Hittade dessa klistermärken på Ebay. Blev så chockad att det fanns till Civic Aerodeck så var bara tvungen att köpa dem!
I annonsen på Ebay hade dem på bilden valt att ha klistermärket på lilla rutan i bakdörrarna. Vet inte var jag annars ska sätta dem helt ärligt så får bli här! Som tidigare nämnt är hela bilen täckt i rostdamm så fick börja med att torka rent rutan med förtunning.
Detta är helt klart en udda detalj som inte är för vem som helst. Med det sagt gillar jag udda detaljer så själv är jag helnöjd!
Nästa projekt är bakluckan som ska ha en hel del emblem
Vissa är nya, vissa är gamla. "1.8 VTi" fanns inte att köpa nya från Honda längre. Letade som en tok online och hittade tillslut en JDM handlare i Polen som hade en ny till salu. 500kr! ohf.... Bara att köpa! "VTiS" lyckades jag få tag på begagnat via England och det var en riktigt sketchy deal hela grejen. Var helt övertygad om att jag skulle bli scammad på pengarna men den kom faktiskt med posten tillslut! Ja den blev ännu dyrare, 700kr!! Tyvärr inte i så fint skick heller, men dessa är brutalt svåra att få tag på.
"AERODECK" emblemet hade jag ett begagnat på vinden. Monterade på en remsa dubbelhäftande tejp på denna. Enkelt gjort då den har en simpel form.
Började med att montera "1.8 VTi".
Om man läser i manualen så ser vi exakt ner till millimetern hur det ska sitta!
Här har jag tejpat var emblemet ska sitta. (Emblemet ligger löst med skyddstejpen kvar på bilden) Det går att se brytmärken där emblemet har suttit. När jag sen monterat det exakt enligt manualen hamnar märkena helt perfekt där man han tänka sig någon lossat emblemet med en mejsel någon gång i tiden. Så fabriken fick dit emblemet på exakt rätt plats med andra ord, och jag misstänker att dem hade någon fin stor mall dem lade över bakluckan. Demontering av emblem är lite säkrare att göra med sytråd vill jag bara flika in.
"CIVIC" emblemet köpte jag nytt då det hade blivit lite jobbigt att skära ut dubbelhäftande tejp till den. Fanns nya hos Honda, men kostade skjortan den med!
Sådär ja, nu börjar det se mer komplett ut!
Nästa del var "VTiS" som blev lite problematisk. Hittar inget i manualen om hur den skulle sitta. Kollade på lite bilder online och det verkar som att den ersätter "AERODECK" och ibland även "CIVIC" så det kanske var lite upp till den som monterade VTi-S paketet hur det skulle se ut? Testade mig fram lite och tittade lite närmare på hur emblemen är designade. Emblemen på vänster sida står rakt men på höger sida lutar dem (förutom AERODECK emblemet). Skum detalj som jag upptäckte!
Tillslut kom jag fram till att detta blir mest logiskt. Vill inte ta bort några emblem då jag är den som inte söker en "clean look" utan det ska vara så mycket detaljer som det rimligen går att få dit!
"S" i loggan är röd (vilket är perfekt då mitt färgtema är just smådetaljer i rött) och då kändes det logiskt att den får vara lite utanför dem andra emblemens område. Tänker jag rätt eller ser det knepigt ut?
Passade på att ta en bild från sidan så vi ser klistermärket på bakrutan på dörren. (sitter på båda sidorna såklart, man fick med klistermärken åt båda hållen)
Sista emblemet som ska dit är det i mitten. Hålen är igenspacklade så fick gräva ut dem igen med en mejsel.
Slipade bort värsta rosten och målade med POR-15.
Blev inte alls snyggt men det syns inte sen så bryr mig inte.
Begagnat emblem men nya bussningar.
Den högra bussningen ville inte sitta då det var för tjock med packel och den vänsta satt inte bra för att hålet hade rostat upp för mycket.
Bussningarna får agera styrning men kommer inte hålla emblemet på plats uppenbarligen. Så det fick bli dubbelhäftande tejp. Original sitter det faktiskt tejp nere på emblemet. Nu sätter jag nytt både uppe och nere.
Köpte denna 3M tejpen specifikt för att den var så tunn men det bygger lite ändå så det blir en glipa. Detta är dock inget man ser om man inte vet om det.
På tidigare bilder ser ni att skylthållaren är från en Honda-handlare i Habo där dem två föregående ägarna kört med den. Nu blir det istället samma som fram med skylthållare från AKR-performance vilket stämmer med färgtemat återigen. Intressant detalj här nu är att det sitter 7 emblem på bakluckan, vilka fler bilar har så många?
Lika bra att få luckan färdig! Ena klädseln på vänstersidan fattades ett metallclips.
Kom på att jag tidigare hade hittat just ett sådant clips inne i höger bakskärm totalt sönderrostat. Kan det varit den? Oavsett så fick det bli ett bättre begagnat clips från delar jag sparat genom åren!
Och då kunde klädseln tillslut åka på!
Fattas centrumkåpor till fälgarna och har har inte kunnat få fram vad detta är för fälgar trots att det står ganska mycket på dem. Köpte universalkåpor istället.
Fick sen för mig att jag skulle ha Hondaloggan med grå bakgrund på kåporna så jag beställde detta via Ebay.
Bakgrunden var förvisso grå men ser vit ut när det sitter på bilen. Blev inte alls bra detta.
Lät det sitta där till dagen efter men slet bort dem sen. Blev inte alls nöjd.
Vi gör något annat kul istället! Mer klistermärken! Hittade dessa nyproducerade av ett företag i England. Det ska ju sitta på denna modellen så det är ju inget att fundera på!
Vi är nu framme i maj månad, mer exakt 1a maj och bilen är med på sitt första event. Cruising med jänkebilar i centrum, plus min Honda och 2 japsare till faktiskt!
Fick inga bilder direkt då jag körde. Men det hela gick bra! Kändes riktigt kul att den nu äntligen varit med på en träff efter att ha varit en sån rostburk!
Under resterande dagar i maj månad tog jag 4 bilder på bilen. Blev inget meck, bara köra!
Sen blev det cruising igen! Denna gång på ett stort event! Power i Hässleholm den 25e maj. Har cruisat här förr men då har jag rattat en stor jänkare istället. Vi chansade på att dem skulle låta oss köra och det var ingen som kastade ut oss som tur var så det blev många timmar i bilkö precis som det ska vara på cruising!
Det enda vi hörde var en unge som utbrast "men nä det där är ju en vanlig bil!". Precis grabben, en helt vanlig bil som du ser överallt i trafiken!