3226
Sök

Vilken turbo är bäst, volvo 240

154 Inlägg
20 januari 2013
Trådstartare
#1
Hejsan! Har fått tag på ett 940 turbo grenrör med en 13c turbo. Tänkte monterat 940 grenröret på min b21et motor då det blir bättre flöde.

Men, vilken utav 940 LTT och original tb03 är bäst att använda? är det bäst att använda 940 grenröret tillsammans med 13c turbon eller ska jag modifiera så att tb03 turbon passar på 940 grenröret ?

Övriga motorsetupen är, portad 398 topp, A-kam, uppställt k-jetronic, standard intercooler, 2,5" avgas.


Väldigt tacksam för svar! smile


Avstängd
1 418 Inlägg
20 januari 2013
#2
risenman skrev:
Hejsan! Har fått tag på ett 940 turbo grenrör med en 13c turbo. Tänkte monterat 940 grenröret på min b21et motor då det blir bättre flöde.

Men, vilken utav 940 LTT och original tb03 är bäst att använda? är det bäst att använda 940 grenröret tillsammans med 13c turbon eller ska jag modifiera så att tb03 turbon passar på 940 grenröret ?

Övriga motorsetupen är, portad 398 topp, A-kam, uppställt k-jetronic, standard intercooler, 2,5" avgas.


Väldigt tacksam för svar! smile

mitsu agget har bättre spol än originalen

154 Inlägg
20 januari 2013
Trådstartare
#3
Okej tack smile förlorar jag något i häst antal ifall ja byter till 13c turbon ? originalet ser ju rätt mycket grövre ut än 13c


Avstängd
1 418 Inlägg
20 januari 2013
#4
risenman skrev:
Okej tack smile förlorar jag något i häst antal ifall ja byter till 13c turbon ? originalet ser ju rätt mycket grövre ut än 13c

den räcker till ca 200hk

154 Inlägg
20 januari 2013
Trådstartare
#5
13c turbon räcker till ca 200hk alltså? vet du vad tb03 turbon räcker till ? smile


Avstängd
1 418 Inlägg
20 januari 2013
#6
risenman skrev:
13c turbon räcker till ca 200hk alltså? vet du vad tb03 turbon räcker till ? smile

runt där med skulle ja tro. satsa på 16 eller 19t istället

154 Inlägg
20 januari 2013
Trådstartare
#7
vad är skillnaden på 16 och 19t? storleken förstår jag, men vad mer?


Bärs!
3 456 Inlägg
20 januari 2013
#8
Kör med 13c'n..
komplettera gärna med 405 topp & svanhals insug. smile

Garaget.org peakade 2008.

154 Inlägg
20 januari 2013
Trådstartare
#9
Aga_Diff skrev:
Kör med 13c'n..
komplettera gärna med 405 topp & svanhals insug. smile

okej smile 405 topp får vi se om det blir, har redan modifierat ett ft insug för att passa smile


Avstängd
1 418 Inlägg
20 januari 2013
#10
risenman skrev:
vad är skillnaden på 16 och 19t? storleken förstår jag, men vad mer?

dom är lika bara att 19t är större invändigt och klarar mer

904 Inlägg
20 januari 2013
#11
Vad för karaktär vill du ha på motorn

AUTOTECH S60 power

449 Inlägg
20 januari 2013
#12
kör med 13c turbon kommer ge ett riktigt fint ladd på låga varv... ingen ide du köper en större turbo ditt insprut pallar inte mycke mer än 200hk

Full Fart Spar Tid!!!

154 Inlägg
20 januari 2013
Trådstartare
#13
Själva tanken med turbobytet är för att min original turbo som satt på b21an från början är totalt slutkörd nu. Och att jag i framtiden tänkt byta till en komplett b230fk / ft, så jag tänkte mest om jag kunde hitta en turbo som jag kunde köra med denna sommaren på b21an, som även passar på en b230fk/ft.

När jag väl börjat greja med en sån 940 motor så lär den ju trimmas också och då behövs ju en rejäl turbo smile


154 Inlägg
21 januari 2013
Trådstartare
#14
Vad sägs om aggen som turbomeck har? typ detta:

http://turbomeck.se/19T-volvo-940

är 19t agget hyfsat lättdrivet på en b21et?


Avstängd
1 418 Inlägg
21 januari 2013
#15
risenman skrev:
Vad sägs om aggen som turbomeck har? typ detta:

http://turbomeck.se/19T-volvo-940

är 19t agget hyfsat lättdrivet på en b21et?

ingen större skillnad på spool jämfört med original

154 Inlägg
21 januari 2013
Trådstartare
#16
Johan85 skrev:
risenman skrev:
Vad sägs om aggen som turbomeck har? typ detta:

http://turbomeck.se/19T-volvo-940

är 19t agget hyfsat lättdrivet på en b21et?

ingen större skillnad på spool jämfört med original

Skillnaden är alltså bara att 19t agget klarar att leverera mera, eller vad är det som gör att 19t är bättre ? smile

Edit: Man kanske ska fråga såhär ist, vilka skillnader är det på 13c turbon och 19t turbon ?
Senast redigerat av risenman (21 januari 2013)


Avstängd
1 418 Inlägg
21 januari 2013
#17
risenman skrev:
Johan85 skrev:
risenman skrev:
Vad sägs om aggen som turbomeck har? typ detta:

http://turbomeck.se/19T-volvo-940

är 19t agget hyfsat lättdrivet på en b21et?

ingen större skillnad på spool jämfört med original

Skillnaden är alltså bara att 19t agget klarar att leverera mera, eller vad är det som gör att 19t är bättre ? smile

typ så ja:)

154 Inlägg
21 januari 2013
Trådstartare
#18
Har du lite mer om fördelar/nackdelar med en 19t ? smile


1 125 Inlägg
21 januari 2013
#19
Har en GT35 funkar ypperligt


Avstängd
1 418 Inlägg
21 januari 2013
#20
risenman skrev:
Har du lite mer om fördelar/nackdelar med en 19t ? smile

finns bara fördelar:)
du kommer kunna varva mycke längre om du byter till en kam som vill varva typ v eller k.
så istället för en motor som drar mellan 2500 och 4500rpm så får du en motor som drar mellan 3000 till varvstopp vilket enligt mig är en förbättring för hur sällan leker man under 3000rpm?smile
och bilen kommer inte vara stendöd under 3000 heller


Sök