2169
Sök

Regbesiktiga Volvo 245 -92 med b230ft?

25 Inlägg
21 januari 2013
Trådstartare
#1
Tjena! Har planer på att stoppa i en FT-motor i min 245:a, någon som vet om det går att regga med utbytt motor eller måste man regga som ombyggt fordon? Då den är från -92 så känner jag mig väldigt osäker.

Tack på förhand, MVH


2 Inlägg
21 januari 2013
#2
hej! man måste ha hål i avgasröret


1 450 Inlägg
21 januari 2013
#3
brag1 skrev:
hej! man måste ha hål i avgasröret

De har väl varenda bil redan:)

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You

513 Inlägg
21 januari 2013
#4
Ska funka fint så länge du tar med motor,låda,styrsystem,katt, osv.
Enda är ju då att du inte får byta till en annan växelåda men dom är ju samma.

25 Inlägg
22 januari 2013
Trådstartare
#5
Varför får man inte byta låda då?


TBM NINJA
917 Inlägg
22 januari 2013
#6
V-Classon skrev:
Varför får man inte byta låda då?

Ingår i avgasreningen (såsom katten, måste va original, ikle utbytt)

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

25 Inlägg
22 januari 2013
Trådstartare
#7
Okej!


513 Inlägg
22 januari 2013
#8
Vid ett rent motorbyte gäller vissa regler, enkelt sagt gäller.
-75 hur som helst bara du har sluten vevhusvent, och under max effekt.
76-88 måste ta med hela motorpaketet så som katt osv, under max effekt. Får byta v-låda.
89-93 Hela motorn som tidigare plus hela drivlinan.

Därför ser du så många 740 med t5 för där kan du byta låda. Vilket du inte kan på 940 utan att regga som ombyggt/modifierat fordom. Allt hänger på datumet på reggbeviset därför är 242 från -75 så mycket dyrare än en -76.

Kolla annars på www.sfro.se dom har det bra beskrivet vad du kan göra och inte.

Försöker iaf
1 998 Inlägg
22 januari 2013
#9
Det ska inte va några problem.

Kör med original 240 avgas med 940 katalysator
Ta och gör om kabelhärvan så lmm hamnar på andra sidan och löd in motstånd
Sätt i 940boxar
Bygg om 940 downpipe

Fixa ett eget intyg. Behövs inget på volvo utan enligt SFRO så kunde man skriva ett som man på heder och samvete intygade att det sitter rätt saker i bilen.

Kör med m47/46 eller m90. Spelar ingen större roll och ingen bryr sig.

Ska du köra med en låda som har hydraulisk koppling så behöver du göra om kopplingspedalen och flytta den ett hack up. Inget svårt.
Sen tar du bara 940ins huvudcylinder för kopplingen. Passar i 240ins torped

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

25 Inlägg
22 januari 2013
Trådstartare
#10
Melin82 skrev:
Vid ett rent motorbyte gäller vissa regler, enkelt sagt gäller.
-75 hur som helst bara du har sluten vevhusvent, och under max effekt.
76-88 måste ta med hela motorpaketet så som katt osv, under max effekt. Får byta v-låda.
89-93 Hela motorn som tidigare plus hela drivlinan.

Därför ser du så många 740 med t5 för där kan du byta låda. Vilket du inte kan på 940 utan att regga som ombyggt/modifierat fordom. Allt hänger på datumet på reggbeviset därför är 242 från -75 så mycket dyrare än en -76.

Kolla annars på www.sfro.se dom har det bra beskrivet vad du kan göra och inte.

Tackar för infon, ska kolla vidare lite på detta.


25 Inlägg
22 januari 2013
Trådstartare
#11
Boostrider skrev:
Det ska inte va några problem.

Kör med original 240 avgas med 940 katalysator
Ta och gör om kabelhärvan så lmm hamnar på andra sidan och löd in motstånd
Sätt i 940boxar
Bygg om 940 downpipe

Fixa ett eget intyg. Behövs inget på volvo utan enligt SFRO så kunde man skriva ett som man på heder och samvete intygade att det sitter rätt saker i bilen.

Kör med m47/46 eller m90. Spelar ingen större roll och ingen bryr sig.

Ska du köra med en låda som har hydraulisk koppling så behöver du göra om kopplingspedalen och flytta den ett hack up. Inget svårt.
Sen tar du bara 940ins huvudcylinder för kopplingen. Passar i 240ins torped

Själva ingreppet har jag koll på, men var bara regbesiktningen som jag känner mig osäker på då jag har hört om att det är något speciellt med just årgång -92?


513 Inlägg
22 januari 2013
#12
det som är speciellt med din bil är att det är sista årgången där man kan byta motor bara si så där. 93- så är det helt omöjliga avgaskrav.

Ska även rätta mig när det gäller sfro hemsida det ska vara sfro.com

25 Inlägg
22 januari 2013
Trådstartare
#13
Melin82 skrev:
det som är speciellt med din bil är att det är sista årgången där man kan byta motor bara si så där. 93- så är det helt omöjliga avgaskrav.

Ska även rätta mig när det gäller sfro hemsida det ska vara sfro.com

Okej, jag får tacka så mycket för ett bra och snabbt svar!


Försöker iaf
1 998 Inlägg
22 januari 2013
#14
V-Classon skrev:
Boostrider skrev:
Det ska inte va några problem.

Kör med original 240 avgas med 940 katalysator
Ta och gör om kabelhärvan så lmm hamnar på andra sidan och löd in motstånd
Sätt i 940boxar
Bygg om 940 downpipe

Fixa ett eget intyg. Behövs inget på volvo utan enligt SFRO så kunde man skriva ett som man på heder och samvete intygade att det sitter rätt saker i bilen.

Kör med m47/46 eller m90. Spelar ingen större roll och ingen bryr sig.

Ska du köra med en låda som har hydraulisk koppling så behöver du göra om kopplingspedalen och flytta den ett hack up. Inget svårt.
Sen tar du bara 940ins huvudcylinder för kopplingen. Passar i 240ins torped

Själva ingreppet har jag koll på, men var bara regbesiktningen som jag känner mig osäker på då jag har hört om att det är något speciellt med just årgång -92?

Ring och fråga på sfro bara. Bilprovningen vet absolut inte ett skit och alla säger olika.

Sfro, bilprovningen och nån mer har gått ihop och kommit överens om vad som gäller men endast sfro har koll på det.

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

513 Inlägg
22 januari 2013
#15
Om jag inte missminner mig kan man via transportstyrelsen hitta lagtexterna men sen ska man kunna tyda dom. Sen håller jag med, tala med sfro dom har koll, även en del på sbp som gör just motorbesiktningar.

TBM NINJA
917 Inlägg
24 januari 2013
#16
Boostrider skrev:
Det ska inte va några problem.

Kör med original 240 avgas med 940 katalysator
Ta och gör om kabelhärvan så lmm hamnar på andra sidan och löd in motstånd
Sätt i 940boxar
Bygg om 940 downpipe

Fixa ett eget intyg. Behövs inget på volvo utan enligt SFRO så kunde man skriva ett som man på heder och samvete intygade att det sitter rätt saker i bilen.

Kör med m47/46 eller m90. Spelar ingen större roll och ingen bryr sig.

Ska du köra med en låda som har hydraulisk koppling så behöver du göra om kopplingspedalen och flytta den ett hack up. Inget svårt.
Sen tar du bara 940ins huvudcylinder för kopplingen. Passar i 240ins torped

i malmö bryr dom sig kan jag lova, av egen erfarenhet

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

25 Inlägg
24 januari 2013
Trådstartare
#17
Vad jag har läst mig till så behöver bilen vara registrerad innan 1 januari -93 för att kunna utföra detta motorbytet. Då min bil har gått inom militären så är den registrerad -09. har jag fattat det hela rätt så är det inte genomförbart på min bil.


513 Inlägg
25 januari 2013
#18
V-Classon skrev:
Vad jag har läst mig till så behöver bilen vara registrerad innan 1 januari -93 för att kunna utföra detta motorbytet. Då min bil har gått inom militären så är den registrerad -09. har jag fattat det hela rätt så är det inte genomförbart på min bil.

Humm bra fråga. Skulle tippa på att om det finns papper från militären så ska det nog gå. Tänker på amerikanare som importeras nu för tiden går ju fixa med men är väldigt osäker. Hör med sfro.
Om man har samvete till det finns billiga 245 på blocket med rätt papper.

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
25 januari 2013
#19
modellåret blir endå 92
det som är det viktiga blir som en importbil när man reggar in ett militär fordon

Kör fort så hinner inget hända...

513 Inlägg
25 januari 2013
#20
I praktiken skulle man kunna göra ett motorbyte på vilken bil som helst om man bara har kontakter och jävligt mycket pengar men om vi pratar svensson så måste bilen vara reggad 31/12-92 eller tidigare för att kunna göra vissa motorbyten då man måste ta hänsyn till växellåda, effekt osv. Så om nu bilen är en import eller annat så reggdatumet säger tex -08xx kan du inte byta och regga motor på vanligt vis även om bilen har tex -82 som årsmodell. Dock kan man gå den krångligare vägen via sfro och göra ett ombyggt fordon och då spelar åldern ingen roll på karossen eller när denna är reggad utan då måste man uppfylla dom kriterierna som gör bilen till ombyggd/modifierad. Sen måste man även hålla sig innam dom ramar som finns gällande avgaskrav, effekt osv. Man kan tex inte slänga i en kompressormatad bigblock eller en turbomatad M5 sexa.


Sök