2380
Sök

BMW 1502 -75 med Saabmotor

Bygger lekbil av en BMW 1502 -75. Helbur, E36 framvagn, E36 compact bakvagn, Saab långmotor med lågkompkolvar, Holset HY35, Getrag 262-låda, Trionic 5.5. Besiktigad och godkänd med 203hk!

369 055 Visningar
Uppdaterades senast 22 april 2017
582 Inlägg
11 augusti 2013
Trådstartare
#281
Så lite bilder då, after a while...

Tunneln är klar, grundmålad med epoxyfärg och jag har kittat över fogarna. Ska ännu målas ett enhetligt varv till.

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-ac41851f0fd413b821bb9751d44734ed_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-ca4a39f3ab00cb7d0be8e23cfbe1728d_large.jpg

Jag har funderat en hel del över hur jag skulle bygga den här, för att tillmötesgå möjligast många önskemål från både min och besiktningsmannens sida.

Besiktningsmannens önskemål var ju främst att jag skulle bygga med originalplåtbitarna och "ändra så lite som möjligt". Samtidigt uppmanade han mig att "du får tänka lite kreativt!" (Jag är rädd att han inte riktigt förstod vem han pratade med... tongue ) Själv ville jag fylla vissa funktioner som inte finns i en vanlig tunnel: bra åtkomst till växelreglaget, bra åtkomst till kopplingens slavcylinder och påfyllningsplugg och allt annat potentiellt krafs man kommer att vilja ha bra åtkomst till. Dessutom ordentligt med rum för 3" avgas.

Min ursprungliga tanke att bara bredda och höja originatunneln med plåtkilar dumpade jag rätt kvickt och satsade på en ram i profiljärn istället. Besiktningsmannen hade sagt att man får ha rör i bilen, bara man inte tar bort bilens inbyggda stödstrukturer samtidigt. Så jag tänkte att om jag använder originalplåtbitar möjligast långt, så uppfyller jag det önskemålet tongue . Så nu har jag använt originalpressningarna i plåten för att skapa en möjligast organisk och sammanhängande helhet omkring de tre luckor som kommer att kläs med aluminiumplåt.

För att få en uppfattning om hur mycket större och högre denna tunnel är än original, kan man titta på den triangelformade svetsning som sträcker sig ungefär 20cm bakåt från ramen kring växelreglaget. Jag kapade helt enkelt upp originaltunneln längs mitten, bände upp den och klämde dit den 15cm breda ramen. Sedan vek jag ner kanterna mot varandra, kapade till en plåtbit med lagom böj och svetsade dit. Smälter ihop utmärkt. Det igensvetsade ovala hålet bakom triangeln är originalplatsen för handbromsen.

Avgastunneln är gjord av en helt rostfri 900i baklucka big_smile .

Igen får jag konstatera att inte ens ett barn skulle missta skapelsen för original, det ser snarare ut som en originaltunnel som pumpat i sig ordentligt med steroider. Men allt är integrerat, fästen för växellådsbalken och dessutom fästen för avgassystemet, så man kan ta ner det vid behov utan att krypa runt en massa under bilen. Sådant uppskattar man efter att ha spenderat några kalla midvinterkvällar med att svetsa ihop ett avgassystem under Saaben wink .

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-d2c44ae2d13d9a2ad00f77c2f141622f.jpg

Det hela är dessutom byggt lika mycket med tanke på hur det ser ut underifrån som ovanifrån. Profiljärnen smälter rätt bra ihop med plåtens originalveck, det enda som sticker i ögonen underifrån är avgastunneln och aluminiumluckorna.

Inuti cockpiten kommer jag att ha en mittkonsoll som täcker arean mellan luckorna. - Och det är här som den utlovade hälsningen till Saabfolket kommer in i bilden! big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-f55a559caadd7561d414c8c2df461dcf.jpg

Konstigt nog inser jag att hösten börjar vara här nu. Arbetet börjar imorgon och tiden är inte obegränsad ifall jag ska hinna med uppstart än i höst, som planerat.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

1 200 Inlägg
14 augusti 2013
#282
Sjukt fint! Kommer nog sno lite ideér av dig när det är dags smile


Nullzwei!
60 Inlägg
14 augusti 2013
#283
Ser bra ut!! :-)
Snygg lösning av växellådstunneln!


582 Inlägg
14 augusti 2013
Trådstartare
#284
Stackarn skrev:
Sjukt fint! Kommer nog sno lite ideér av dig när det är dags smile

Tack! smile Det får du gärna göra, dom här forumen är väl till just för sånt.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

582 Inlägg
14 augusti 2013
Trådstartare
#285
ForcedInduced skrev:
Ser bra ut!! :-)
Snygg lösning av växellådstunneln!

Tusen tack! Det var rätt tidsdrygt jobb tongue

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

582 Inlägg
18 augusti 2013
Trådstartare
#286
Bara små grejer som händer nu så inte så mycket att orda och bilda om. Har målat nästa hela interiören nu och den blir riktigt fräsch. Har kollat lite på de olika växelspakar jag har att tillgå, och banne mig om inte Saab 900 med stålkula kommer att passa alldeles ypperligt wink . Så har jag funderat på hur jag ska laga en någorlunda smidigt avtagbar front, och nu tror jag att jag vet ungefär i vilken riktning jag ska gå.

Tills vidare har jag börjat göra fästen för kylaren:
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-5882e7641a5b3a303dc5ead0de65b3f9_large.jpg

det kommer att finnas rum för intercooler med 60cm brett kylpaket framför cool .

Bilbyggandet framskrider alltså på normalt sätt; små steg, lite i taget.
Till sist en aftonstämningsbild från mitt simpla tjäll:
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-81159a2affa3f63f75834ecc38cdbf4c_large.jpg

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

1 697 Inlägg
18 augusti 2013
#287
Kul att det rullar på smile Har du bestämt hur du ska göra med insuget?


582 Inlägg
19 augusti 2013
Trådstartare
#288
Juvakka skrev:
Kul att det rullar på smile Har du bestämt hur du ska göra med insuget?

Nja,  inte riktigt.  Antingen blir det att kapa original en bit innan spridarna, sätta gummimuffar och svetsa ett rostfritt plenum,  eller så kapa,  vända och låta TIG:a.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

582 Inlägg
19 augusti 2013
Trådstartare
#289
Någon som vet ifall dessa är bra?


http://rallyshop.se/uploads/9a231dd537b760c3d018231e1f90a3a8.jpg_thumb_800x800.jpg

Från folkraceshopen:
http://rallyshop.se/produkt/Glidkoppling

Söker lås till löstagbar front samt även till huven.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

582 Inlägg
20 augusti 2013
Trådstartare
#291
Ett litet steg för mänskligheten...

Motorrummet färdigmålat, fästöron för kylare på plats, samt den löstagbara fronten till hälften byggd och till fullo tänkt wink . Det var mycket enkelt sist och slutligen:
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-d51e6773ca0871589b8717505009fe74_large.jpg

Också interiören är färdigmålad nu. Den kommer att bli riktigt fräsch inuti med aluminiumbaksäte och OMP-stolarna.
https://photos-3.dropbox.com/t/0/AACYVRkjCgQwUhUWsmOZIOlq1SO56yb3g_UBWN08kiuRww/12/201170522/jpeg/32x32/3/_/1/2/20130820_210641.jpg/MJr7ovjGX07pBwh2HqkRqKXaQ5drA5RfESPUaAZMBWw?size=1024x768

Rattstångsfäste ska ännu dit.
https://photos-3.dropbox.com/t/0/AADOwyZLBdQn4qnVSkxj7TnBtTF6QxFrnNW02rCZyU3-1A/12/201170522/jpeg/32x32/3/_/1/2/20130820_210717.jpg/ZfC_-BPzacYoRn2mdIPh-1NsWsPVgDcWiz3614si71A?size=1024x768

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

582 Inlägg
20 augusti 2013
Trådstartare
#292

Nånting sånt där blir det till huven, jo. Men jag behöver någonting mindre till fronten.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

1 697 Inlägg
20 augusti 2013
#293
http://vmsrv05.starwebb.se/~acmab/Shop/ … yBtnBack=0

Nåt åt det hållet kanske?

Edit: Tror man får montera denna i bilen: http://vmsrv05.starwebb.se/~acmab/Shop/ … yBtnBack=0
Och den ovan i fronten.

Har sett några bilar med sånna och dem är ganska slimmade i designen dem låsen.
Senast redigerat av Juvakka (20 augusti 2013)


582 Inlägg
26 augusti 2013
Trådstartare
#294
Tog en kaffe efter arbetet, låg på soffan en stund och gick sen ut i garaget.

Började med att snida ihop en sån här:
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-b687f1c0d7fa6f900657adfad06f64ab_large.jpg

... Till att hålla rattstången:
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-8740c85f9fd9e58eaa4b867b7f148ef5_large.jpg

När detta gav sig så pass smärtfritt beslöt jag att hiva i motorpaketet och ta en titt. Utifrån ovanstående bild får man en uppfattning av hur lättåtkomlig lådan och kopplingen är med de tre luckorna. Mycket behändigt att kunna sitta på knä inne i kupén och skruva dit växellådsbalken! wink Och när man senare ska ta ner bara lådan, går det att hänga den i en rem från burens takrör.

Och den blir så fräsch inuti! Den ljusgröna epoxygrundfärgen har en riktigt behaglig nyans, tycker jag.

Jag bultade dit kylarbalken med en bult i var ände, pluggade i gummiupphängningar i de nymålade kylarfästena, och hängde dit en kylare. Och även om motorn är bakflyttad en tjugo centimeter ungefär, så är det ganska tajt mot remskivorna med dubbla fläktar... Riggade upp lite rör och luftfilter bara för att se hur linjerna kommer att hamna:
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-7bb34de11952ae18f21993ac8486cc58_large.jpg

Insugssidan. Jag tror jag helt enkelt kommer att låta svetsa en spjällhusfläns i andra sidan plenumet och svetsa igen originalflänsen, så blir det automatiskt att peka rakt mot intercoolerns anslutning:
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-ccd3688658b3f219f86edda78b711441_large.jpg

Det finns rum för 75cm bred intercooler, mått mellan gavlarna big_smile . Och det finns "gott" om rum för turbo, grenrör och fet downpipe. 4" Skulle fungera fint...

Men tråget måste jackas lite mot servot än:
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-35c1a0368d62735ef8e552ae32969a0a_large.jpg

Det blir en riktig liten stygging detta! Ska ta helkroppsfoto vid tillfälle wink .
Senast redigerat av Big-Nyz (1 september 2013)

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

1 200 Inlägg
31 augusti 2013
#295
Bara jag som inte kan se bilderna? sad


907 Inlägg
31 augusti 2013
#296
Stackarn skrev:
Bara jag som inte kan se bilderna? sad

Nej


582 Inlägg
1 september 2013
Trådstartare
#297
primeramannen skrev:
Stackarn skrev:
Bara jag som inte kan se bilderna? sad

Nej

Jag har använt Dropbox de senaste gångerna, kanske det inte fungerat så bra?

Hoppas de syns nu, har satt in bilderna som vanligt via fotoalbumet nu.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

582 Inlägg
1 september 2013
Trådstartare
#298
Garagedagen började dåligt; kapen slant och jag fick mera jobb wink :

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-a5de7a67441002300a5f0accf4516cc1_large.jpg

Planen var att jag skulle hinna få ihop det igen innan helgen är slut. Vi får se... tongue

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

582 Inlägg
1 september 2013
Trådstartare
#299
Det var så sant, jag lovade visst en helkroppsbild också:

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-82e02b94ae7891537c57d73f8fef3212_large.jpg

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök