3252
Sök

Evo 8 MR FQ-300 bygge

Utgångsplanen var en helt annan men lite oförutsedda händelser har förändrat allt. Just nu byggs motorn om till 2.3l med en massa godis! Följ gärna projektet och se vad som händer, uppskattar tips och åsikter om allt som sker!

41 654 Visningar
Projektet avslutat 14 juli 2016
80 Inlägg
17 januari 2013
Trådstartare
#1
Hej allesammans!

Lägger upp ett projekt för jag brukar ändå dokumentera vad jag gör å tyckte de kunde vara en kul ide att dela med sig lite till redan frälsta. Dessutom har jag själv haft stor nytta av andras projekt och bra beskrivningar med bilder när man ska fixa till något..

Jag hade varit helt insnöad på motorcyklar ett tag och helt lagt ner bilar men när snön kom och min Enduro som jag tänkt slänga på spik dubb på blev stulen så bestämde jag mig för att köpa en skoj bil i stället.

De blev till slut en Svart Mitsubishi Evolution VIII MR FQ-300 (Högerstyrd) vilket jag var lite skeptisk till i början men det visade sig vara helt obefogat. Det var inga som helst konstigheter att sitta och ratta på andra sidan, 1 timme sen kändes det som man alltid suttit där:D.

Så nu är det bara att börja skruva:)

80 Inlägg
17 januari 2013
Trådstartare
#2
Så här såg annonsbilderna ut på bilen och det har till dags datum inte skett några förändringar utseendemässigt på bilen.



https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48280/48280-4475bf17f9ab8f9f439ae1232f399367_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48280/48280-d630968fba101718cb16b78c21d0017b_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48280/48280-fdd543e8a6404e223bbaa8744657aadd_tn.jpg


Fick bilen till ett riktigt bra pris och med låga mil men med en hake (7st 2or hos besiktningen) och gamla ägaren hade plockat ut stereon:P

*Co-halt
*Hc-Halt
*Co-halt förjöjd
*Varningstriangel
*Torkarblad
*Strålkastare halvljus fel ljusbild
*Blinkers fram fel färg

5/7 Fel är åtgärdade men ska ge mig på ljusbilden i helgen och samtidigt byta ut lamporna till blinkersen till ett par oranga. Sen så ska den nog dansa igenom cool
Senast redigerat av D-PaX (17 januari 2013)

110 Inlägg
18 januari 2013
#3
ljusbilden är ju strålkastarna ju sad om du hittar någon som konventerar om dom hör av dig!

Team Dr. r-unk racing 100% idioti men va fan gör det!
Vi är ju bönner!

80 Inlägg
19 januari 2013
Trådstartare
#4
Jaha ja då va man ute och tog sig en liten sväng i ny snön och mitt upp i allt det roliga så börjar de lukta... Gummi? Nej! Utan de luktade lameller och inte lite heller! Dom va helt slut när jag väl märkte de så blev att peta i en låg växel och rulla hem bilen med varnings blinkersen på.... = mindre rolig Fredag:(

Så jag tänkte alltså helt ofrivilligt byta koppling på bilen i stället för att ställa in ljusbilden vilket var mitt lilla projekt för helgen. När man ändå ska plocka isär allt så kanske de inte är någon vidare ide att byta mot en likadan som satt där för den orkade ju uppenbarligen inte med min körstil.. Så! Uppgradering Here we come.


Har fastnat lite för denna.
http://www.camskill.co.uk/m8b0s2339p264 … n_7_8_CT9A


Tror att de här är samma fast med svenskt pris...
http://shop.j-spec.se/sv/artiklar/mitsu … -puck.html


Sen finns light varianten Exedy Steg 1 koppling.
http://shop.j-spec.se/sv/artiklar/mitsu … -7-10.html


Om någon har bra erfarenhet så skriv gärna en rad men vill inte ha några "jag tror att för min polares farmor sa...." osv osv.. Ren fakta tack!

Den som lever får se! Peace

110 Inlägg
23 januari 2013
#5
Har steg 2 på min funkar riktigt bra faktiskt provat med lounch conrollen och drar iväg bra inget slir alls!
Fast om du vill ha bra tips fråga fylle han har rivet sin koppling två gånger.

Team Dr. r-unk racing 100% idioti men va fan gör det!
Vi är ju bönner!

80 Inlägg
27 januari 2013
Trådstartare
#6
https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48280/48280-f693163dadbc145ba77e34e2e067f181.jpg

Är det såhär steg två kopplingen såg ut med fyra puckar?

77 Inlägg
31 januari 2013
#7
Jag kan rekomendera mr tunings prisvärda kopplingskit "xtd steg 3", har det på min och funkar hur bra som helst med den effekten jag kör på. Angående ljusbilden så har du lyktor som är anpassade för vänstertrafik och kan inte justeras, enklaste är att låna ett par från en svensksåld evo. Lycka till! smile


80 Inlägg
10 februari 2013
Trådstartare
#8
Då så efter mycket om och men så har jag äntligen fått rätt prylar till bilen. Beställde en Exedy 4 Puck "Steg 2" koppling från www.camskill.co.uk och dom skickade rätt emballage men lite fel innehåll.

De här va vad jag fick första gången!

https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48280/48280-957a92cb4df8863ca99925afc2fc87e3.jpg


Men efter lite mail kontakt så kom dom fram till att dom klantat sig och så kom det nya saker.

https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48280/48280-daaf2b415d641c1f667c3752696fda1f.jpg

Hade varit lite drygt att betala 5000:- för något som kostar 2700:- men som sagt det löste sig till slut. Rätt smidigt företag med bra priser. Kan rekommendera!


Sen till nästa roliga grej, Jag är helt utan möjligheter till garage atm så tänkte leja bort jobbet. Så ringer till Mitsubishi Smista (Stockholm) och får det fina svaret att dom tyvärr inte byter kopplings satts på Evos då det kräver special verktyg! Jag påpekade då lite fint att det var just till en märkes verkstad jag ringt och det blev ett obekvämt samtal för personen i andra sidan luren efter viss en-vägs kommunikation från min sida.


Försökte med JRM-Racing Södertälje men dom svarar som vanligt inte på telefon eller mail. Fick tag på en kille på Turbo center som skulle fixa de på tisdag för 8000:-..

Nån som vet någon som gör det billigare?



Och för att svara på Grekooz inlägg ang ljusbilden så finns det projekt här på Garaget som har ändrat ljusbilden med original lyktor på Vänster bilar. Återkommer med info när jag luskat ut en bra lösning på de problemet.

80 Inlägg
18 februari 2013
Trådstartare
#9
Har nu lyckats få dit nya kopplingen och måste säga att jag är nöjd. Inge slirande och allt funkar som det ska!
5000:- för exedy steg II
8000:- för montage

Nästa projekt ljusbilden (Är för vänstertrafik), Jo visst man kan låna en uppsättning inför besiktningen men det känns rätt tattigt.

Är också på jakt efter ett stag att placera i bagage utrymmet så om någon har en länk så posta gärna den!


Återkommer med bilder!

110 Inlägg
18 februari 2013
#10

Team Dr. r-unk racing 100% idioti men va fan gör det!
Vi är ju bönner!

80 Inlägg
19 februari 2013
Trådstartare
#11
De företaget gör inte längre den konverteringen, har nämligen ringt dom tidigare angående just de.. Men har nog en bra lösning på problemet. Ska bara plocka isär grejerna så fort jag finner tid för de så lägger jag ut lite bilder sen.

80 Inlägg
3 mars 2013
Trådstartare
#12
Har jobbat som aset senaste tiden samtidigt som jag renoverar lägenheten så det har inte funnits mycket tid över för bilen. Har dock kollat lite priser på att tona rutorna 50% så de kan bli aktuellt. Letar fortfarande efter ett stag till bagage utrymmet men visar sig vara lite knepigt att hitta.

Tipps till stag uppskattas!

/Peace

110 Inlägg
3 mars 2013
#13
Gör det
smile

Team Dr. r-unk racing 100% idioti men va fan gör det!
Vi är ju bönner!

80 Inlägg
4 april 2013
Trådstartare
#14
Då så det var rätt länge sen jag uppdaterade projektet och det är pga att dom försöker dränka mig i jobb på mitt arbete (och dom lyckas rätt bra). Men nu har det faktiskt hänt lite grejer så tänkte lägga upp en detaljerad beskrivning om hur man Konverterar Vänsterstyrda Evo 8 or med "fel" ljusbild till rätt och riktig högerstyrd ljusbild:cool:.



Först så länkar jag till en bra film om hur man plockar bort frontkåpan på en evo 8/9

http://www.youtube.com/watch?v=5B9EXyhGrX0



När väl kåpan är borta så sitter strålkastaren med 4st 10ans bultar och tre st kontakter till själva lamporna. Det tog 1timme att plocka isär kåpan och båda lyktorna. Ett tips är att lyfta bilen lite i fram för att komma åt alla plast klipps.

https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48280/48280-18dcd98b2804b087e6835d6b60fe0149.jpg



Sen får man gå lös med värmepistolen och plocka isär glaset.

https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48280/48280-92a7f15cebd0f4d336fe497a1a0e52a0.jpg


Sen skruvar man ur insatsen genom att lossa locket och dom två bultarna (som även ställer ljusbilden i sida) så räkna antalet gäng varv så underlättar den vid ihop monteringen och själva inställningen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48280/48280-f33cdda260b3c87e7ed58f685154e376.jpg


Då ska man få de här i handen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48280/48280-77ac3b0daac12560be4d0ccd3501cff5.jpg




Kontrollera ljusbilden mot en papper uppsatt på väggen och markera hur ljusbilden ser ut. Det görs genom att lysa med en ficklampa där H4 eller xenon lampan skulle ha suttit. Sedan får man med passare eller måttstock rita ett spegelvänt streck åt höger för att ha något att mäta mot. På så sätt kommer ljusbilden garanterat bli rätt. 

https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48280/48280-344686f193e7d9fe675e26137cfd7c8f.jpg




Ta sedan isär allt och det här är delen som bryter ljusbilden, den måste alltså bli spegelvänd!

https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48280/48280-5c67f0aadce558a8b368555a28239259.jpg



Tillverka en mall.

https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48280/48280-339e89ea9253883c5656b55fb0b33a1e.jpg




Bygg sedan upp med keramisk metall så att ytan blir "slät" måste självklart slipas efteråt:P...

https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48280/48280-338547f181f76b31dddc6de36ff7ebc6.jpg




Efter att ytan slipats helt rak (detta kontrolleras med jämna mellanrum genom att enligt tidigare lysa med ficklampa mot våran riktlinje på väggen). Håll glaset och reflektorn på plats medelst händer. Lägg sedan mallen spegelvänt och rita av.

https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48280/48280-444fa319acb3af4aa748a8f62f9bdbb8.jpg




Sedan är det bara att försiktigt börja slipa bort all metall.

https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48280/48280-06640ad6fa6f46ee7ccd169ac274c47f.jpg




Här ser man resultatet av gammal vs ny! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48280/48280-5b943d929c33d2dfee3e3f1622a69358.jpg




Och så här såg ljusbilden ut på min vägg.

https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48280/48280-7df2d86da0d4b147f622a269486821ff.jpg




Sen passade jag på att byta blinkers till rätt färg.

https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48280/48280-eba16fcad7cf41a58176cb82b266935b.jpg




Sen lite värmefärg 650 Grader i silver.

https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48280/48280-0fa6742f0bd23f34e3a6e45eefc20616.jpg




Så här blev det färdiga resultatet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48280/48280-1e7a64690253ea53129fefc27809c230.jpg






Sen på med tätningsmassa efter att jag skrapat rent spåren.

https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48280/48280-8e2472be832862a9dcecedab59b3e066.jpg




Strålkastarna på plats igen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48280/48280-dc23da193eadbf9420489521c1bab5d5.jpg



Och slutligen resultatet hos Bilprovningen!

https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48280/48280-b8ba09c9a22ad9dfff65b7a364e0e5d9.jpg






Det finns som jag vet om två olika typer av halvljus på Evo VIII orna. Det här är den knöligare varianten men jag länkar till en annan här på Garaget som ordnat till ljusbilden på den andra sorten http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … &p=11.

/Tackar för intresset

80 Inlägg
9 april 2013
Trådstartare
#15
Då va de klart alla 7 felen åtgärdade och bilen flög igenom!

https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48280/48280-a24402679088dbeeba4b21aec7dc7ffe.jpg



Utöver att bilen dansade igenom besiktningen så körde jag nästan 100mil i helgen å passade på att räkna lite på bränsleförbrukningen.

Sthlm - Växjö 46 mil
På vägen ner tryckte jag på lite och höll mellan 140 - 180 km/h då drack bilen 53 liter

53liter / 46mil = 1.152 liter / mil


Växjö - Sthlm 46 mil
På hem resan gick de i ca 100 - 130 km/h då drack den 44 liter

44liter / 46mil = 0.956 liter / mil


De blir en skillnad på ca: 0.2 liter / mil

//

99 Inlägg
9 april 2013
#16
Kul att se någon konvertera själv och sedan lyckas med bra resultat! Själv kommer jag låta ett företag göra jobbet då det såg ut att vara svårt att få till en perfekt ljusbild. Kul att bilen gick igenom smile
Senast redigerat av AktaLacken (9 april 2013)

80 Inlägg
9 april 2013
Trådstartare
#17
AktaLacken - Tack de är alltid skönt när de är över.. Vilket företag konverterar om ljusbilden?


Lite bilder!
https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48280/48280-a928dc32cdd2409f7877f229501bb248.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48280/48280-3d12a7d00d97cb69b816105af5e64025.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48280/48280-4f93de2c8a794a806f1a1de58dace493.jpg

99 Inlägg
10 april 2013
#18
Jadu. Vet att Fvk engineering gjorde det förut om jag minns rätt. sen gör väll pbz. Är lite osäker, har inte tagit mig tid till att ringa runt och fråga än.

80 Inlägg
11 april 2013
Trådstartare
#19
AktaLacken skrev:
Jadu. Vet att Fvk engineering gjorde det förut om jag minns rätt. sen gör väll pbz. Är lite osäker, har inte tagit mig tid till att ringa runt och fråga än.

Vet med säkerhet att Fvk inte gör de längre å de e lika bra de för dom bröt ljusbilden genom att ändra själva brytningen i klarglaset = skitlösning då de är just klarglas utan brytning.

Tror att du kommer få betala rätt bra för att få någon att göra de för jag vet hur många timmar jag la ner på de. 8000sek kostar nya strålkastare å 4000sek skulle Fvk ha å de va som sagt en skitlösning.

Men är nyfiken på vad det landar på att få de gjort så hittar du någon som gör det seriöst så får du gärna berätta sen.

Är folk beredda att betala 4k så kanske man ska öppna verkstad i köket smile 

//

110 Inlägg
11 april 2013
#20
Är folk beredda att betala 4k så kanske man ska öppna verkstad i köket smile 


Tycker jag allt du ska göra wink

Team Dr. r-unk racing 100% idioti men va fan gör det!
Vi är ju bönner!


Sök