3990
Sök

Opel rekord 1900 -71

44 Inlägg
13 januari 2013
Trådstartare
#1
Tjena!
Har strul med min gammla Opel som jag hoppas att jag kan få hjälp med. Den har alltid varit segstartad men för några veckor så slutade den ladda batteriet så jag plockade in det för laddning under natten. Bilen startade och körde som vanligt. När jag kom hem efter ca 20 min körtur så märkte jag ett hål i kylaren, inget stort men det rann ut litegrann och bilen va precis så att det ville koka. Efter det här så vill den inte starta. Startmotorn går runt men den tänder inte. En polare hjälpte mig att bogsera igång den och då startar den men låter väldigt dovt och håller sig endast vid liv om man har gasen i botten, extremt kraftlös, låter som att den kvävs nästan. Förstår inte vad som kan ha hänt och nu vill jag få igång den igen... Tacksam för precis alla tips och råd som finns. Sitter en Weber förgasare i.

218 Inlägg
13 januari 2013
#2
Kolla brytaravstånd samt gnista på stift.

-

44 Inlägg
13 januari 2013
Trådstartare
#3
Okej vet du vad ska det vara för avstånd på brytarens? Och kan jag kolla tändstiften själv, eller måste man ha med sig någon? Man håller väl stiftet mot tex blocket för att se om det kommer gnistor med an någon försöker starta bilen? Eller är jag helt fel ute här?

218 Inlägg
13 januari 2013
#4
Det stämmer bra, ställ brytarna med bladmått 0,30

-

44 Inlägg
13 januari 2013
Trådstartare
#5
Ska bli kapten, är som sagt tacksam för alla tips råd och idéer!

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
13 januari 2013
#6
Dif skrev:
Ska bli kapten, är som sagt tacksam för alla tips råd och idéer!

0,3 på brytarna är för lite, skall vara på 0,4
bästa sätt att få det rätt är med kamvinkel mätare, 47-53 grader.
Senast redigerat av valle22 (14 januari 2013)

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
13 januari 2013
#7
Dif skrev:
Tjena!
Har strul med min gammla Opel som jag hoppas att jag kan få hjälp med. Den har alltid varit segstartad men för några veckor så slutade den ladda batteriet så jag plockade in det för laddning under natten. Bilen startade och körde som vanligt. När jag kom hem efter ca 20 min körtur så märkte jag ett hål i kylaren, inget stort men det rann ut litegrann och bilen va precis så att det ville koka. Efter det här så vill den inte starta. Startmotorn går runt men den tänder inte. En polare hjälpte mig att bogsera igång den och då startar den men låter väldigt dovt och håller sig endast vid liv om man har gasen i botten, extremt kraftlös, låter som att den kvävs nästan. Förstår inte vad som kan ha hänt och nu vill jag få igång den igen... Tacksam för precis alla tips och råd som finns. Sitter en Weber förgasare i.

se över tänddelarna först,
stift
kondensator
lock&rotor

om än tändspolen som kan trixa.
Ställ tändning
ev förgasar justering såvida inte munstyckena är slitna efter alla dessa år

mvh
Valle

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

44 Inlägg
14 januari 2013
Trådstartare
#8
Ehh ska flottörnnålens kula peka upp eller ner? : /

218 Inlägg
14 januari 2013
#9
valle22 skrev:
Dif skrev:
Ska bli kapten, är som sagt tacksam för alla tips råd och idéer!

0,3 på brytarna är för lite, skall vara på 0,4
bästa sätt att få det rätt är med kamvinkel mätare, 47-50 grader.

Inte alla som har kamvinkelmätare så ställ dem på 0,30 så blir det kanoners. 0,40 kan ibland bli för mkt och då får du ingen gnista alls.

-

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
14 januari 2013
#10
osterback skrev:
valle22 skrev:
Dif skrev:
Ska bli kapten, är som sagt tacksam för alla tips råd och idéer!

0,3 på brytarna är för lite, skall vara på 0,4
bästa sätt att få det rätt är med kamvinkel mätare, 47-50 grader.

Inte alla som har kamvinkelmätare så ställ dem på 0,30 så blir det kanoners. 0,40 kan ibland bli för mkt och då får du ingen gnista alls.

visst hade det gått med 0,3 det lär slitas till under tiden, utgick dock ifrån rep handboken smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-dc283e22e6d37bbf2646def8a156f998.jpg

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
14 januari 2013
#11
Dif skrev:
Ehh ska flottörnnålens kula peka upp eller ner? : /

är det denna du syftar på? Kan ställa till det en del smile prova rengöra med diesel och eller annat starkare medel, om den inte är uttsliten



https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-4e26dadd790aad86eab00faba165a519.jpg

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

44 Inlägg
14 januari 2013
Trådstartare
#12
Nja så ser den inte ut Sitter mellan "flottörkulorna" Smalare än så och en spetts på ena sidan och en kula på andra som går att trycka in, vet inte om spetsen ska ligga ned  mot flottören eller om den ska peta rakt upp.

Det jag tycker är så konstigt är att biljäveln vägrar tända stående, vid bogsering startar den lätt men som sagt bara med gasen i botten. Låter verkligen som att den kvävs och är grymt kraftlös.... blir tokig! Tack igen för all hjälp!

44 Inlägg
14 januari 2013
Trådstartare
#13
Kan det vara fruset någonstans... bilen har ju stått ute men jag har aldrig varit med om det tidigare.

21 761 Inlägg
14 januari 2013
#14
osterback skrev:
0,40 kan ibland bli för mkt och då får du ingen gnista alls.

Jag har aldrig varit med om att 0,4 mm skulle vara för stort avstånd, har alltid funkat på de bilar jag har haft att göra med. På en gammal 140 som jag hade för många år sedan ställde jag till och med upp avståndet till 0,45-0,5 mm på prov och det kändes som att det blev aningen bättre drag i motorn (kanske psykologiskt, men jag tyckte iaf det).

0,4 mm är ett mått som i princip alltid anges så vitt jag vet. smile

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
14 januari 2013
#15
Drönirettab skrev:
osterback skrev:
0,40 kan ibland bli för mkt och då får du ingen gnista alls.

Jag har aldrig varit med om att 0,4 mm skulle vara för stort avstånd, har alltid funkat på de bilar jag har haft att göra med. På en gammal 140 som jag hade för många år sedan ställde jag till och med upp avståndet till 0,45-0,5 mm på prov och det kändes som att det blev aningen bättre drag i motorn (kanske psykologiskt, men jag tyckte iaf det).

0,4 mm är ett mått som i princip alltid anges så vitt jag vet. smile

Jaa, 0,4 mm låter bekant. Det var väl så det var när man åkte brytarspetsbilar??

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

21 761 Inlägg
14 januari 2013
#16
Dif skrev:
Det jag tycker är så konstigt är att biljäveln vägrar tända stående, vid bogsering startar den lätt men som sagt bara med gasen i botten. Låter verkligen som att den kvävs och är grymt kraftlös.... blir tokig! Tack igen för all hjälp!

Eftersom den startar lätt vid bogsering, men inte när startmotorn används, så är kanske spänningen till tändspolen för låg. Mät dels på batteriet och dels på tändspolens plusanslutning när du kör startmotorn, skriv vilka mätvärden du får. smile

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
14 januari 2013
#17
Drönirettab skrev:
Dif skrev:
Det jag tycker är så konstigt är att biljäveln vägrar tända stående, vid bogsering startar den lätt men som sagt bara med gasen i botten. Låter verkligen som att den kvävs och är grymt kraftlös.... blir tokig! Tack igen för all hjälp!

Eftersom den startar lätt vid bogsering, men inte när startmotorn används, så är kanske spänningen till tändspolen för låg. Mät dels på batteriet och dels på tändspolens plusanslutning när du kör startmotorn, skriv vilka mätvärden du får. smile

såg du hann före mig med detta tips. Verkar som det sägs att när batteriet belastas verkar inte tändspolen få den spänning den behöver. Skulle tro den behöver minst 9V att det skall orka tända. Som ovan talare prova och posta gärna.

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
14 januari 2013
#18
Dif skrev:
Kan det vara fruset någonstans... bilen har ju stått ute men jag har aldrig varit med om det tidigare.

låter långsökt, har du provat när den står inne i garage typ om du har samma problem???

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
14 januari 2013
#19
Har du provat med ett batteri som du vet är fräsch och fulladdat? Det kanske kan vara batteriet som börjar bli dåligt så att strömmen inte räcker till tändspolen utan bara till starten.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

269 Inlägg
14 januari 2013
#20
Dif skrev:
Nja så ser den inte ut Sitter mellan "flottörkulorna" Smalare än så och en spetts på ena sidan och en kula på andra som går att trycka in, vet inte om spetsen ska ligga ned  mot flottören eller om den ska peta rakt upp.

Det är inte flottörnålen som skall stoppa soppan du menar?
Då skall kulan ligga mot flottören och spetsen ska upp i ett hål, när flottören trycks upp av soppan så trycks spetsen upp i ett säte och tillsluter soppatillförseln, detta för att inte förgasaren skall flöda över.

Detta är en version..

http://www.psndealer.com/powersportsdlr … -1095a.jpg

Mopar or no car:)


Sök