henkz skrev:
Alltså visst, det är fan så mycket billigare att handla utomlands men det folk inte tänker på att ju mer folk gör det desto mer trycker man ner sveriges företagare i botten... Innan det är färdigt kommer inte sverige att ha egna butiker pga att det köps så innih*vete med prylar utomlands...
Eller så tvingar man företagarna att anpassa sig till verkligheten om de vill överleva. Konkurrensen är numera internationell. Det är bara att anpassa sig eller lägga ner. De företag som är tillräckligt duktiga på det kommer att överleva.
henkz skrev:
Självklart vet jag att Sverige har dyra priser på prylarna, men större delen av priserna är frakt och garanti på prylarna för det är inte gratis för varken gross eller lev att ligga med prylarna på lager, ta hem dom eller byta ut eller serva dom på garantin.
Jag förstår inte dessa argument alls. Hur kan du anse att frakten blir dyrare för ett företag än för en privatperson? Varför skulle garantiåtagandena vara dyrare för svenska företag än för företag i andra länder?
henkz skrev:
Jag personligen driver en firma som är inriktad mot bilstereo och bilel, jag har kollat på priserna utomlands och dom lockar men hur fan gör man då med garantin då tex 1års garanti som man som firma oftast lovar på sålda produkter eller reklamationsrätten dessa är ju oftast att bara glömma.
Man gör precis likadant oavsett var man handlar. Man skickar tillbaka produkten och får den reparerad eller utbytt om det är inom garantitiden. Jag personligen tycker inte att det är jobbigare att skriva Berlin på paketet än det är att skriva Göteborg.
Vad gäller reklamationsrätten så gör man förmodligen också likadant som man gör i Sverige. Man frågar försäljaren eller tillverkaren om den erkänner att felet var ursprungligt i så fall får man produkten lagad eller utbytt. Annars lägger man ner och köper nytt eftersom det inte är värt besväret att själv bevisa att felet varit ursprungligt.
henkz skrev:
Så innan man beställer från annat land, ta en tankeställare. Vill du ha personlig service eller vill du vara girig och få mer för tusingen..
Varför skulle man få mer eller bättre personlig service bara för att produkten är köpt i Sverige? Är det verkligen så mycket jobbigare att slå ett par siffror längre telefonnummer?
Jag kan förstå ditt resonemang om man jämför att handla av sin lokala handlare som man kan besöka fysiskt med att handla av någon som ligger för långt bort men då har det inte alls med internationella köp att göra längre. Om jag som bor i Stockholm handlar mina produkter från ett företag i Berlin eller i Göteborg så är den ända skillnaden i service att jag får gör tre knappslag extra för ringa till Berlin.
Jag personligen har inte handlat något i Sverige sen N-Core lades ner. Där betalade jag gärna de extra pengarna för att få den hjälp som de tillhandahöll. Men den kunskapen, hjälpsamheten och framförallt ärligheten har jag inte hittat hos någon annan återförsäljare och då handlar jag där det är billigast.