3973
Sök

Laddningsfel på volvo 240 -87

Perfektionist!
147 Inlägg
16 januari 2013
Trådstartare
#1
Hallå, nu har jag hållit på oh jävlas med generatorer i bilen.

Första generatorn började ladda för mycket (16-18volt) så då tog jag och bytte kolbryggan, men den laddade för mycket då också. Så jag antar att det var något diodsläpp i den generatorn så jag tog och bytte hela generatorn till en annan 80amp som jag hade liggandes.

Sen då jag skulle starta bilen så lyste inte batterilampan eller bromslampan i mätarhuset då jag vred på tändningen.

Jag startade bilen och voltmätaren stog på 12v, jag gasade till lite för att se om de hände något. Då skrek bara remmen.

Jag spände åt remmen och försökte igen, varvade upp mot 2000-2500rpm men inget hände så jag tog och varvade ännu mer, ca 3500-4000 och då hoppade den igång och laddade konstant 14v.

Men för varje gång jag startar den så måste jag ta och varva sådär för att den ska hoppa igång, fast nu då det är kallare så får du nästan gasa upp mot 4500-5000rpm.


Någon som vet vad felet är?

Ha vett, åk brett!

21 761 Inlägg
16 januari 2013
#2
Batterilampan måste lysa med tändningen påslagen, annars kan inte generatorn börja ladda som den ska och det är därför du måste varva upp motorn just nu. Kolla hur kolen på laddregulatorn ser ut så att de inte är väldigt ojämnt nötta eller helt enkelt för korta.

En sak du kan göra för att kolla batterilampans funktion är att koppla loss den tunna kabeln som sitter på generatorns D+ och sätta kabelskon mot jord, sedan slår du på tändningen och ser om batterilampan lyser. I detta läge ska den lysa, annars är någonting fel. smile

Perfektionist!
147 Inlägg
16 januari 2013
Trådstartare
#3
Kolbryggan är ny så det har nog inte med de att göra (3dar gammal)

Kopplade ur D+ nu då jag startade. Varvade upp motorn precis som förut och då laddade den 14v utan att den var ikopplad hmm

Ha vett, åk brett!

21 761 Inlägg
16 januari 2013
#4
Det var inte meningen att du skulle starta motorn, du skulle bara sätta kabelskon mot jord och vrida på tändningen.

Generatorn kan ofta ge laddning fastän D+ kopplas bort, men man måste alltså varva upp motorn ordentligt. Eftersom batterilampan inte lyser så får inte kabeln vid D+ den funktion som är tänkt, då märks heller ingen skillnad om man kopplar bort den.

Gör nu som jag beskrev, koppla bort kabeln vid D+ och sätt kabelns kabelsko mot jord. Vrid sedan på tändningen (starta inte) och kolla om batterilampan lyser. smile

Perfektionist!
147 Inlägg
17 januari 2013
Trådstartare
#5
Har de. Och jag har konstaterat att det är jordningen inne i generatorn som är glapp. Lampan lyste då jag jodade kabelskon.

Sen provade jag att jorda om generatorn på 2st olika vis men jag fick ändå inte upp så att laddlampan lyste. Så det är bara att införskaffa sig en ny generator så lär det ska funka.

Tack för hjälpen tongue

Ha vett, åk brett!

5 Inlägg
17 januari 2013
#6
Det finns ingen jordning inne i generatorn av regleringslindningen, den får ström genom ena kolet o jordas genom det andra kolet till generatorhöljet.
OM laddningslampan lyser med borttagen kolhållare så är det sannolikt 'smådioderna' som kortslutit, då dom tar från stora lindningen, före likriktningsbryggorna, några generatorer har bara stora bryggorna o sen en bamsediod för bakström.
Du har ett fjädrande bleck i generatorn som pressas mot en plåtvinkel på kolhållaren, skrapa på fjädern o kolla att den når o har spänst.
Du ska mäta upp ett högt motstånd på denna i princip ingen kontakt alls om du håller + mot denna, då den är + från 'smådioderna'.
Den ger ström till reläet o då regleringslindningen, typ 0 - 10A
Du kan bara jorda generatorn på ETT vis.
Du måste skilja på att ta upp 14V o att ge ström, 14V kan du nog mäta upp vid helt urkopplad generator bara lindningen snurrar.

225 Inlägg
18 januari 2013
#7
hög varvs kolen är hel låg vavs kolet är dött det är inte så svårt att byta

Perfektionist!
147 Inlägg
18 januari 2013
Trådstartare
#8
Mestred skrev:
hög varvs kolen är hel låg vavs kolet är dött det är inte så svårt att byta

Va menar du?

Ha vett, åk brett!

5 Inlägg
21 januari 2013
#9
Då du byter HELA kolhållaren med laddningsrelä, ska du ha en sträng genom kolen o hållaren som håller kolen i plan med kolhållaren.
Finns ingen sträng borra med en 1mm borr, cirka 2mm in på hållaren, ta en synål eller lämpligt SOM är slätt.
Borra igenom kolen.
När du har skruvat fast kolhållaren, drar du ut strängen.

Perfektionist!
147 Inlägg
21 januari 2013
Trådstartare
#10
NickeGubben skrev:
Då du byter HELA kolhållaren med laddningsrelä, ska du ha en sträng genom kolen o hållaren som håller kolen i plan med kolhållaren.
Finns ingen sträng borra med en 1mm borr, cirka 2mm in på hållaren, ta en synål eller lämpligt SOM är slätt.
Borra igenom kolen.
När du har skruvat fast kolhållaren, drar du ut strängen.

Har bytt generator oh allt funkar. Lättast är om du vinklar in kolen så dom hamnar rätt.

Ha vett, åk brett!

5 Inlägg
23 januari 2013
#11
Johan240 skrev:
NickeGubben skrev:
Då du byter HELA kolhållaren med laddningsrelä, ska du ha en sträng genom kolen o hållaren som håller kolen i plan med kolhållaren.
Finns ingen sträng borra med en 1mm borr, cirka 2mm in på hållaren, ta en synål eller lämpligt SOM är slätt.
Borra igenom kolen.
När du har skruvat fast kolhållaren, drar du ut strängen.

Har bytt generator oh allt funkar. Lättast är om du vinklar in kolen så dom hamnar rätt.

Mjoaeooe, du har ju nån mm i slitdjup i banan, så bäst är om kolen går rakt ner, man kan bryta av kolen då man lirkar in hållaren.


Sök