Hejsan! Har fått tag på ett 940 turbo grenrör med en 13c turbo. Tänkte monterat 940 grenröret på min b21et motor då det blir bättre flöde.
Men, vilken utav 940 LTT och original tb03 är bäst att använda? är det bäst att använda 940 grenröret tillsammans med 13c turbon eller ska jag modifiera så att tb03 turbon passar på 940 grenröret ?
Övriga motorsetupen är, portad 398 topp, A-kam, uppställt k-jetronic, standard intercooler, 2,5" avgas.
Hejsan! Har fått tag på ett 940 turbo grenrör med en 13c turbo. Tänkte monterat 940 grenröret på min b21et motor då det blir bättre flöde.
Men, vilken utav 940 LTT och original tb03 är bäst att använda? är det bäst att använda 940 grenröret tillsammans med 13c turbon eller ska jag modifiera så att tb03 turbon passar på 940 grenröret ?
Övriga motorsetupen är, portad 398 topp, A-kam, uppställt k-jetronic, standard intercooler, 2,5" avgas.
Själva tanken med turbobytet är för att min original turbo som satt på b21an från början är totalt slutkörd nu. Och att jag i framtiden tänkt byta till en komplett b230fk / ft, så jag tänkte mest om jag kunde hitta en turbo som jag kunde köra med denna sommaren på b21an, som även passar på en b230fk/ft.
När jag väl börjat greja med en sån 940 motor så lär den ju trimmas också och då behövs ju en rejäl turbo
Har du lite mer om fördelar/nackdelar med en 19t ?
finns bara fördelar:) du kommer kunna varva mycke längre om du byter till en kam som vill varva typ v eller k. så istället för en motor som drar mellan 2500 och 4500rpm så får du en motor som drar mellan 3000 till varvstopp vilket enligt mig är en förbättring för hur sällan leker man under 3000rpm? och bilen kommer inte vara stendöd under 3000 heller