2063
Sök

BMW 1502 -75 med Saabmotor

Bygger lekbil av en BMW 1502 -75. Helbur, E36 framvagn, E36 compact bakvagn, Saab långmotor med lågkompkolvar, Holset HY35, Getrag 262-låda, Trionic 5.5. Besiktigad och godkänd med 203hk!

367 698 Visningar
Uppdaterades senast 22 april 2017
582 Inlägg
30 oktober 2013
Trådstartare
#361
pontiacen skrev:
Jag skulle väl kanske börja med att kolla art.Nr i nån databas motsvarande EPC fast för bmw, förutsatt att det finns tillgängligt annars ringa en verkstad och fråga, vilka andra motorer den startmotorn sitter på.

Men är skillnaden mellan BMW:s olika motorer med lika antal cylindrar men olika cylindervolym endast slaglängd, i likhet med SAAB, så lär startmotorns effekt vara densamma för olika cylindervolymer. Isåfall lär man inte ens behöva ringa för att räkna ut svaret.

Men vill du vara lite finurlig, och det har du ju vart innan, så är definitionen på en hästkraft att lyfta 75 kilo en meter rakt upp från markytan på en sekund. Bara att rigga upp och börja mäta wink

Edit: du kanske inte har startmotorn hemma än, utan vill veta innan du köper? Då blir det svårt med den sista lösningen tongue
Jag har startmotorn hemma redan, och har inte betalat något för den... Därför vore det smidigt att kunna använda den. Den har ju rätt kuggar till kuggkransen. Ska ringa min bmw-kontakt, kanske han har svar på tal vilka startmotorer som satt på vad. Jag kan i alla fall inte tro att BMW har använt grejer som varit på klenare sidan från början...

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

582 Inlägg
30 oktober 2013
Trådstartare
#362
Hrm, medan jag nu surfar runt på Ebay kan jag ju passa på och kolla lite externa wastegates... Hur ska man tänka här då? Har förstått att det inte är smart att gå för smått i dimension. Jag har sett nånstans att det finns modeller som man kan justera trycket på utan att byta fjädrar, bara genom att skruva på en justerskruv på toppen som då spänner fjädern.

Är till exempel den här något?

http://www.ebay.com/itm/REAL-JDMS-50mm- … mp;vxp=mtr

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

582 Inlägg
2 november 2013
Trådstartare
#363
Nåja!
Nu har byasmeden äntligen fått sitt gjort, kopplingen har kommit och jag kan börja pussla.

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-fa5e1ede4d92d7f842fa904ba4bebd81_large.jpg


På bilden syns saab 900s-svänghjulet, nersvarvat lite i diameter samt med en mindre BMW-startkrans.

Tryckplattan är Sachs 228mm för Saab, från Speedparts.

Lamellen är en vanlig Saab-lamell och ska användas på min röda 900, den ingick helt enkelt i paketet med tryckplattan.

Målet med helgen är att få dit BMW-startmotorn. Den kommer uppe under insuget, i det osågade hörnet på adapterplattan. Jag kom på att jag glömt köpa urtrampningslager för Getragen, så det kan oberoende inte bli nån montering än.

Fråga:

Anliggningsytan på svänghjulet för lamellen har blånat lite och ser blank ut, är det värt att rugga upp eller kan det vara så?

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

vinnarskalle!
907 Inlägg
2 november 2013
#364
plana av det lite lätt, så är det bra sen. I mitt fall var svänghjulet koniskt mot centrum, och rätt så rejält. Kan vara värt att kolla upp


582 Inlägg
3 november 2013
Trådstartare
#365
Om jag vill aktivera startmotorns solenoid för att kolla att startmotorns kugghjul går i kuggkransen som det ska, räcker det då att skicka + i stift 50 på solenoiden och jorda till batteriets - från startmotorns kropp?

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

582 Inlägg
3 november 2013
Trådstartare
#366
Casy skrev:
plana av det lite lätt, så är det bra sen. I mitt fall var svänghjulet koniskt mot centrum, och rätt så rejält. Kan vara värt att kolla upp
Ok, ska kolla med en stållinjal. Men jag vet inte om jag vågar låta byasmeden plana hjulet, det borde ju bli väldigt exakt plant... Betyder det blåa i metallen att det hettats upp för mycket och härdat eller nåt sånt? Tappar man grepp i lamellen? Blir det inte bra om man ruggar upp det själv med slippapper?

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

582 Inlägg
3 november 2013
Trådstartare
#367
Något sådant kanske?

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-fd870edcfe9e57deaa1f145d5d5e58ad_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-bebf6bf66e59491a30361f5570e13379_large.jpg

Jag måste säga att det gick rätt så snuskigt enkelt att få dit startmotorn.  Visserligen har jag ju ännu inte sett det fungera, men allt borde vara där det ska. Jag hade räknat med att antingen få spacea ut startmotorn med nån mellanplåt eller fräsa in den en bit i adapterplattan för att få rätt avstånd till kuggkransen, men det är ganska nära perfekt så här... Jag tog hål med borrmaskin och slipstift, mellankollade lite nu och då och fortsatte. Största problemet var att solenoiden stack rakt upp mot insuget, men jag lyckades vinkla in den så pass att det går fritt.

På nedre bilden ser man hur adapterplattan ligger utanför gaveln.

Jag ska ännu ha fällt in en bultskalle på insidan av adapterplattan.

Vad säger ni som vet, ser svänghjulet ut som om det behöver planas för att betta?

Ska man gänglimma svänghjulets bultar?
Senast redigerat av Big-Nyz (3 november 2013)

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

1 080 Inlägg
3 november 2013
#368
Big-Nyz skrev:
Casy skrev:
plana av det lite lätt, så är det bra sen. I mitt fall var svänghjulet koniskt mot centrum, och rätt så rejält. Kan vara värt att kolla upp
Ok, ska kolla med en stållinjal. Men jag vet inte om jag vågar låta byasmeden plana hjulet, det borde ju bli väldigt exakt plant... Betyder det blåa i metallen att det hettats upp för mycket och härdat eller nåt sånt? Tappar man grepp i lamellen? Blir det inte bra om man ruggar upp det själv med slippapper?
Precis, i princip har en ny härdning skett vilket ger att de blåa delarna av svänghjulet (antar att det inte är hela?) är hårdare än resten. Efterhand som svänghjulet sedan slits så kommer det bli höjdskillnad mellan det omhärdade och resten vilket ger mindre anliggningsyta.

Edit: Angående att svarva; ser ju inte katastrof ut. En del "smetande" blir det alltid, ser det plant ut och du inte känner nån ojämnhet på ytan så klarar det sig säkert ett bra tag. Men varför chansa när det kostar typ  10 euro att få det planat?
Senast redigerat av pontiacen (3 november 2013)

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.

vinnarskalle!
907 Inlägg
3 november 2013
#369
Big-Nyz skrev:
Blir det inte bra om man ruggar upp det själv med slippapper?
Fungerar gör det säkert.. men om det blir bra vågar jag inte säga. Bättre att ta nån tiondel i svarven så vet man att det greppar som det ska! Men ta inte för mycket så du pajar inspänningstrycket.


582 Inlägg
6 november 2013
Trådstartare
#370
Tjena.

Tänkte att det är lika så bra att fixa till det här hörnet innan jag sätter dit motorn:

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-1dc9a7a411b91cfbc778d777792ae1f5_large.jpg

Då jag startade det här bygget var det just i sådana här detaljer som jag föreställde mig att kostnaderna skulle skjuta i taket. Men det är ju nästan löjligt, det är bara att gå med ficklampan ett par varv genom mina två reservdelssaabar och fundera lite, så löser det mesta sig. Slangarna är från främre hjulhusen, T-styckena är från genomföringen i torpeden. Jag har monterat dem i den där vinkeln för att de rör som ska gå till bakvagnen ska peka rakt och snyggt mot gummigenomföringen. Så tog jag en kantlist från en dörr för att snygga till det lite. Förutom att hålla grejerna på plats ska aluplåten också tjäna som värmeskydd mot turbon, SAMT inför besiktningen bidra med en viss diskretion vad gäller modifikationer tongue .

Jag har tänkt spraya den omålade ovandelen av hjulhusen mattsvarta än, jag gör bara saker i lite ologisk ordningsföljd...

Slang  till kopplingens huvudcylinder saknas än. Men jag hamnar troligen och byta hela slaven eftersom nippeln till slangen gått av. Tyvärr har jag ingen på min reservdelsbil eftersom det är en automat.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

582 Inlägg
7 november 2013
Trådstartare
#371
M_Broberg skrev:
då det där är saaben huvudbromscylinder? hur blir den hydrauliska utväxlingen mot oken du tänkt använda? Eller blir det saabok runt om?
Det blir 325 ok, och jag har faktiskt inte jämfört några huvudbromscylindrar... bara blundat och hoppats att det ska spela ihop.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

582 Inlägg
7 november 2013
Trådstartare
#372
Jag mätte lite till och beslöt mig för att flytta startmotorn 4mm närmare svänghjulet. Jag tog med adaptern till jobbet, gick till slöjdsalen vid arbetsdagens slut, monterade fräsbett i pelarborrmaskinen och började veva på koordinatbordet. Det gick inte så bra till en början, drog snett och darrade. En av slöjdlärarna kom in och kollade.

- Det där är en popnitborr, sade han och pekade på mitt "fräsbett".
- Aha! utbrast jag. Jag tyckte det var lite konstigt också att det var spetsigt i ändan.

Med lärarens kunniga vägledning lyckades jag identifiera ett riktigt fräsbett. Det såg vasst ut, mycket bättre än popnitborren. Efter det gick fräsningen smärtfritt, även om kanterna inte blev alltför fina; det är svårt att veva två vevar samtidigt då de ska än hit, än dit.

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-30aca42c9f5b3081cf749e705f0da163_large.jpg

Då jag var klar stack jag till stan för att göra en hair tattoo åt en kompis. På hemvägen kom jag på att jag glömt att fräsa in en bultskalle, och for ännu för att göra det.

Nu torde adapterplattan vara helt klar.

I helgen får jag kopplingscylinder av min Saab-langare.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

582 Inlägg
9 november 2013
Trådstartare
#373
Nåja! Kopplingen på plats, låda och motor bultade ihop ordentligt och paketet redo att lyftas i bilen. Kaffet kokat, drucket, katten somnat i knät... Och jag blir alltmer övertygad om att urtrampningslagret ligger kvar där ute på arbetsbänken, bredvid stereon.
Senast redigerat av Big-Nyz (9 november 2013)

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

Jackass
799 Inlägg
10 november 2013
#374
Äh, vem behöver urtrampningslager! big_smile

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"

582 Inlägg
11 november 2013
Trådstartare
#375
Lite aftonskruvande igen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-23a204b3d00e85e63ffd728e9d138a09_large.jpg

Förhoppningsvis behöver jag inte stuva i och ur motorn flera gånger nu, åtminstone inte förrän första uppstart. Det går fritt vid styrsnäckan, kopplingsdelarna inklusive urtrampningslager är på plats, startmotorn borde vara där den ska...

Skönt att få börja plugga i kablagets andra ändor!
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-a901010506299dcb12affe77f3556bc6_large.jpg

Nu behöver jag bara ladda ett batteri och dra lite jordkablar, sedan kan jag kolla att startmotorn drar som den ska.

Innan uppstart behöver jag låta svetsa om insuget, fixa bensinrören mot motorn samt montera kylare och oljekylare. Tillfälligt plugga turbons oljeretur i tråget.
That´s about it - hoppas jag...

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

Lång & Smal!
462 Inlägg
12 november 2013
#377
Har suttit och läst igenom ditt projekt nu hela förmiddan.
Ser skitbra ut, ja följer med vidare. smile

//Henrik Johansson

582 Inlägg
12 november 2013
Trådstartare
#378
RallyHenrik85 skrev:
Har suttit och läst igenom ditt projekt nu hela förmiddan.
Ser skitbra ut, ja följer med vidare. smile
Skoj! Welqommen. smile

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

582 Inlägg
16 november 2013
Trådstartare
#379
Bästa Homies och Followers!

The magic is working.
Den Lilla Besten har slagit sitt första hjärtslag.

Jag laddade upp ett batteri, drog jordkabel, och jordade provisoriskt motorn till chassiet. Kopplade ur bränslepumpen för säkerhets skull.

Sedan vred jag på nyckeln.

http://www.youtube.com/watch?v=B4WOmumJ … e=youtu.be

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

1 080 Inlägg
16 november 2013
#380
Grattis big_smile Ser vi fram emot lite motorvrål oxå smile

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.


Sök