3119
Sök

Köpråd: >2005/ <110.000:- /

16 Inlägg
17 januari 2013
Trådstartare
#1
Hej.

Jag måste skaffa mig en bil så jag kan ta mig till de olika skolor jag skall undervisa.


Jag söker en bil med följande egenskaper:

* Trafiksäkert!
* Helst bensinsnål
* Rimligt ( 4dr )  ( Kombi eller Ej spelar det inget roll )
* Gärna rimligt årsskatt ( kanske <2500:- ) // Även Försäkringen
* Gärna 100-140 Hk <
( Kan dock bortse från några krav ovan om det så nu krävs )
* Självklart skall den ha komplett ifylld S-bok.
* 2005 Eller Nyare.


Jag har tittat på flera olika sorts bilar. Jag är inte direkt insatt i detta, men hört att olika bilar har olika "varv",
Exempelviss Har  bilen X kört 10k mil / då har den gått "1" varv osv. eller då den kört "för mycket".

Frågor:
1. När har en bil gått "för mycket" ?
2. Hur många ägare är "för många" ?  har sett bilar från 2009 med 7+ Ägare.


Länkar till ett par bilar jag har sett ( vet dock att visa av dessa bilar har inte billigt Skatt // Eller har för många Ägare

BMW 325ia
http://www.blocket.se/alvsborg/BMW_325_ … =7&w=2

Chrysler 300C
http://www.blocket.se/alvsborg/Chrysler … =7&w=2

Honda Civic Hybrid
http://www.blocket.se/alvsborg/Honda_Ci … =7&w=2

M-B E200
http://www.blocket.se/orebro/Mercedes_B … =7&w=2

Volvo V70
http://www.blocket.se/skaraborg/Volvo_V … =7&w=2

Volvo S80
http://www.blocket.se/orebro/Volvo_S80_ … =7&w=2



Jag är väldigt Tacksamt för allt hjälp jag kan få, då detta är utanför min kunskap och jag har ingen som kan hjälpa mig med detta.

MvH
Marlené
Senast redigerat av g940 (17 januari 2013)

2 763 Inlägg
17 januari 2013
#2
Min kunskap inom Volvo är mycket bra och min erfarenhet är att 3,2:an i den S80:in du länkade inte är supersnål, men det är en fin motor som går mjukt. 2,0F som det sitter i den V70:in du länkade är ingen motor jag skulle välja. Varför? Den är fruktansvärt slö! Dock är den troligtvis snålare än 3,2:an om man väljer att köra den snålt, något jag och en vän inte lyckades med då vi varvade rätt mycket för att det skulle hända något!

Så utav de två bilarna hade jag valt S80:in, det är en mycket bekväm och säker bil! smile

Volvo - For Life

16 Inlägg
17 januari 2013
Trådstartare
#3
BOLIN_ skrev:
Min kunskap inom Volvo är mycket bra och min erfarenhet är att 3,2:an i den S80:in du länkade inte är supersnål, men det är en fin motor som går mjukt. 2,0F som det sitter i den V70:in du länkade är ingen motor jag skulle välja. Varför? Den är fruktansvärt slö! Dock är den troligtvis snålare än 3,2:an om man väljer att köra den snålt, något jag och en vän inte lyckades med då vi varvade rätt mycket för att det skulle hända något!

Så utav de två bilarna hade jag valt S80:in, det är en mycket bekväm och säker bil! smile

Tack.
Jag var och tittade på några S80 här i Karlstad. Dock låg deras Skatt riktigt höga ( genomsnitt 4900kr )  Vad kan det bero på?


Sedan blev jag tipsad av en kollega denna
http://bytbil.com/bilar/honda/civic/3vu … MAATAAA__!

Är dessa HYBRID bilarna något och fundera över? eller skall jag hålla mig till Lite mer kända bilar ( Audi/BMW/MB/Volvo/VW) ?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
17 januari 2013
#4
Jobbar du på lite olika skolor inom samma stad? I så fall kan en Hybrid vara en bra idé men när du kommer ut på landsväg eller motorväg är de systemen i princip verkningslösa samtidigt som dom väger en del vilket i det läget snarare drar upp förbrukningen. Men vill du ha en hybridbil är det Toyota Prius som gäller vågar jag påstå, Toyota ligger mycket längre fram än Honda inom området och deras drivlinor är väldigt trevliga. Kör försiktigt med Prius och du kan nog ta dig ett par kilometer på el!

Som svar på dina två frågor, det är svårt att svara på när en bil gått för mycket eftersom det beror på hur den körts. Jag hade hellre köpt en bil som rullat 9.000mil som pendlarbil än en som gått 3.000mil stadskörning i form av en andrabil. Den senare har gjort betydligt fler starter, stopp och hade bilarna haft en timräknare tror jag skillnaden på de siffrorna blivit mycket mindre än miltalet. En del på bilen slits även när den står på tomgång.

När det kommer till antalet ägare kan jag tänka mig att köpa en två år gammal bil som haft fem-sex ägare, det kan motsvara två brukare, två bilfirmor och en eller två instanser av någon sorts finans. Men en bil som haft många privata ägare på en kort tid hade jag aktat mig för, då kan man undra om det finns något fuffens med bilen eftersom ett antal personer bytt bort den så kvickt?

Så tyvärr får man fundera och försöka lista ut om det är en ok bil man står inför, när man hittat en bil som ser ok ut hemifrån får man helt enkelt chansa och provköra för att se om den är fin i verkligheten med. Om du känner dig osäker på hur en bil skall vara finns det hjälp att få, Svensk Bilprovning kan till exempel gå igenom bilen åt dig vilket är lite som en utökad besiktning. Samma tjänst som Motormännen´s klassiska M-test som finns kvar än idag, men deras stationer försvinner tyvärr från allt fler och fler orter.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

16 Inlägg
17 januari 2013
Trådstartare
#5
Rquired skrev:
Jobbar du på lite olika skolor inom samma stad? I så fall kan en Hybrid vara en bra idé men när du kommer ut på landsväg eller motorväg är de systemen i princip verkningslösa samtidigt som dom väger en del vilket i det läget snarare drar upp förbrukningen. Men vill du ha en hybridbil är det Toyota Prius som gäller vågar jag påstå, Toyota ligger mycket längre fram än Honda inom området och deras drivlinor är väldigt trevliga. Kör försiktigt med Prius och du kan nog ta dig ett par kilometer på el!

Som svar på dina två frågor, det är svårt att svara på när en bil gått för mycket eftersom det beror på hur den körts. Jag hade hellre köpt en bil som rullat 9.000mil som pendlarbil än en som gått 3.000mil stadskörning i form av en andrabil. Den senare har gjort betydligt fler starter, stopp och hade bilarna haft en timräknare tror jag skillnaden på de siffrorna blivit mycket mindre än miltalet. En del på bilen slits även när den står på tomgång.

När det kommer till antalet ägare kan jag tänka mig att köpa en två år gammal bil som haft fem-sex ägare, det kan motsvara två brukare, två bilfirmor och en eller två instanser av någon sorts finans. Men en bil som haft många privata ägare på en kort tid hade jag aktat mig för, då kan man undra om det finns något fuffens med bilen eftersom ett antal personer bytt bort den så kvickt?

Så tyvärr får man fundera och försöka lista ut om det är en ok bil man står inför, när man hittat en bil som ser ok ut hemifrån får man helt enkelt chansa och provköra för att se om den är fin i verkligheten med. Om du känner dig osäker på hur en bil skall vara finns det hjälp att få, Svensk Bilprovning kan till exempel gå igenom bilen åt dig vilket är lite som en utökad besiktning. Samma tjänst som Motormännen´s klassiska M-test som finns kvar än idag, men deras stationer försvinner tyvärr från allt fler och fler orter.

Hej.
Tack för all information.
Jag kommer att jobba inom olika skolor i länen så jag lär befinna mig på landsvägen plus att jag kommer och jobba inom kort som ordningsvakt så jag lär också pendla till olika små städer för att jobba. Därmed kraven på trafiksäker bil.

När man vänder sig till Bilprovning, hur fungerar det?
Tar jag alltså med mig bilen ditt på "drop in" och ber de för en noggrant undersökning eller är det något annat som skall göras?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
17 januari 2013
#6
g940 skrev:
Rquired skrev:
Jobbar du på lite olika skolor inom samma stad? I så fall kan en Hybrid vara en bra idé men när du kommer ut på landsväg eller motorväg är de systemen i princip verkningslösa samtidigt som dom väger en del vilket i det läget snarare drar upp förbrukningen. Men vill du ha en hybridbil är det Toyota Prius som gäller vågar jag påstå, Toyota ligger mycket längre fram än Honda inom området och deras drivlinor är väldigt trevliga. Kör försiktigt med Prius och du kan nog ta dig ett par kilometer på el!

Som svar på dina två frågor, det är svårt att svara på när en bil gått för mycket eftersom det beror på hur den körts. Jag hade hellre köpt en bil som rullat 9.000mil som pendlarbil än en som gått 3.000mil stadskörning i form av en andrabil. Den senare har gjort betydligt fler starter, stopp och hade bilarna haft en timräknare tror jag skillnaden på de siffrorna blivit mycket mindre än miltalet. En del på bilen slits även när den står på tomgång.

När det kommer till antalet ägare kan jag tänka mig att köpa en två år gammal bil som haft fem-sex ägare, det kan motsvara två brukare, två bilfirmor och en eller två instanser av någon sorts finans. Men en bil som haft många privata ägare på en kort tid hade jag aktat mig för, då kan man undra om det finns något fuffens med bilen eftersom ett antal personer bytt bort den så kvickt?

Så tyvärr får man fundera och försöka lista ut om det är en ok bil man står inför, när man hittat en bil som ser ok ut hemifrån får man helt enkelt chansa och provköra för att se om den är fin i verkligheten med. Om du känner dig osäker på hur en bil skall vara finns det hjälp att få, Svensk Bilprovning kan till exempel gå igenom bilen åt dig vilket är lite som en utökad besiktning. Samma tjänst som Motormännen´s klassiska M-test som finns kvar än idag, men deras stationer försvinner tyvärr från allt fler och fler orter.

Hej.
Tack för all information.
Jag kommer att jobba inom olika skolor i länen så jag lär befinna mig på landsvägen plus att jag kommer och jobba inom kort som ordningsvakt så jag lär också pendla till olika små städer för att jobba. Därmed kraven på trafiksäker bil.

När man vänder sig till Bilprovning, hur fungerar det?
Tar jag alltså med mig bilen ditt på "drop in" och ber de för en noggrant undersökning eller är det något annat som skall göras?

Jag tror du måste boka ett besök, ta en titt på deras hemsida så tror jag det klarnar:
http://www.bilprovningen.se/bp/main.nsf … 640049D2F6

En hybridbil blir inte törstig i högre farter, men mycket av vinsten med biltypen försvinner så i det läget tror jag en bil med vanlig förbränningsmotor är ett bättre val.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

243 Inlägg
17 januari 2013
#7
g940 skrev:
Hej.

Jag måste skaffa mig en bil så jag kan ta mig till de olika skolor jag skall undervisa.


Jag söker en bil med följande egenskaper:

* Trafiksäkert!
* Helst bensinsnål
* Rimligt ( 4dr )  ( Kombi eller Ej spelar det inget roll )
* Gärna rimligt årsskatt ( kanske <2500:- ) // Även Försäkringen
* Gärna 100-140 Hk <
( Kan dock bortse från några krav ovan om det så nu krävs )
* Självklart skall den ha komplett ifylld S-bok.
* 2005 Eller Nyare.


Jag har tittat på flera olika sorts bilar. Jag är inte direkt insatt i detta, men hört att olika bilar har olika "varv",
Exempelviss Har  bilen X kört 10k mil / då har den gått "1" varv osv. eller då den kört "för mycket".

Frågor:
1. När har en bil gått "för mycket" ?
2. Hur många ägare är "för många" ?  har sett bilar från 2009 med 7+ Ägare.


Länkar till ett par bilar jag har sett ( vet dock att visa av dessa bilar har inte billigt Skatt // Eller har för många Ägare

BMW 325ia
http://www.blocket.se/alvsborg/BMW_325_ … =7&w=2

Chrysler 300C
http://www.blocket.se/alvsborg/Chrysler … =7&w=2

Honda Civic Hybrid
http://www.blocket.se/alvsborg/Honda_Ci … =7&w=2

M-B E200
http://www.blocket.se/orebro/Mercedes_B … =7&w=2

Volvo V70
http://www.blocket.se/skaraborg/Volvo_V … =7&w=2

Volvo S80
http://www.blocket.se/orebro/Volvo_S80_ … =7&w=2



Jag är väldigt Tacksamt för allt hjälp jag kan få, då detta är utanför min kunskap och jag har ingen som kan hjälpa mig med detta.

MvH
Marlené

Jag hade nog köpt en s60 om jag var i din situation.
Tex.
http://www.blocket.se/lund/Volvo_S60_2_ … 18&w=3

Bra bil som är väldigt lättkörd, underbar att både åka i och köra. Inte allt för dyr att äga och drar inte direkt mer bensin än sin 140hk version. Krocksäker bil som även är vacker att se på smile Finns även med automat och andra motoralternativ.


När en bil gått för mycket är svårt att svara på. Jag tycker 20.000mil är mycket. Andra tycker det är dags att byta vid 15.000mil och sen finns dom som byter bil när dom kommer upp mot 10.000mil.
När du kikar hur många ägaren en bil har haft så är ofta väldigt många bilfirmor.

Volvobilar från år 2000 och upp brukar gå mot 40.000-50.000mil innan motor & växellåda säger upp sig.
Förutsatt att dom är skötta och servade. Självklart finns undantagsfall
Senast redigerat av marcus0510 (17 januari 2013)

#GoodToBeBad
856 Inlägg
20 januari 2013
#8
Jag håller med ovanstående. Det känns spontant inte som att du behöver en så stor bil som ex. S80n är, och med så stora bilar kommer också ökad bränslekostnad, högre skatt osv. Givetvis är stora bilar "generellt" ganska trafiksäkra, men min erfarenhet säger att din egen körstil spelar in minst lika mycket.

http://www.blocket.se/orebro/Volvo_S60_ … =7&w=2

Ett annat förslag jag skulle vilja ge dig är att titta på är en nyare VW Golf. Trygga och väl fungerande bilar som sällan är något större bekymmer med.

http://www.blocket.se/alvsborg/Volkswag … =7&w=2

Surfa runt på blocket och lek med lite inställningar - finns mycket bilar till salu. Bilda dig en uppfattning om vad du tycker ser bra ut (Det är heller inte oviktigt i slutändan!) och åk också runt på bilfirmorna i din närhet och provkör lite bilar! Det som ser bra ut på internet kan ibland vara tvärt emot det man tycker om i verkligheten.

Lycka till!
mvh Ola



Sök