Så lite bilder då, after a while...
Tunneln är klar, grundmålad med epoxyfärg och jag har kittat över fogarna. Ska ännu målas ett enhetligt varv till.
Jag har funderat en hel del över hur jag skulle bygga den här, för att tillmötesgå möjligast många önskemål från både min och besiktningsmannens sida.
Besiktningsmannens önskemål var ju främst att jag skulle bygga med originalplåtbitarna och "ändra så lite som möjligt". Samtidigt uppmanade han mig att "du får tänka lite kreativt!" (Jag är rädd att han inte riktigt förstod vem han pratade med... ) Själv ville jag fylla vissa funktioner som inte finns i en vanlig tunnel: bra åtkomst till växelreglaget, bra åtkomst till kopplingens slavcylinder och påfyllningsplugg och allt annat potentiellt krafs man kommer att vilja ha bra åtkomst till. Dessutom ordentligt med rum för 3" avgas.
Min ursprungliga tanke att bara bredda och höja originatunneln med plåtkilar dumpade jag rätt kvickt och satsade på en ram i profiljärn istället. Besiktningsmannen hade sagt att man får ha rör i bilen, bara man inte tar bort bilens inbyggda stödstrukturer samtidigt. Så jag tänkte att om jag använder originalplåtbitar möjligast långt, så uppfyller jag det önskemålet . Så nu har jag använt originalpressningarna i plåten för att skapa en möjligast organisk och sammanhängande helhet omkring de tre luckor som kommer att kläs med aluminiumplåt.
För att få en uppfattning om hur mycket större och högre denna tunnel är än original, kan man titta på den triangelformade svetsning som sträcker sig ungefär 20cm bakåt från ramen kring växelreglaget. Jag kapade helt enkelt upp originaltunneln längs mitten, bände upp den och klämde dit den 15cm breda ramen. Sedan vek jag ner kanterna mot varandra, kapade till en plåtbit med lagom böj och svetsade dit. Smälter ihop utmärkt. Det igensvetsade ovala hålet bakom triangeln är originalplatsen för handbromsen.
Avgastunneln är gjord av en helt rostfri 900i baklucka .
Igen får jag konstatera att inte ens ett barn skulle missta skapelsen för original, det ser snarare ut som en originaltunnel som pumpat i sig ordentligt med steroider. Men allt är integrerat, fästen för växellådsbalken och dessutom fästen för avgassystemet, så man kan ta ner det vid behov utan att krypa runt en massa under bilen. Sådant uppskattar man efter att ha spenderat några kalla midvinterkvällar med att svetsa ihop ett avgassystem under Saaben .
Det hela är dessutom byggt lika mycket med tanke på hur det ser ut underifrån som ovanifrån. Profiljärnen smälter rätt bra ihop med plåtens originalveck, det enda som sticker i ögonen underifrån är avgastunneln och aluminiumluckorna.
Inuti cockpiten kommer jag att ha en mittkonsoll som täcker arean mellan luckorna. - Och det är här som den utlovade hälsningen till Saabfolket kommer in i bilden!
Konstigt nog inser jag att hösten börjar vara här nu. Arbetet börjar imorgon och tiden är inte obegränsad ifall jag ska hinna med uppstart än i höst, som planerat.
Tunneln är klar, grundmålad med epoxyfärg och jag har kittat över fogarna. Ska ännu målas ett enhetligt varv till.
Jag har funderat en hel del över hur jag skulle bygga den här, för att tillmötesgå möjligast många önskemål från både min och besiktningsmannens sida.
Besiktningsmannens önskemål var ju främst att jag skulle bygga med originalplåtbitarna och "ändra så lite som möjligt". Samtidigt uppmanade han mig att "du får tänka lite kreativt!" (Jag är rädd att han inte riktigt förstod vem han pratade med... ) Själv ville jag fylla vissa funktioner som inte finns i en vanlig tunnel: bra åtkomst till växelreglaget, bra åtkomst till kopplingens slavcylinder och påfyllningsplugg och allt annat potentiellt krafs man kommer att vilja ha bra åtkomst till. Dessutom ordentligt med rum för 3" avgas.
Min ursprungliga tanke att bara bredda och höja originatunneln med plåtkilar dumpade jag rätt kvickt och satsade på en ram i profiljärn istället. Besiktningsmannen hade sagt att man får ha rör i bilen, bara man inte tar bort bilens inbyggda stödstrukturer samtidigt. Så jag tänkte att om jag använder originalplåtbitar möjligast långt, så uppfyller jag det önskemålet . Så nu har jag använt originalpressningarna i plåten för att skapa en möjligast organisk och sammanhängande helhet omkring de tre luckor som kommer att kläs med aluminiumplåt.
För att få en uppfattning om hur mycket större och högre denna tunnel är än original, kan man titta på den triangelformade svetsning som sträcker sig ungefär 20cm bakåt från ramen kring växelreglaget. Jag kapade helt enkelt upp originaltunneln längs mitten, bände upp den och klämde dit den 15cm breda ramen. Sedan vek jag ner kanterna mot varandra, kapade till en plåtbit med lagom böj och svetsade dit. Smälter ihop utmärkt. Det igensvetsade ovala hålet bakom triangeln är originalplatsen för handbromsen.
Avgastunneln är gjord av en helt rostfri 900i baklucka .
Igen får jag konstatera att inte ens ett barn skulle missta skapelsen för original, det ser snarare ut som en originaltunnel som pumpat i sig ordentligt med steroider. Men allt är integrerat, fästen för växellådsbalken och dessutom fästen för avgassystemet, så man kan ta ner det vid behov utan att krypa runt en massa under bilen. Sådant uppskattar man efter att ha spenderat några kalla midvinterkvällar med att svetsa ihop ett avgassystem under Saaben .
Det hela är dessutom byggt lika mycket med tanke på hur det ser ut underifrån som ovanifrån. Profiljärnen smälter rätt bra ihop med plåtens originalveck, det enda som sticker i ögonen underifrån är avgastunneln och aluminiumluckorna.
Inuti cockpiten kommer jag att ha en mittkonsoll som täcker arean mellan luckorna. - Och det är här som den utlovade hälsningen till Saabfolket kommer in i bilden!
Konstigt nog inser jag att hösten börjar vara här nu. Arbetet börjar imorgon och tiden är inte obegränsad ifall jag ska hinna med uppstart än i höst, som planerat.
- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
0
0
0
0