2833
Sök

BMW 1502 -75 med Saabmotor

Bygger lekbil av en BMW 1502 -75. Helbur, E36 framvagn, E36 compact bakvagn, Saab långmotor med lågkompkolvar, Holset HY35, Getrag 262-låda, Trionic 5.5. Besiktigad och godkänd med 203hk!

367 606 Visningar
Uppdaterades senast 22 april 2017
582 Inlägg
12 december 2013
Trådstartare
#421
Homies.
Followers.

Jag vet att jag tog stora ord i min mun i morse då jag lovade uppstart till kvällen, så jag får väl försöka göra mitt bästa för att leverera nu... tongue

Efter arbetet låg jag och drog mig en stund på kökssoffan, samlade mod. Det är spännande det här som sagt. Sedan kavlade jag garagepaltorna på mig, gick ut och drog skyddsfilten av motorn. Drog fast original oljetrycksgivare med 24mm hylsan. Tittade en stund på motorn, och tänkte:
"Tja, vafan".

Så hängde jag kabelskorna över batteriet och vred på nyckeln. Hörde relät knäppa, men ingen pump. Jag borde göra en knapp som jag kan bygga upp bränsletrycket med separat. Nu fick jag göra det istället samtidigt som startmotorn drog runt motorn.

Jag hoppades att jag skulle få höra ens en liten misständning när bränsletrycket nått tre bar, men icke.
Jag testade några gånger.
Intet liv.
Men den drog runt fint.

"Jag borde testa om den får bränsle och gnista", tänkte jag.
Stack in fingret i utblåsen. De var torra och sotiga, och jag insåg att jag inte vet vad det betyder.
Lossade ett tändstift.
Det var vått!!!
Spridarna fungerade alltså. Boxen levde.

Jordade tändstiftet med en jordkabel, pluggade i och vred på nyckeln.
Ingen gnista.

Öppnade fördelaren. Fingrade runt lite på axeltappen som fanns där inne.
"Hmm", undrade jag, "borde det inte finnas en rotor eller nåt där inne?"
Jag poppade hooden på den blå donatorn och öppnade fördelaren. Jodå, där fanns en rotor. Den tog jag. Samtidigt konstaterade jag att det lilla fyrkantiga urtaget som ska göra så man inte monterar fördelaren fel satt tvärtom mot hur jag hade det...

Så jag finjusterade tändkurvan 180 grader, stoppade dit rotorn och knäppte ihop paketet.

Glömde testa gnista.
Vred på nyckeln.
Poff!
Den lovade!
Det första löftet.
"Herrigud, tänkte jag förskräckt, "vad ska jag göra?"
Jag gjorde det enda rätta: sprang in efter telefonen för att filma det hela.

En sådan här film blev det. Hoppas den faller i smaken:

http://www.youtube.com/watch?v=6QijN7LU … e=youtu.be

Tja, vad säger man. Första försöket och den ryter igång lika ilsket som en brunbjörn väckt ur sitt vinteride... Jag vågade bara ha den att gå en liten stund eftersom kylarrören inte var klara, men jag fixade dem sedan och lät motorn gå varm. Det visade sig att den bara går på tre cylindrar, tvåan är död. Men det känns som småpotatis; det är väl antingen tändstiftet, tändkabeln, spridaren eller kabeln till spridaren. Så har jag ingen signal från lambda heller eftersom jag inte har nån pipa, vilket väl resulterar i nåt slags limp-home-mode? Detta oaktat tycker jag den låter rapp, den varvar ilsket och slår ordentliga blåflammor vid gaspådrag. Den kommer att bli helt rabiat med lite lätt andningshjälp.

To be continued wink .

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

The one and only
1 091 Inlägg
12 december 2013
#422
GRATTIS!!!!!!!!!!! O bra jobbat!!!!!!! big_smile

Jag diggar den finska brytningen oxå wink (25% finne som man är tongue )

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

Jackass
799 Inlägg
13 december 2013
#424
FUCKING AWESOMENESS, bra jobbat,heder,respekt,ära,takeyourpick! big_smile

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"

1 080 Inlägg
13 december 2013
#425
Nice, bra jobbat! big_smile

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.

467 Inlägg
13 december 2013
#426
Grattis!


166 Inlägg
13 december 2013
#427
GÖTT! ja hörd ett "JAA!" så ja gissar på att du e ganska nöjd tongue

Volvo Knugen skrev:
GRATTIS!!!!!!!!!!! O bra jobbat!!!!!!! big_smile

Jag diggar den finska brytningen oxå wink (25% finne som man är tongue )
haha"finska brytningen" ;D


G4Z Racing
132 Inlägg
13 december 2013
#428
Underbart! Det är alltid lika roligt när de hoppar igång efter en massa fix big_smile

Titta gärna in på www.g4z-racing.com om du är intresserad av vad jag skruvar med!
Bmw E36 320i byggs om till banbil!

582 Inlägg
13 december 2013
Trådstartare
#429
R0biin skrev:
GÖTT! ja hörd ett "JAA!" så ja gissar på att du e ganska nöjd tongue

Volvo Knugen skrev:
GRATTIS!!!!!!!!!!! O bra jobbat!!!!!!! big_smile

Jag diggar den finska brytningen oxå wink (25% finne som man är tongue )
haha"finska brytningen" ;D
Hehe, ja det är ju ingen finsk brytning för mitt modersmål är svenska och jag är inte vidare bra på finska. Så här låter en helt vanlig finlandssvensk dialekt i Österbotten! I praktiken är den väl en gammal form av svenska som lever kvar, och påminner om er norrländska - och norska. smile

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

582 Inlägg
13 december 2013
Trådstartare
#430
Tack annars för hejaropen hörni!

Härnäst är det i grovt:

Korta kardan.
Dra bränsle- och kopplingsrör.
Byta tändgrejer och få den att gå på alla fyra cylindrar.
Bygga växelspak.
Dra dit en bit originalavgas så jag inte sotar ner motorrummet.

Testköra!

Bygga grenrör med separat WG.
Montera turbo.
Bygga 3" avgas.
Få ECU:n att spela ihop med större spridare, blir troligen Volvos gröna R.
Bygga instrumentpanel.
Dra övrig ström.

Vid horisonten hägrar sedan:
Besiktning cool

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

The one and only
1 091 Inlägg
13 december 2013
#431
Big-Nyz skrev:
R0biin skrev:
GÖTT! ja hörd ett "JAA!" så ja gissar på att du e ganska nöjd tongue

Volvo Knugen skrev:
GRATTIS!!!!!!!!!!! O bra jobbat!!!!!!! big_smile

Jag diggar den finska brytningen oxå wink (25% finne som man är tongue )
haha"finska brytningen" ;D
Hehe, ja det är ju ingen finsk brytning för mitt modersmål är svenska och jag är inte vidare bra på finska. Så här låter en helt vanlig finlandssvensk dialekt i Österbotten! I praktiken är den väl en gammal form av svenska som lever kvar, och påminner om er norrländska - och norska. smile
Jaja, låter som svenska med finsk brytning i mina öron iaf tongue haha Jag gillar dialekten iaf smile

O jag gillar även ditt lilla projekt wink

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

10 163 Inlägg
14 december 2013
#432
Trevligt med start big_smile

Får lov att säga att du har en dialekt som faktiskt känns som finsk brytning nästan smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

582 Inlägg
31 december 2013
Trådstartare
#433
Har haft jullov och sysslat med andra saker. Och nu strular brukisen och jag får ingen ordning på den... Så för att lyfta humöret lite avslutade jag garagesessionen med att få Bemun att gå på alla fyra:

http://www.youtube.com/watch?v=0bt29uxt … e=youtu.be

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

582 Inlägg
8 januari 2014
Trådstartare
#434
framskritt i garaget igen! Har slangat ihop servostyrningen, byggt en urläcker vevhusventilation i äkta vintage racing-stuk, och så har motorn dessutom fått en turbofördelare som backar tändningen vid ladd. Bilder kommer inom kort.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

Jackass
799 Inlägg
8 januari 2014
#435
Good work mr. Nyz!

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"

582 Inlägg
8 januari 2014
Trådstartare
#436
Hunted skrev:
Good work mr. Nyz!
Well thank you, sir Hunted! big_smile

Så här står den i dagsläget:

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-13c039844dd6842d6476754ad74db0b6_large.jpg

Expansionskärl och servobytta direkt från Saab 900...

Vevhusventilationen har jag funderat på ett tag, hur jag ska bygga snyggt och funktionellt. Att beställa en blingblinggrej på postorder var givetvis uteslutet av rena principskäl, så ett tag funderade jag på att svetsa om en liten rostfri termos. Men nu är det så att jag gillar patina, speciellt patina på målad plåt, och dessutom samlat på mig all möjlig skrot genom åren. Så igår efter att jag så enkelt och överraskande lyckats diagnosticera och fixa brukisen som strulat, så gav jag mig inspirerad i kast med att söka igenom mina gömmor i uthusen. "Här måste ju finnas något", tänkte jag.

Mycket riktigt! Förra våren när de rensade bland lagren i skolans slöjdsal kastade de bort en gammal undervisningsmotor, nån liten 50cc tvåtaktare på bordsstativ. Den hade en rund bränsletank i plåt på ungefär en liter. Den hamnade givetvis i min baklucka... En jäkla snygg pjäs! Fint slitage och med lite ånglokskänsla.

I en annan låda hittade jag ett gammalt mopedfilter, lite tilltufsat men (tillräckligt) helt. Det passade rakt av på bränsletankens påfyllnadshål, bara att knacka dit med kulhammare. Jag fyllde tanken med en slags stålnätsstrumpa som säkerligen suttit i nån ljuddämpare nån gång. I ena gaveln borrade jag ett 20mm hål och tryckte dit en Saab 900 vevhusventilations gummihylsa med tillhörande plastanslutning. Blev perfekt. Meningen är förstås att då ångorna från vevhuset kommer in i byttan, så måste de under sin väg upp mot filtret och atmosfären andas genom nätet, där oljan och skiten kondenseras/fastnar och droppar till bottnen, där det sedan samlas. Det finns ett gängat avtappningshål lagom i botten också, och dit ska jag ännu hitta en lämplig kran.

Men det bästa av allt - Jag hittade en gammal tvådelad plaströrsklämma, svart och v-bandsformad, som hade exakt rätt diameter! Så jag krökte ihop ett aluminiumfäste i skruvstädet, borrade lite hål, drog lite 6mm-skruv, lutade mig tillbaka och skådade verket. Det sitter så löjligt bra ihop rent estetiskt att hela paketet ser ut som en äkta gammal racing-pryl:

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-aa5daf0907589a51a59fcda7a27f7cba_large.jpg

Haters gonna hate, Men jag tycker stuket är perfekt.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

Saabish
64 Inlägg
9 januari 2014
#437
Riktigt snyggt! Kul att du börjar få ihop grejerna. smile

Ang. vevhusvent så tycker jag mej läst nånstans att saabmotorerna ska ha ett visst undertryck i ventilationen för att det ska fungera som bäst, så det är ju frågan om det blir optimalt att köra "öppen" vent med catchtank.
Snyggt blev det iaf. smile Du skulle matchat med den turkosa motorblocksfärgen från Scania som tidiga 900or hade. wink


Jackass
799 Inlägg
9 januari 2014
#438
Jag känner att kärringen får finna sig i att vi skrotar hela semestern till syden och tar en biltur till finland istället för att så titta på din "bmaab", jag menar, hur kan hon inte hålla med när jag printat ut bilden på din vevhusventilation?

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"

582 Inlägg
9 januari 2014
Trådstartare
#439
Rein-O skrev:
Riktigt snyggt! Kul att du börjar få ihop grejerna. smile

Ang. vevhusvent så tycker jag mej läst nånstans att saabmotorerna ska ha ett visst undertryck i ventilationen för att det ska fungera som bäst, så det är ju frågan om det blir optimalt att köra "öppen" vent med catchtank.
Snyggt blev det iaf. smile Du skulle matchat med den turkosa motorblocksfärgen från Scania som tidiga 900or hade. wink
Jaså det finns nån sån teori? Jag vet inte hur kanalerna för ångorn går i motorn så det kan säkert stämma. Men på 99quattron kör de öppen vent, så det får duga åt mig också wink

Turkos färg på blocket låter ju coolt. Jag har avlägsna visioner om att nån gång bygga ihop en lågkompad 2,5 liters strokermotor, så vi kan säga att ifall den nån gång blir verklighet så får den bli scaniaturkos!

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

582 Inlägg
9 januari 2014
Trådstartare
#440
Hunted skrev:
Jag känner att kärringen får finna sig i att vi skrotar hela semestern till syden och tar en biltur till finland istället för att så titta på din "bmaab", jag menar, hur kan hon inte hålla med när jag printat ut bilden på din vevhusventilation?
Hehe, ni är välkomna på studiebesök! Häng upp bilden tex ovanför vardagsrumssoffan eller i sovrummet, så kanske hennes omedvetna med tiden bearbetas i rätt riktning big_smile .

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -


Sök