna till olika affärer om en offert på stereogrejorna så får vi se vart man hamnar smile

DVD: Alpine INA-W910R

Framsystem: Dynaudio Esotec 362
Slutsteg: Alpine PDX-F6

Subwoofer: 2st Alpine SWR-T12
Slutsteg 2st Alpine PDX-M12

303 Inlägg
22 januari 2013
Trådstartare
Funderar på en ljudprocessor nån som har nå tips?

har tänkt använda Alpine PXA-H800 efter som resten av stereobygget kommer vara Alpine men det finns ju många andra också smile

JBL MS-8
Audison Bit One

280 Inlägg
22 januari 2013
Självklart så är det H800 du ska ha. Men ska du få ut maximalt av den så behöver du två slutstegskanaler till så du kan dela framsystemet aktivt. Jag hade bytt ut ett av monoblocken mot ett tvåkanalssteg så blir det varken dyrare eller tar mer plats.

2 024 Inlägg
22 januari 2013
Mosconi 6to8 är oxå en riktigt trevlig processor.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
22 januari 2013
goggemaster skrev:
Funderar på en ljudprocessor nån som har nå tips?

har tänkt använda Alpine PXA-H800 efter som resten av stereobygget kommer vara Alpine men det finns ju många andra också smile

JBL MS-8
Audison Bit One

JBL's MS8 är en HELT annan sak än H800, Mosconi och BitOne.

Den kan förvisso det du behöver, men också betydligt mer än de övriga om du inte är så bra på att skruva själv.

303 Inlägg
22 januari 2013
Trådstartare
BengtK skrev:
Självklart så är det H800 du ska ha. Men ska du få ut maximalt av den så behöver du två slutstegskanaler till så du kan dela framsystemet aktivt. Jag hade bytt ut ett av monoblocken mot ett tvåkanalssteg så blir det varken dyrare eller tar mer plats.

Ja de är ju lätt fixat går ju ta ett större monosteg smile

1 727 Inlägg
22 januari 2013
goggemaster skrev:

Det eskalerar! smile

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

303 Inlägg
22 januari 2013
Trådstartare
Horsyhorse skrev:
goggemaster skrev:

Det eskalerar! smile

Pierre

Inte alltid bra met tips wink

1 062 Inlägg
22 januari 2013
någon som kan tipsa en bilstereo med blåtand, usb utgång och aux utgång?

2 024 Inlägg
22 januari 2013
Ricky skrev:

Alpine CDE-133BT om du kan leva med ingångar istället för utgångar. wink

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

9 122 Inlägg
22 januari 2013
Ricky skrev:

Kenwood KDC-BT61U

280 Inlägg
23 januari 2013
goggemaster skrev:

Det gör det ju men jag tror knappast att du egentligen behöver ett större.

Sök