Jo ja sitter nu med dilemmat att jag ska byta fjädrar bak på min 945a. men det är så att fjädern i toppen är helt rundad....
Jag har försökt med hylsa och förlängare men allting bara snurrar och skruven och bulten är så rostiga att man knappt kan skruva utan att något går sönder...
Försök stålborsta rent pinnskruven så mycket det går och dra sedan dit en ny mutter på gängorna och punkta fast. Ev. kan det gå om du använder dig av två muttrar och gör ett "mutterlås". Själva pinnskruven är gängad i karossen och följer med ut. Problemet du får sedan är att du förmodligen inte kan dra tillbaka fjäderskålen och gummit med samma pinnskruv igen då den blir för kort. När jag gjorde detsamma på min använde jag mig av en vanlig lite längre skruv med sexkantsskalle istället.
Ja, det heter skruv och inte bult. En bult har inga gängor alls.
Försök stålborsta rent pinnskruven så mycket det går och dra sedan dit en ny mutter på gängorna och punkta fast. Ev. kan det gå om du använder dig av två muttrar och gör ett "mutterlås". Själva pinnskruven är gängad i karossen och följer med ut. Problemet du får sedan är att du förmodligen inte kan dra tillbaka fjäderskålen och gummit med samma pinnskruv igen då den blir för kort. När jag gjorde detsamma på min använde jag mig av en vanlig lite längre skruv med sexkantsskalle istället.
Ja, det heter skruv och inte bult. En bult har inga gängor alls.
Okej tack :p men hur menar du med fjäderskålen och gummit med samma pinnskruv? förstog inte riktigt
Fjädern sitter ju fast där uppe med både ett gummi och en fjäderskål. Det märker du hur det ser ut när du fått loss allt. Gummit och fjäderskålen flyttas över till den nya fjädern.
Fjädern sitter ju fast där uppe med både ett gummi och en fjäderskål. Det märker du hur det ser ut när du fått loss allt. Gummit och fjäderskålen flyttas över till den nya fjädern.
ahh okej då förstår jag, Men när jag ska ha dit den nya fjäder så kan jag ta en vanlig skruv som har samma tjocklek och längd som pinnskruven då?
Japp, och helst samma gängstigning också. Annars kan det börja gå lite tungt. Längden på skruven bör du väl kolla lite på så du inte drar in den för långt i karossen, men det ser du nog när du meckar med det.
Japp, och helst samma gängstigning också. Annars kan det börja gå lite tungt. Längden på skruven bör du väl kolla lite på så du inte drar in den för långt i karossen, men det ser du nog när du meckar med det.
Såg ungefär likadant ut när jag skulle byta på min. Muttern hade så mycket rost på sig så jag först bara fick på en för stor hylsa och trodde det var rätt tills den började snurra. Jag TROR de ska vara nummer 16 på den. Med rätt hylsa greppade den bra trots att den såg bra rostig ut från början.
Nu vet jag inte om du gjorde samma misstag som mig eller inte men tipsar om de iallafall.
För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
Såg ungefär likadant ut när jag skulle byta på min. Muttern hade så mycket rost på sig så jag först bara fick på en för stor hylsa och trodde det var rätt tills den började snurra. Jag TROR de ska vara nummer 16 på den. Med rätt hylsa greppade den bra trots att den såg bra rostig ut från början.
Nu vet jag inte om du gjorde samma misstag som mig eller inte men tipsar om de iallafall.
hehe nja jag testade faktiskt 17mm i början. men sen testade jag 16mm men när jag försöker skruva så snurrar det bara, känns inte alls som att det hänger med
Såg ungefär likadant ut när jag skulle byta på min. Muttern hade så mycket rost på sig så jag först bara fick på en för stor hylsa och trodde det var rätt tills den började snurra. Jag TROR de ska vara nummer 16 på den. Med rätt hylsa greppade den bra trots att den såg bra rostig ut från början.
Nu vet jag inte om du gjorde samma misstag som mig eller inte men tipsar om de iallafall.
hehe nja jag testade faktiskt 17mm i början. men sen testade jag 16mm men när jag försöker skruva så snurrar det bara, känns inte alls som att det hänger med
Banka på en 15mm då?
För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
Såg ungefär likadant ut när jag skulle byta på min. Muttern hade så mycket rost på sig så jag först bara fick på en för stor hylsa och trodde det var rätt tills den började snurra. Jag TROR de ska vara nummer 16 på den. Med rätt hylsa greppade den bra trots att den såg bra rostig ut från början.
Nu vet jag inte om du gjorde samma misstag som mig eller inte men tipsar om de iallafall.
hehe nja jag testade faktiskt 17mm i början. men sen testade jag 16mm men när jag försöker skruva så snurrar det bara, känns inte alls som att det hänger med
Såg ungefär likadant ut när jag skulle byta på min. Muttern hade så mycket rost på sig så jag först bara fick på en för stor hylsa och trodde det var rätt tills den började snurra. Jag TROR de ska vara nummer 16 på den. Med rätt hylsa greppade den bra trots att den såg bra rostig ut från början.
Nu vet jag inte om du gjorde samma misstag som mig eller inte men tipsar om de iallafall.
hehe nja jag testade faktiskt 17mm i början. men sen testade jag 16mm men när jag försöker skruva så snurrar det bara, känns inte alls som att det hänger med
Säker på att det inte gängas ut något då? De invändiga gängorna (de i karossen) är ju fortfarande fina och borde gå lätt att dra runt. Det släpper ju alltid där det går lättast.
Såg ungefär likadant ut när jag skulle byta på min. Muttern hade så mycket rost på sig så jag först bara fick på en för stor hylsa och trodde det var rätt tills den började snurra. Jag TROR de ska vara nummer 16 på den. Med rätt hylsa greppade den bra trots att den såg bra rostig ut från början.
Nu vet jag inte om du gjorde samma misstag som mig eller inte men tipsar om de iallafall.
hehe nja jag testade faktiskt 17mm i början. men sen testade jag 16mm men när jag försöker skruva så snurrar det bara, känns inte alls som att det hänger med
Säker på att det inte gängas ut något då? De invändiga gängorna (de i karossen) är ju fortfarande fina och borde gå lätt att dra runt. Det släpper ju alltid där det går lättast.
Nja man känner att den hoppar över när man kör med hylsa, sen testade jag med polygrip och då slinter man bara på skruven, men vad jag såg så hände det ingenting..
Det går inte köra med vinkelslip på fjädern o bara "ta sönder" fjäderskålen så mycket som möjligt för att komma åt skruven?
Har nya fjädrar och de sitter fjäderskål med gummi på dom
hehe nja jag testade faktiskt 17mm i början. men sen testade jag 16mm men när jag försöker skruva så snurrar det bara, känns inte alls som att det hänger med
Säker på att det inte gängas ut något då? De invändiga gängorna (de i karossen) är ju fortfarande fina och borde gå lätt att dra runt. Det släpper ju alltid där det går lättast.
Nja man känner att den hoppar över när man kör med hylsa, sen testade jag med polygrip och då slinter man bara på skruven, men vad jag såg så hände det ingenting..
Det går inte köra med vinkelslip på fjädern o bara "ta sönder" fjäderskålen så mycket som möjligt för att komma åt skruven?
Har nya fjädrar och de sitter fjäderskål med gummi på dom
Ja de är väl bara att härja. Har du en ny skål som du säger så. Annars går de garanterat att köpa. Om inte på biltema så på Mekonomen och Volvo.
För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
Säker på att det inte gängas ut något då? De invändiga gängorna (de i karossen) är ju fortfarande fina och borde gå lätt att dra runt. Det släpper ju alltid där det går lättast.
Nja man känner att den hoppar över när man kör med hylsa, sen testade jag med polygrip och då slinter man bara på skruven, men vad jag såg så hände det ingenting..
Det går inte köra med vinkelslip på fjädern o bara "ta sönder" fjäderskålen så mycket som möjligt för att komma åt skruven?
Har nya fjädrar och de sitter fjäderskål med gummi på dom
Ja de är väl bara att härja. Har du en ny skål som du säger så. Annars går de garanterat att köpa. Om inte på biltema så på Mekonomen och Volvo.
hehe jag gick loss med vinkelslipen sen fick ja ta en rörtång på pinnskruven så jag fick loss det
Nja man känner att den hoppar över när man kör med hylsa, sen testade jag med polygrip och då slinter man bara på skruven, men vad jag såg så hände det ingenting..
Det går inte köra med vinkelslip på fjädern o bara "ta sönder" fjäderskålen så mycket som möjligt för att komma åt skruven?
Har nya fjädrar och de sitter fjäderskål med gummi på dom
Ja de är väl bara att härja. Har du en ny skål som du säger så. Annars går de garanterat att köpa. Om inte på biltema så på Mekonomen och Volvo.
hehe jag gick loss med vinkelslipen sen fick ja ta en rörtång på pinnskruven så jag fick loss det
Gratulerar!
För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
bara 7-8 år gammal tråd men för dom som undrar hur man gör. Vi kapade av muttern/bulten i mitten och först beställde ny mutter/pinne från volvo annars gick det inte, hade rostat för mycket.