3265
Sök

Evo 8 MR FQ-300 bygge

Utgångsplanen var en helt annan men lite oförutsedda händelser har förändrat allt. Just nu byggs motorn om till 2.3l med en massa godis! Följ gärna projektet och se vad som händer, uppskattar tips och åsikter om allt som sker!

41 656 Visningar
Projektet avslutat 14 juli 2016
80 Inlägg
14 maj 2014
Trådstartare
#61
Akta lacken - Kul att man kan hjälpa till wink

Då så nu va de länge sen jag uppdaterade ngt så här kommer lite bra å lite mindre bra nyheter...


Märkte att nästan hela systemet va 3" dock inte den viktigaste biten så köpte en Elbow!

https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48280/48280-c75bd22717be4dc4cb26d10dfa813c0e.jpg


Ny lackade fälgarna med Dunlop Sport Maxx  225/40 ZR18

https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48280/48280-1fe494cd1e2ddaf587e9f7d391c2e6c0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48280/48280-7f55eaf7427a54e21818a312760b19f3.jpg


Sen tyckte jag det skulle vara bra att byta rem på bilen, det sitter en HKS nu så ville ha en likadan. Beställde (vad jag trodde va en likadan) å fick hem detta i lådan.... Ngn som vet om de är en rem till 8an eller ifall dom skickat fel? Har mailat dom iaf.

https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48280/48280-bd9c7783b7f0393db1fe493f0276a3b9.jpg


Här ska den ju uppenbarligen inte sitta men någon som vet var?

https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48280/48280-612ec4aa8578ed63ed01d5f9f049d2f9.jpg




En sista grej är att bilen ska in till Ultra Motor på lite "sommar justeringar". Motorn ska ur å lite grejer ska i sen en ordentlig mapp på allt som gjort med bilen under vintern. Hoppas det blir bra!

//

474 Inlägg
15 maj 2014
#62
Jag trodde man hade HKS rem just för att man skulle slippa byta hehe.

Den du har fått, den är inte till balansaxeln?


128 Inlägg
16 maj 2014
#63
Pouk skrev:
Jag trodde man hade HKS rem just för att man skulle slippa byta hehe.

Den du har fått, den är inte till balansaxeln?

Jo de är till balansaxeln. Bytte på min inte allt för längesedan.


80 Inlägg
17 maj 2014
Trådstartare
#64
Norden_Ice skrev:
Pouk skrev:
Jag trodde man hade HKS rem just för att man skulle slippa byta hehe.

Den du har fått, den är inte till balansaxeln?

Jo de är till balansaxeln. Bytte på min inte allt för längesedan.

Okey då får jag behålla den men beställa en till rem lika bra att byta båda kanske.

80 Inlägg
2 september 2014
Trådstartare
#65
Nu var det Läääääänge sen jag skrev någonting om super-evon!
Det beror på diverse missöden som helt omkull kastat alla tidigare planer rörande bilen.


Nr1. Jag smällde bilen över en HÖG trottoarkant när jag kom på fyrhjuls sladd ur en rondell och fick grepp (åt hel håll). Ett par motstyrningar senare och bilen gick runt 180 grader och plockade en centrifug med tillhörande gatskylt! Skador / höger bakdörr intryck vid T-benet, höger sido spoiler ligger numera bredvid bilen och jag fick sprickor i mina magnesiumfälgar.......


Nr2. Motor ras! På väg till jobbet i marschfart (120) så smällde det till i motorn och det började låta som fan. Efter att ha rivit själv i motorn så beslutade jag mig att lämna in den till firma som fick göra en felsökning.
Svar: Förra ägaren har valt att bara fylla vatten inte glykol i kylsystemet så vattenpumpens rotrar har rostat = ingen kylning = lager ras.


Så nu efter mycket funderande, vridande och vändande har ett beslut tagits!


Motorn kommer att få ny smidd bottendel med 2.3L Stroker Kit (vavaxel, stakar, kolvar, bultar) jobb kommer göras på toppen och ventiler kommer bytas. Stål packningar ny olje och vattenpump mm mm mm... Ni förstår säkert grejen, ett totalt motor jobb!


Bilen skall även in och lagas efter krocken (går på försäkring) så de är iaf skönt.
Fälgarna är lagade och lackade och nya däck köpta och monterade.


Bilder på allt jobb kommer naturligtvis läggas upp samt bänk resultat osv men delar ska beställas och jobbet ska göras....


Bilen var tänkt att gå lugnt på Steg1 men nu blir det steg2 Stroker kit sen kanske ny turbo spridare osv för fullt steg3 :-)

//

80 Inlägg
19 september 2014
Trådstartare
#66
Då så nu har det beställts delar för 47.500:- från Staterna så väntar på att dom grejerna ska ramla in till firman så motorn kan monteras ihop.

Har även kollat runt lite bland spridare och hittade ett par intressanta från USA "Smartfire injektors". Har läst om dom och det verkar vara schysta grejer med bara bra kritik. Ngn som har erfarenhet av detta märke?

Kollar även efter ett grenrör, finns det nån som har ett till salu så skicka gärna ett meddelande.

Har även beställt lite lulllull ;-)

https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48280/48280-2690a3a71408efa956eb2c41928088bc.jpg

Mamo 10cm växelspaksknopp i svart finish, snygg tycker jag!

De var allt för denna ggn

//

99 Inlägg
20 september 2014
#67
Jäklar! Det är nu det börjar spåra ur va? wink Hur går det med karossen?

80 Inlägg
21 september 2014
Trådstartare
#68
AktaLacken skrev:
Jäklar! Det är nu det börjar spåra ur va? wink Hur går det med karossen?

Haha ja nu har det spårat ordentligt. Men valet stod mellan

1. Laga dom grejerna som var trasiga slipa vev, lager, topp, några ventiler och lite andra grejer.
2. Köpa nya original delar
3. Uppgradera

När man gjorde matten så blev det självklara valet att uppgradera till bättre prylar. Ja de blev rätt dyrt men nu när jag redan satt i den sisten så va de bara att le och betala för sig :-) Dessutom är det skönt att veta att det kommer hålla nu i framtiden.


Här är en bild på plåtskadan vit T-benet och vöger bak dörr.

https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48280/48280-91718ee2ba30eb9f9c06386c6c9bd8f7.jpg

//

80 Inlägg
28 september 2014
Trådstartare
#69
Nya uppdateringar om bygget!

Bilen står kvar på PBZ i Uppsala där dom väntar på delar för att kunna färdigställa motorbygget. Jag har själv också beställt lite saker som är på väg.

Köpte ett nytt grenrör, fick dock ett levererat med extern wastegate men kanske behåller de ändå.

Här är en bild på de jag beställde, min mobilbild höll inte nog hög kvalitet på de jag fick levererat så lägger upp en bild asap jag har en bättre


https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48280/48280-43f8c040870206a09d258526178e56a6.jpg


Och här en dom nya spridarna jag köpte från Samrtfireinjektors i staterna. Har läst mkt bra om dom och egentligen inte något negativt så jag tänker se vad dom har för kvalitet på sina produkter. Blev 1000CC

https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48280/48280-ed48375d0ddf71df9138fdc90c5d6b47.jpg


Bilder från motorbygget kommer så fort delarna levererats!

Stay tuned
//

80 Inlägg
3 oktober 2014
Trådstartare
#70
Nu äntligen har det hänt grejer! Ett lass med delar har landat in hos PBZ och en del saker damp ner i brevlådan hemma hos mig.

Här kommer lite bilder, håll till godo!



https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48280/48280-ecd77e3466e0f99ae5b6226da2e9d34f.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48280/48280-cd3cc77de015cc5c97b1e2e45a48be17.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48280/48280-a23529290b31c9f7c05c59d1f4ee4731.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48280/48280-9c5dab106fbef0d52c40fdbd0fe75dd0.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48280/48280-e320ad8b497ee35899235ba4d4a73528.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48280/48280-7ff825c86674b8378d91ab83bccc8a00.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48280/48280-ee9f2e8321e73d6c3710010ecaacd818.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48280/48280-f6417ffe46d5059b5cb1151cb77ac0f6.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48280/48280-e8743cb0563b381d83851717584bda94.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48280/48280-59afe772d8f4506154a4ded853dde629.jpg

Det var allt för den här gången men hoppas på lite bygg bilder till nästa uppdatering!

//

80 Inlägg
17 januari 2015
Trådstartare
#71
Då är äntligen motorn i bilen mappad och klar!!! Jäkligt gött efter en lång väntan smile.

Allt funkade bra och den kändes jäkligt skön att köra, som en helt ny bil. Det som överglänser allt är vridet i motorn. 435Nm på naven och det vrider igenom på alla växlar. Jag kör med original Turbo så den peakar på 1.3 Bar vilket inte är så mkt men det är en jämn och fin effektkurva.

Jag är iaf helt klart nöjd och nästa vecka ska bilen in på lackering sen är det bara att använda kärran fullt ut!

Firade med att köpa lite Momo grejer att stoppa i kupén. Boss kitt, Suede Ratt 4" Djup och Växelspaks knopp.

168 Inlägg
17 januari 2015
#72
Jag tycker det låter lite med 1,3 bar. Min 8:a laddar 1,78 som max och så vitt jag vet är det en originalturbo, men jag kan ju ha fel...


80 Inlägg
14 februari 2015
Trådstartare
#73
Backstream skrev:
Jag tycker det låter lite med 1,3 bar. Min 8:a laddar 1,78 som max och så vitt jag vet är det en originalturbo, men jag kan ju ha fel...

Original turbon kan såklart pressas eller stressas om man så vill men då är det bättre att köpa en som klarar lite mer och köra den lugnare. Hela bygget är väldigt "safe" med tanke på vad som är gjort med motorn.

Manly 2.3l Stroke vev
Kolvar
Stakar
Bultar
Grenrör tom slutrör 3" & race kat
Pump 250l
Stift kallare
Spridare 750cc
Stor IC
Koppling 4puck sinter
+ alla runt omkring prylar

Med en annan turbo och 95 Pump så kramar man ut ca 20-30% mer effekt och de är fortfarande "safe". Etanol konvertera och byt spridare så går de att pressa ut närmare 500hk men de finns så många såna byggen och denna ska kunna köras varje dag å ändå leverera om 5år.

Den stora fördelen med bygget är det brutala vridet som jag kan plocka ut 500Nm! Gör all skillnad faktiskt

80 Inlägg
15 februari 2015
Trådstartare
#74
Nu har det verkligen hänt mycket saker med bilen och den står hemma i garaget igen för första gången på länge.

Först så har motorbygget på PBZ Uppsala blivit färdigt och jag är nöjd med resultaten. I stora drag så är motorn nu strokad till 2.3l och det sitter en del roliga prylar under huven. Har tyvärr bara haft ett tillfälle att vrida ur bilen lite pga att den står på sommardäck men 250 km/h utan ansträngning med mkt kvar att ge och ett rejält skjut i motorn med dom 500Nm som bilen numera levererar..


Sen så har den varit inne på plåtverkstaden efter skadan och fått ny bakdörr och hela högra sidan omlackerad så nu är den spotless igen..

Pga att jag inte får tvätta den så har jag inga bra bilder men de kommer asap jag kan göra någåt åt allt dam å skräp som den samlat på sig senaste halvåret.

Har redan börjat köpa lite nya prylar som ska in i bilen så ser fram emot att kunna riva med de i lugn och ro nu när det är ett tag kvar till säsongen är här..


Lite ny inredning:

https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48280/48280-e2683e68db5df03d0f9c5ae263b943ac.jpg

Boss hud kit Momo

https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48280/48280-5a25a53ca0ec43b8316bcb3c2627cd20.jpg


Svart suede med vita sömmar, ska bli temat för hela inredningen

https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48280/48280-805eaa8c5ae82fa5a0b177f411cd1e48.jpg


Evon har tyvärr inte ställbar ratt i djup och jag är lång så blev en 4" Djup ratt, kommer bli en bättre körställning hoppas jag på.

https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48280/48280-47ff4ac9248b3d06462f20376aaff86e.jpg


Snygg tycker jag..

https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48280/48280-a8d1c4ab82a512b45dc866e4c0a1f81b.jpg


Och denna fick jag för vrakpris av en kompis, blir dubbeldin / skärm

https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48280/48280-65ae07d12c8d7f6bb6908d03255a99ba.jpg


Å den här me, 180W aktiv bas i smidigt format

https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48280/48280-83499fc0a901d4d182a5e9155c041502.jpg




De va det jag hade nu men återkommer med fler bilder på bilen när den inte är så jäkla skitig..

//

168 Inlägg
15 februari 2015
#75
D-PaX skrev:
Backstream skrev:
Jag tycker det låter lite med 1,3 bar. Min 8:a laddar 1,78 som max och så vitt jag vet är det en originalturbo, men jag kan ju ha fel...

Original turbon kan såklart pressas eller stressas om man så vill men då är det bättre att köpa en som klarar lite mer och köra den lugnare. Hela bygget är väldigt "safe" med tanke på vad som är gjort med motorn.

Manly 2.3l Stroke vev
Kolvar
Stakar
Bultar
Grenrör tom slutrör 3" & race kat
Pump 250l
Stift kallare
Spridare 750cc
Stor IC
Koppling 4puck sinter
+ alla runt omkring prylar

Med en annan turbo och 95 Pump så kramar man ut ca 20-30% mer effekt och de är fortfarande "safe". Etanol konvertera och byt spridare så går de att pressa ut närmare 500hk men de finns så många såna byggen och denna ska kunna köras varje dag å ändå leverera om 5år.

Den stora fördelen med bygget är det brutala vridet som jag kan plocka ut 500Nm! Gör all skillnad faktiskt

Jag förstår helt din tanke om att vilja vara snäll med grejerna, men nästan 500nm kan du utan problem plocka ut med originalgrejer utan risk för haveri. Men nu när du uppgraderat tycker jag definitivt att du ska skaffa större turbo och plocka ut ännu mer effekt big_smile


80 Inlägg
15 februari 2015
Trådstartare
#76
Man vet ju hur det är, man är nöjd med effekten ett tag men mycket vill ha mer så nästa vinter så står säkert bilen i delar igen å då är ny turbo högst upp på listan..

Men först ska bromsarna få sig en genomkörare så man kan använda all effekt!

618 Inlägg
16 februari 2015
#77
Följer! smile

80 Inlägg
30 april 2015
Trådstartare
#78
Nu går det segt med uppdateringarna men det byggs iaf lite granna när det funnits tid.

* Har installerat 7" tuchdisplay och subwoofer

* Lackat om högra sidan av bilen pga lackskada

* Tonat rutorna

* Skulle ha bytt ratt om det inte varit så att det sket sig mitt upp i allt å nu skulle jag behöva lite hjälp från ngn som gjort det förr.

Jag köpte ett Hub Boss Kitt från MOMO för ja ville ha bra grejer men de hjälpte inte så mkt. Problemen är två till antalet eller egentligen tre men de sista har jag inte kollat på ännu.

Nr 1 - Styrstången är för grov så den passar inte (är tillbakaskickad nu). Vad jag behöver är ett beprövat kitt som faktiskt passar det som försäljaren påstår.




https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48280/48280-8ab316e59f059b69322be632e7ec4b09.jpg




https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48280/48280-995ead073db86179489aaa21a3552226.jpg



Nr 2 - Hur fan fäster jag styrstången med det nya kittet? Har kollat på flera andra Boss kit också å det är samma sak där det ingår ingen bult eller motsvarande för att fästa fast allt. Original fästes (skruvas) från sidan enl bilden så hur fixar man detta? Dom flesta bilar har en vanlig bult med denna styrstången ser inte ut så.




https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48280/48280-d993e9b0b4e411960058225cebd32ce4.jpg



Nr 3 - Tutan, vilka kablar kopplas in i nya tutan? På bilden visas vad som finns kvar. Den ena bör vara Airbag.



https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48280/48280-ef7c818b8bcfcff087ae568ec6e0d81b.jpg


Hade tänkt att lägga upp en bildserie på hur man bytte ratt å kopplade in allt men nu verkar det som om att det är jag som behöver lite hjälp!

Ska tvätta av bilen lite så kommer det ut bilder på hur den ser ut efter plåtskadan är fixad å dom nylackade fälgarna sitter på.

98 Inlägg
1 maj 2015
#79
Följer! big_smile

Det man inte kan får man lära sig!

80 Inlägg
7 maj 2015
Trådstartare
#80
Bilder!

Så här står bilen idag. Det finns planer och en del grejer är inköpta och jag väntar egentligen bara på tid att plocka med bilen. Bla så är ett uppgraderings kitt för bromsarna på ingång samt att motor delar skall lackeras och nya bultar/brickor mm finns i drivor. Det saknas bara tid smile



Här är så långt jag kommit i år

https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48280/48280-66154ce7b267c939ea5a67307bccbd40.jpg




https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48280/48280-619709ca7ed53d0bf7660c0aa3512408.jpg




https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48280/48280-442178ff4189aa69ba2a3853694531eb.jpg




https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48280/48280-a820738a70a4d381efcb40d968839dcb.jpg




Interiören går helt i svart och är väldigt ovanlig, har bara sett något ex till i det här utförandet. Letade väldigt länge innan jag hittade den bilen jag ville ha då kraven var bla denna inredning samt 6vxl låda. Det är en FQ-300 från början så det sitter även kolfiber detaljer i inredningen samt i vingen.



https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48280/48280-3a82e00c2f6a8daba132ac9e5b1635ad.jpg




https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48280/48280-e6702381bedecbe97133011422f15e40.jpg



https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48280/48280-252b5c6a080da788a475a85d7f363197.jpg




https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48280/48280-397ce724e84c2f97d10ca7a9110f4b6e.jpg



Inredningen är långt från klar men stereon sitter iaf i och funkar som den ska. har inte kopplat in backkameran och pgsen men de kommer... Ska byta ut damasken sätta in lite mätare och klä diverse inrednings detaljer i suede..



https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48280/48280-c28776783ddbd432c6134d2758a1f086.jpg



Glömde att fota subwoofern men den ligger under passagerarsätet. Här är iaf stereon utan ram osv...



https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48280/48280-186343161100540d2043440529f93e30.jpg



Och slutligen en bild på motorn utan en del täck plast som håller på att lackas. Toppen ska även den lackas om samt att en del ytrost ska väck. Blir även till att byta ut samtliga bultar i motorn. Men trots utseendet så levererar den 360hk och 500nm så vem klagar?



https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48280/48280-c0cd1d9de75c0d06163237bd84edab5e.jpg


Sök