Homies.
Followers.
Jag vet att jag tog stora ord i min mun i morse då jag lovade uppstart till kvällen, så jag får väl försöka göra mitt bästa för att leverera nu...

Efter arbetet låg jag och drog mig en stund på kökssoffan, samlade mod. Det är spännande det här som sagt. Sedan kavlade jag garagepaltorna på mig, gick ut och drog skyddsfilten av motorn. Drog fast original oljetrycksgivare med 24mm hylsan. Tittade en stund på motorn, och tänkte:
"Tja, vafan".
Så hängde jag kabelskorna över batteriet och vred på nyckeln. Hörde relät knäppa, men ingen pump. Jag borde göra en knapp som jag kan bygga upp bränsletrycket med separat. Nu fick jag göra det istället samtidigt som startmotorn drog runt motorn.
Jag hoppades att jag skulle få höra ens en liten misständning när bränsletrycket nått tre bar, men icke.
Jag testade några gånger.
Intet liv.
Men den drog runt fint.
"Jag borde testa om den får bränsle och gnista", tänkte jag.
Stack in fingret i utblåsen. De var torra och sotiga, och jag insåg att jag inte vet vad det betyder.
Lossade ett tändstift.
Det var vått!!!
Spridarna fungerade alltså. Boxen levde.
Jordade tändstiftet med en jordkabel, pluggade i och vred på nyckeln.
Ingen gnista.
Öppnade fördelaren. Fingrade runt lite på axeltappen som fanns där inne.
"Hmm", undrade jag, "borde det inte finnas en rotor eller nåt där inne?"
Jag poppade hooden på den blå donatorn och öppnade fördelaren. Jodå, där fanns en rotor. Den tog jag. Samtidigt konstaterade jag att det lilla fyrkantiga urtaget som ska göra så man inte monterar fördelaren fel satt tvärtom mot hur jag hade det...
Så jag finjusterade tändkurvan 180 grader, stoppade dit rotorn och knäppte ihop paketet.
Glömde testa gnista.
Vred på nyckeln.
Poff!
Den lovade!
Det första löftet.
"Herrigud, tänkte jag förskräckt, "vad ska jag göra?"
Jag gjorde det enda rätta: sprang in efter telefonen för att filma det hela.
En sådan här film blev det. Hoppas den faller i smaken:
http://www.youtube.com/watch?v=6QijN7LU … e=youtu.beTja, vad säger man. Första försöket och den ryter igång lika ilsket som en brunbjörn väckt ur sitt vinteride... Jag vågade bara ha den att gå en liten stund eftersom kylarrören inte var klara, men jag fixade dem sedan och lät motorn gå varm. Det visade sig att den bara går på tre cylindrar, tvåan är död. Men det känns som småpotatis; det är väl antingen tändstiftet, tändkabeln, spridaren eller kabeln till spridaren. Så har jag ingen signal från lambda heller eftersom jag inte har nån pipa, vilket väl resulterar i nåt slags limp-home-mode? Detta oaktat tycker jag den låter rapp, den varvar ilsket och slår ordentliga blåflammor vid gaspådrag. Den kommer att bli helt rabiat med lite lätt andningshjälp.
To be continued

.