4431
Sök

Steg till låda

50 Inlägg
11 januari 2013
Trådstartare
Hej, har en baslåda men jag har bara ett Hollywood steg till den och det spelar inte bra... Ingen snärt i basen, det bara skramlar och steget slocknar hela tiden. Antar att det är för svagt. Så jag jag undrarom ni kunde leta rätt på ett slutsteg till den somdriver den bra. Vill ha snärt i basen. Steget ska gärna finnas på brl, bor nära en av deras butiker. Kan lägga typ 1500 kr

Steget jag har nu
http://www.fyndborsen.se/bil-navigation … n-hxa-m-2k

Baslådan
http://www.brc.se/passiva-baslador/jbl/ … v-baslada/
Senast redigerat av Volwo (11 januari 2013)

610 Inlägg
11 januari 2013
Volwo skrev:
Hej, jag fick en baslåda med när jag köpte en bil men jag har bara ett Hollywood steg till den och det spelar inte bra... Ingen snärt i basen, det bara skramlar och steget slocknar hela tiden. Antar att det är för svagt. Så jag jag undrarom ni kunde leta rätt på ett slutsteg till den somdriver den bra. Vill ha snärt i basen. Steget ska gärna finnas på brl, bor nära en av deras butiker.

Steget jag har nu
http://www.fyndborsen.se/bil-navigation … n-hxa-m-2k

Baslådan
http://www.brc.se/passiva-baslador/jbl/ … v-baslada/

Steget är inte för klent då de ger ut 800rms i 2ohm och baslådan ska ha 550rms.
Låter mer som du har dålig jord/dålig strömförsörjning då du säger att de stänger av sig hela tiden (går in i protection antar jag).
De e inte steget som utgör om basen ska vara snärtig eller djup, de e oftast lådan.

Edit: finns inget steg för 1500 på brl som ger rätt effekt, mer runt 2000.
Senast redigerat av Ljud-fan (11 januari 2013)

50 Inlägg
11 januari 2013
Trådstartare
Har en kabel på  11mm till jorden och en lika tjock från batteriet... Har slipat rent jorpunkten som är i golvet så det är nog inget problem... Från steget till basen har jag 4.5mm kabel...

610 Inlägg
11 januari 2013
Volwo skrev:
Har en kabel på  11mm till jorden och en lika tjock från batteriet... Har slipat rent jorpunkten som är i golvet så det är nog inget problem... Från steget till basen har jag 4.5mm kabel...

11mm räcker inte i min mening. Rekommenderat till steget står på sidan 50mm men jag skulle nog iaf använt 35mm absolut minimum 20mm

50 Inlägg
11 januari 2013
Trådstartare
Nu drog jag en kabel direkt till minuspolen och fick genast bättre ljud... Det var visst jorden

610 Inlägg
11 januari 2013
Volwo skrev:
Nu drog jag en kabel direkt till minuspolen och fick genast bättre ljud... Det var visst jorden

Kan varit så att plåten du jordat i är för tunn och leder ström för dåligt, då kan man slipa rent för glatta livet utan att de blir bra :-P
Se till att jorda i en tjock kaross del och ha jordkabeln så kort som möjligt :-)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
12 januari 2013
Vad har du lådan i för bil? I en sedan är färdiga lådor ingen riktig hit, tyvärr.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

280 Inlägg
12 januari 2013
Den lådan borde enligt specifikationen bara spela det du kallar för "snärt". Någon subbas kan det ju inte vara tal om med tanke på att den verkar ha ett högpassfilter på 40 eller 45 hz. Om den spelar konstigt så tycker jag att det mest troliga är att den helt enkelt är bortdelad med bandpassfiltrering. Högpass i lådan och lågpass i steget eller huvudenheten som tangerar eller överlappar varandra. Men varför det skulle skramla om den kan jag i så fall inte förstå.
Om specifikationen som du länkar till stämmer så förstår jag överhuvudtaget inte vilken funktion den lådan är tänkt att fylla om den inte används som midbas men då omöjliggörs ju i stort sätt en vettig placering av lådan på grund av dess storlek. Min slutsats är att du borde byta ut lådan mot en riktig subbas hellre än att byta ut steget.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
12 januari 2013
Lådan har inget inbyggt filter men en relativt hög avstämning, har för mig det är runt 45Hz. Men nog kan den spela en bit nedåt 35Hz ändå så sub klarar den av skapligt, men det finns såklart bättre lådor för det ändamålet.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

280 Inlägg
12 januari 2013
ChriZtoffer skrev:
Lådan har inget inbyggt filter men en relativt hög avstämning, har för mig det är runt 45Hz. Men nog kan den spela en bit nedåt 35Hz ändå så sub klarar den av skapligt, men det finns såklart bättre lådor för det ändamålet.

Det står på ett ställe i specifikationen att den har ett frekvensomfång på 45-200 hz och på ett annat 40-200 hz. Men det är ju i och för sig inte ovanligt att försäljare skriver vilseledande specifikationer. Men man blir ju lite förvånad om det är till produktens nackdel.

Sök