4315
Sök

Trimma upp 740 !!

664 Inlägg
11 januari 2013
#41
Bulten95 skrev:
jag meckar dagligen och har meckat sen jag var 8.. och delar kan jag få tag på billigt!
så snälla! ge mig seriösa råd och tips!

Har du meka sen du var 8 bör du ju kanske veta vad för grejjer man ska ha? Just sayin

21 Inlägg
11 januari 2013
#42
Köp dig en full tank och njut av livet smile
1000kr kommer du tyvärr inte så lång på om du nu inte råkar bo granne med en skrot.

-Stay Tuned-

Racebo
420 Inlägg
11 januari 2013
#43
Råd från mig:

Svetsa eget grenrör (får ut hästar men inte mkt)
531 topp och vx3 kam sitter på vissa 940is och är inte så dyra heller (vx3 kamen är bra för sugmotor)
Plana 531 toppen ger lite mera hästar oxå.

Är det en förgasare eller insprutare? isf om det är en förgasare så försök att få tag på ett insug så man får plats med dubbel förgasare på och leta efter två bra stora förgasare. om det är en insprut så kolla runt om du hittar nån snep större/bättre spridare än orginal.

i insugsväg så kan du porta upp så pass så det inte blir "väck" för soppan/luft att komma in till cylindrarna, om det är så kallade "väck" in till cylindern så kommer flödet att bromsas upp av "väckena" och blir sämre flöde, varje mm gör mkt men knappt känn bart. Gör så både på toppens insug, insugspackning och på insuget så ska du se att det blir en liten piggare bil.

Byta kolvar, stakar och vev är inget att rekomendera om du inte ska köra på bana eller turbo konvertera motorn ordentligt.

orginal koppling lär funka, har hört att M46 ans låda håller bättre än M45 (M46 är den med en knapp på växelspaken) vad jag har hört.

Leta efter en fräsch 1031 bakaxel eller som tidigare inlägg där det stog en automat bakaxel (bilen har orginalt automatlåda) eller en diesel bakaxel (vet inte så mkt om just diesel bakaxeln men kan funka, jag har inte testat iaf).

Sen en bra service av motorn/växellådan/bakaxeln så allting går lätt och har nya packningar och en bra olja, så kan du köra ett bra tag. Service av motorn kan du göra var 1000mil eller efter längre mil antal.

Nu har du lite att gå på! Lycka till smile

Kolla in mitt 855:a projekt som ska bli till en V70 och släng gärna en komentar:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260405
Kolla även in mitt andra projekt där jag håller på med en 960 som ska få sig en T5:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3562952

Ubåtsingenjör
7 344 Inlägg
11 januari 2013
#44
Racebo skrev:
Råd från mig:

Svetsa eget grenrör (får ut hästar men inte mkt)
531 topp och vx3 kam sitter på vissa 940is och är inte så dyra heller (vx3 kamen är bra för sugmotor)
)

just vx3 är väl bäst till turbo spisar ? till en sugis har jag för mig k kammen är den vassaste


Racebo
420 Inlägg
11 januari 2013
#45
CHEEVA skrev:
Racebo skrev:
Råd från mig:

Svetsa eget grenrör (får ut hästar men inte mkt)
531 topp och vx3 kam sitter på vissa 940is och är inte så dyra heller (vx3 kamen är bra för sugmotor)
)

just vx3 är väl bäst till turbo spisar ? till en sugis har jag för mig k kammen är den vassaste

Jag tänkte på att dom sitter orginalt på 940isarna, men jag kan ha fel.

Kolla in mitt 855:a projekt som ska bli till en V70 och släng gärna en komentar:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260405
Kolla även in mitt andra projekt där jag håller på med en 960 som ska få sig en T5:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3562952

Avstängd
1 418 Inlägg
11 januari 2013
#46
CHEEVA skrev:
Racebo skrev:
Råd från mig:

Svetsa eget grenrör (får ut hästar men inte mkt)
531 topp och vx3 kam sitter på vissa 940is och är inte så dyra heller (vx3 kamen är bra för sugmotor)
)

just vx3 är väl bäst till turbo spisar ? till en sugis har jag för mig k kammen är den vassaste

H kammen är den vassaste original kammen som finns till 230in

192 Inlägg
11 januari 2013
#47
jag rekommenderar att du köper en volvo 740/940 turbo istället än att lägga pengar på en vanlig sugmotor.

jag hållde oxå på att trimma på min förra 940gl. jag hade extraktor 2.5 tum med sportkatalysator ställbart bränsletrycksregulator och Planad topp. bara det här gav nån ynka Hästkraft till som inte var och hurra för.

Att byta kamaxel gav dock lite skillnad om man valde en helt om slipad kamaxel men detta gav mig över 600 hc värde på Besiktningen  eftersom dom här kammarna inte har någon bra tomgång och går ojämnt som bara den

satte tillbaka Orginal kammen och Besikta sen byta jag min till en 945 turbo istället och de vart tusen gånger roligare

Man brukar säga att trimma en sugmaskin kostar 1000kr Hästkraften men rätta mig om jag har fel smile


Avstängd
1 418 Inlägg
11 januari 2013
#48
mumifix skrev:
jag rekommenderar att du köper en volvo 740/940 turbo istället än att lägga pengar på en vanlig sugmotor.

jag hållde oxå på att trimma på min förra 940gl. jag hade extraktor 2.5 tum med sportkatalysator ställbart bränsletrycksregulator och Planad topp. bara det här gav nån ynka Hästkraft till som inte var och hurra för.

Att byta kamaxel gav dock lite skillnad om man valde en helt om slipad kamaxel men detta gav mig över 600 hc värde på Besiktningen  eftersom dom här kammarna inte har någon bra tomgång och går ojämnt som bara den

satte tillbaka Orginal kammen och Besikta sen byta jag min till en 945 turbo istället och de vart tusen gånger roligare

Man brukar säga att trimma en sugmaskin kostar 1000kr Hästkraften men rätta mig om jag har fel smile

han har ju bra kontakter och har skruvat sen han va 8a så det är ju gratis wink

Refined
1 770 Inlägg
11 januari 2013
#49
Fan va jag säkert låter tråkig och negativ nu, men för att ha skruvat sedan 8 års ålder så verkar du ha noll koll om vad du pratar om. Det är ingen moped du frågar om, och har då fruktansvärt mycket frågor om saker och ting så föreslår jag att du säljer av 740:n och lägger de pengarna + 10.000 på att köpa en bil med turbo från början, lämpligtvis då en 7/900 serie.

Enklare, billigare, säkrare, mindre tidskrävande, ingen regbes mm.
Den går oerhört mycket bättre original och på en sådan kärra kan du "lätt" få ut 230-250hk utan några större ansträngningar och handlar du smart, begagnat och med lite tur så kommer du undan med 3000:- för den operationen.

Nöjer du dig med 230-250hk så kommer du inte heller ha några problem på besiktningen och kör du med huvudet så kommer det hålla.
Det kommer det där emot inte göra om du skall börja garage trimma med hemma snickrande utan kunskap.

//Emil

Avstängd
1 418 Inlägg
11 januari 2013
#50
Zwudda skrev:
Fan va jag säkert låter tråkig och negativ nu, men för att ha skruvat sedan 8 års ålder så verkar du ha noll koll om vad du pratar om. Det är ingen moped du frågar om, och har då fruktansvärt mycket frågor om saker och ting så föreslår jag att du säljer av 740:n och lägger de pengarna + 10.000 på att köpa en bil med turbo från början, lämpligtvis då en 7/900 serie.

Enklare, billigare, säkrare, mindre tidskrävande, ingen regbes mm.
Den går oerhört mycket bättre original och på en sådan kärra kan du "lätt" få ut 230-250hk utan några större ansträngningar och handlar du smart, begagnat och med lite tur så kommer du undan med 3000:- för den operationen.

Nöjer du dig med 230-250hk så kommer du inte heller ha några problem på besiktningen och kör du med huvudet så kommer det hålla.
Det kommer det där emot inte göra om du skall börja garage trimma med hemma snickrande utan kunskap.

//Emil

allt ju så "bara" för dom som tar steget från moppe till bil det är ju bara köpa en 740 och slänga i en turbo och byta spridare så ska dom ha 400hk på hjulen för 0kr..
så man kan ju undra varför folk lägger ner så stora summor på sina bilar och inte kommer upp i 400hk ens smile

Refined
1 770 Inlägg
11 januari 2013
#51
Johan85 skrev:
Zwudda skrev:
Fan va jag säkert låter tråkig och negativ nu, men för att ha skruvat sedan 8 års ålder så verkar du ha noll koll om vad du pratar om. Det är ingen moped du frågar om, och har då fruktansvärt mycket frågor om saker och ting så föreslår jag att du säljer av 740:n och lägger de pengarna + 10.000 på att köpa en bil med turbo från början, lämpligtvis då en 7/900 serie.

Enklare, billigare, säkrare, mindre tidskrävande, ingen regbes mm.
Den går oerhört mycket bättre original och på en sådan kärra kan du "lätt" få ut 230-250hk utan några större ansträngningar och handlar du smart, begagnat och med lite tur så kommer du undan med 3000:- för den operationen.

Nöjer du dig med 230-250hk så kommer du inte heller ha några problem på besiktningen och kör du med huvudet så kommer det hålla.
Det kommer det där emot inte göra om du skall börja garage trimma med hemma snickrande utan kunskap.

//Emil

allt ju så "bara" för dom som tar steget från moppe till bil det är ju bara köpa en 740 och slänga i en turbo och byta spridare så ska dom ha 400hk på hjulen för 0kr..
så man kan ju undra varför folk lägger ner så stora summor på sina bilar och inte kommer upp i 400hk ens smile

Jo, men det finns ett par saker som det låter som du bör tänka över ordentligt.
1: Skall du köra trimmad sugare så är det som förut skrivits, ca 1000:-/hk, vilket jag anser är väldigt dyrt för att lägga på en gammal (och ärligt talat slö) bil. Och MYCKET jobb.
2: Skall du konvertera en sugare till en turbo, så är det MYCKET jobb, även fast du har kompletta saker ifrån en original turbo. För att inte prata om en reg besiktning.

Hade det nu varit enkelt och billigt att trimma bilar så hade fruktansvärt många fler gjort det.
Och vad så fruktansvärt många inte begriper är att det tar sjukt mycket längre tid och är fruktansvärt mycket mer att göra an vad dom tror.

Racebo
420 Inlägg
11 januari 2013
#52
visst det kanske är bra att informera att det bara blir dyrt och kommer ta längre tid men vafan hörni...

låt han hålla på om han vill det, frågar han en fråga så behöver man inte klanka ner honom för det, är ni fortfarande på gymnasie stadiet fortfarande?

låt han ställa sin fråga, ge han svar och har ni alla nånting negativt så räcker väll det med att en säger det inte flera styckna till?

man lär sig med att mecka från grunden det vet vi allihopa, låt han få spendera sina 1000:-/hk om han nu vill det.

visst turbo är mkt gratis hästar men varför ska man vara som alla andra för?

Nu har jag en känsla av att jag kommer att få en massa skit tack vare detta inlägg, men va gör det om hundra år! smile

Kolla in mitt 855:a projekt som ska bli till en V70 och släng gärna en komentar:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260405
Kolla även in mitt andra projekt där jag håller på med en 960 som ska få sig en T5:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3562952

Avstängd
1 418 Inlägg
11 januari 2013
#53
Zwudda skrev:
Johan85 skrev:
Zwudda skrev:
Fan va jag säkert låter tråkig och negativ nu, men för att ha skruvat sedan 8 års ålder så verkar du ha noll koll om vad du pratar om. Det är ingen moped du frågar om, och har då fruktansvärt mycket frågor om saker och ting så föreslår jag att du säljer av 740:n och lägger de pengarna + 10.000 på att köpa en bil med turbo från början, lämpligtvis då en 7/900 serie.

Enklare, billigare, säkrare, mindre tidskrävande, ingen regbes mm.
Den går oerhört mycket bättre original och på en sådan kärra kan du "lätt" få ut 230-250hk utan några större ansträngningar och handlar du smart, begagnat och med lite tur så kommer du undan med 3000:- för den operationen.

Nöjer du dig med 230-250hk så kommer du inte heller ha några problem på besiktningen och kör du med huvudet så kommer det hålla.
Det kommer det där emot inte göra om du skall börja garage trimma med hemma snickrande utan kunskap.

//Emil

allt ju så "bara" för dom som tar steget från moppe till bil det är ju bara köpa en 740 och slänga i en turbo och byta spridare så ska dom ha 400hk på hjulen för 0kr..
så man kan ju undra varför folk lägger ner så stora summor på sina bilar och inte kommer upp i 400hk ens smile

Jo, men det finns ett par saker som det låter som du bör tänka över ordentligt.
1: Skall du köra trimmad sugare så är det som förut skrivits, ca 1000:-/hk, vilket jag anser är väldigt dyrt för att lägga på en gammal (och ärligt talat slö) bil. Och MYCKET jobb.
2: Skall du konvertera en sugare till en turbo, så är det MYCKET jobb, även fast du har kompletta saker ifrån en original turbo. För att inte prata om en reg besiktning.

Hade det nu varit enkelt och billigt att trimma bilar så hade fruktansvärt många fler gjort det.
Och vad så fruktansvärt många inte begriper är att det tar sjukt mycket längre tid och är fruktansvärt mycket mer att göra an vad dom tror.

det glöms bort att man måste ha nya packningar ny olja och glykol och alla service delar bytta det bara i sig springer lätt iväg till 2-3000kr

Ubåtsingenjör
7 344 Inlägg
11 januari 2013
#54
Johan85 skrev:
CHEEVA skrev:
Racebo skrev:
Råd från mig:

Svetsa eget grenrör (får ut hästar men inte mkt)
531 topp och vx3 kam sitter på vissa 940is och är inte så dyra heller (vx3 kamen är bra för sugmotor)
)

just vx3 är väl bäst till turbo spisar ? till en sugis har jag för mig k kammen är den vassaste

H kammen är den vassaste original kammen som finns till 230in

så va de smile


Avstängd
1 418 Inlägg
11 januari 2013
#55
Racebo skrev:
visst det kanske är bra att informera att det bara blir dyrt och kommer ta längre tid men vafan hörni...

låt han hålla på om han vill det, frågar han en fråga så behöver man inte klanka ner honom för det, är ni fortfarande på gymnasie stadiet fortfarande?

låt han ställa sin fråga, ge han svar och har ni alla nånting negativt så räcker väll det med att en säger det inte flera styckna till?

man lär sig med att mecka från grunden det vet vi allihopa, låt han få spendera sina 1000:-/hk om han nu vill det.

visst turbo är mkt gratis hästar men varför ska man vara som alla andra för?

Nu har jag en känsla av att jag kommer att få en massa skit tack vare detta inlägg, men va gör det om hundra år! smile

det är väll bättre att lyssna på folket som redan lärt sig av sina misstag än att göra dom själv? tongue

Racebo
420 Inlägg
11 januari 2013
#56
Johan85 skrev:
Racebo skrev:
visst det kanske är bra att informera att det bara blir dyrt och kommer ta längre tid men vafan hörni...

låt han hålla på om han vill det, frågar han en fråga så behöver man inte klanka ner honom för det, är ni fortfarande på gymnasie stadiet fortfarande?

låt han ställa sin fråga, ge han svar och har ni alla nånting negativt så räcker väll det med att en säger det inte flera styckna till?

man lär sig med att mecka från grunden det vet vi allihopa, låt han få spendera sina 1000:-/hk om han nu vill det.

visst turbo är mkt gratis hästar men varför ska man vara som alla andra för?

Nu har jag en känsla av att jag kommer att få en massa skit tack vare detta inlägg, men va gör det om hundra år! smile

det är väll bättre att lyssna på folket som redan lärt sig av sina misstag än att göra dom själv? tongue

både ja och nej smile
en del kan ju lyckas bättre än andra eller hamna i samma fälla tongue

Kolla in mitt 855:a projekt som ska bli till en V70 och släng gärna en komentar:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260405
Kolla även in mitt andra projekt där jag håller på med en 960 som ska få sig en T5:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3562952

Refined
1 770 Inlägg
11 januari 2013
#57
Johan85 skrev:
Racebo skrev:
visst det kanske är bra att informera att det bara blir dyrt och kommer ta längre tid men vafan hörni...

låt han hålla på om han vill det, frågar han en fråga så behöver man inte klanka ner honom för det, är ni fortfarande på gymnasie stadiet fortfarande?

låt han ställa sin fråga, ge han svar och har ni alla nånting negativt så räcker väll det med att en säger det inte flera styckna till?

man lär sig med att mecka från grunden det vet vi allihopa, låt han få spendera sina 1000:-/hk om han nu vill det.

visst turbo är mkt gratis hästar men varför ska man vara som alla andra för?

Nu har jag en känsla av att jag kommer att få en massa skit tack vare detta inlägg, men va gör det om hundra år! smile

det är väll bättre att lyssna på folket som redan lärt sig av sina misstag än att göra dom själv? tongue

Beror ju på.
Det är alltid bra att göra saker själv och lära sig, absolut.
Men det kan samtidigt vara bra att lyssna på andra, har man väl rivit ner bilen och skall ha ihop den och inser att det både kostar och tar 10 gånger längre tid än vad man tänkt sig. Jag har själv varit i den sitsen, och det jag minns var att det INTE var roligt alls.

Men för fan, det är bara att skruva på. Man lär sig längst vägen smile

Hhehehehhest
375 Inlägg
11 januari 2013
#58
Zwudda skrev:
Johan85 skrev:
Racebo skrev:
visst det kanske är bra att informera att det bara blir dyrt och kommer ta längre tid men vafan hörni...

låt han hålla på om han vill det, frågar han en fråga så behöver man inte klanka ner honom för det, är ni fortfarande på gymnasie stadiet fortfarande?

låt han ställa sin fråga, ge han svar och har ni alla nånting negativt så räcker väll det med att en säger det inte flera styckna till?

man lär sig med att mecka från grunden det vet vi allihopa, låt han få spendera sina 1000:-/hk om han nu vill det.

visst turbo är mkt gratis hästar men varför ska man vara som alla andra för?

Nu har jag en känsla av att jag kommer att få en massa skit tack vare detta inlägg, men va gör det om hundra år! smile

det är väll bättre att lyssna på folket som redan lärt sig av sina misstag än att göra dom själv? tongue

Beror ju på.
Det är alltid bra att göra saker själv och lära sig, absolut.
Men det kan samtidigt vara bra att lyssna på andra, har man väl rivit ner bilen och skall ha ihop den och inser att det både kostar och tar 10 gånger längre tid än vad man tänkt sig. Jag har själv varit i den sitsen, och det jag minns var att det INTE var roligt alls.

Men för fan, det är bara att skruva på. Man lär sig längst vägen smile

Allt handlar ju om pengar så klart! En kille från västerås fick ur ett rödblock på 2.9l och 16v topp, 397.3 hjulhästar men det är ju inte billigt..

Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..

Refined
1 770 Inlägg
11 januari 2013
#59
Nyman1337 skrev:
Zwudda skrev:
Johan85 skrev:

det är väll bättre att lyssna på folket som redan lärt sig av sina misstag än att göra dom själv? tongue

Beror ju på.
Det är alltid bra att göra saker själv och lära sig, absolut.
Men det kan samtidigt vara bra att lyssna på andra, har man väl rivit ner bilen och skall ha ihop den och inser att det både kostar och tar 10 gånger längre tid än vad man tänkt sig. Jag har själv varit i den sitsen, och det jag minns var att det INTE var roligt alls.

Men för fan, det är bara att skruva på. Man lär sig längst vägen smile

Allt handlar ju om pengar så klart! En kille från västerås fick ur ett rödblock på 2.9l och 16v topp, 397.3 hjulhästar men det är ju inte billigt..

Undra då vad MetallVolvons rödblockare kostade som bromsades till nånstans runt 1250hk. Kommer inte ihåg exakt.
Eller OverBoost Racings rödblock med 1008hk 142:a med " potential upp till 1400hk"

Hhehehehhest
375 Inlägg
11 januari 2013
#60
Zwudda skrev:
Nyman1337 skrev:
Zwudda skrev:

Beror ju på.
Det är alltid bra att göra saker själv och lära sig, absolut.
Men det kan samtidigt vara bra att lyssna på andra, har man väl rivit ner bilen och skall ha ihop den och inser att det både kostar och tar 10 gånger längre tid än vad man tänkt sig. Jag har själv varit i den sitsen, och det jag minns var att det INTE var roligt alls.

Men för fan, det är bara att skruva på. Man lär sig längst vägen smile

Allt handlar ju om pengar så klart! En kille från västerås fick ur ett rödblock på 2.9l och 16v topp, 397.3 hjulhästar men det är ju inte billigt..

Undra då vad MetallVolvons rödblockare kostade som bromsades till nånstans runt 1250hk. Kommer inte ihåg exakt.
Eller OverBoost Racings rödblock med 1008hk 142:a med " potential upp till 1400hk"

Jo men det var väl med turbo! Jag var inne på sughästar :-)

Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..


Sök