Det blev lite ändrade planer... Min brukis fastnade i besiktningen med för högt CO-värde och blev satt i trafikstopp pga att jag inte besiktigade inom utsatt tid, så jag fick lite annat att tänka på än kardanaxlar den här veckan...
Men strandad som jag nu alltså är, här hemma, har jag i alla fall åstadkommit något på Bemun.
Beslöt mig för att knyta ihop säkringspanelen, nu när jag har ny trevlig lödkolv och allt. Jag gillar som sagt tanken på att allt är enkelt och rationellt demonterbart för framtida meck (som garanterat kommer...), så jag beslöt mig för att dra mesta möjliga nytta av de skarvkontakter som redan fanns i härvan. Det blev så här:
![https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-decdc0b939f2d82e3cd4fe0c8e2067db_large.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-1ea8eebb35e7a2c647da5709ec9380f4_large.jpg]()
Denna kommer alltså att placeras som mittpanel.
Jag föreställer mig att jag har lyckats samla allt rätt bra på en plats nu - och det som inte finns i den här härvan, som blinkrelä, finns i den härva som hör till reglagen. Smidigt här är bl.a. att jag kan dra de grå strömkablarna direkt till huvudbrytaren bredvid, därifrån jag också på separata ögleanslutningar tar ström till styrsystem, pump etc. De tre kontakterna som syns på nedre bilden sitter även original på Saabs säkringsbox, dock placerad i motorrummet. Några enstaka ledningar har jag fått löda om, men nu går den vita kontakten i en separat kabelpiska till baklampor och bränslemätare, medan de röda och svarta går upp till en annan samlande enhet som kommer vid ratten och som samlar reglagen.
Styrsystemet är som sagt helt separat, med egen kabelhärva och egen säkringsbox. På så sätt blir det enkelt att uppgradera i framtiden.
Sedan funderar jag lite hur blinkersen brukar fungera... Det finns ju en liten vippa på insidan av blinkersspaken, och jag gissar att det ska finnas motsvarande "brytare" på rattstången. Nu kommer jag ju att använda Saabs reglage, och dessutom är min rattstång vid det här laget ordentligt slaktad... Så där finns inget sådant kvar. I vanlig ordning hamnar jag alltså att mickla ihop något eget. Som jag förstår det ska det finnas nån slags plastring bakom rattnavet, som tillsammans med tuta-kontaten sköter det där...

Nån som har nån tydlig bild eller förklaring på hur man kan göra?
![https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-131899c46df11a0c64af852bcc13857e_large.jpg]()