3653
Sök

Bmw e39 -03 Går ryckigt. m54b25

Yeah buddy!
113 Inlägg
21 januari 2013
Trådstartare
#1
Tja!

Idag när jag skulle köra hemmåt så började bilen hoppa väldigt mycket vid tomgång. Blev lite orolig men körde ändå hemmåt. Vid minsta lilla gaspådrag så börjar bilen typ hosta och rycka. lät jag bilen rulla frammåt så kändes ingenting. Stod jag sedan still och gav gas så lät det även väldigt ryckigt. Efter ca 2min färd så tändes motorlampan och jag stannade ILLA KVICKT till sidan.

Tror det är en tändspole eller något som knasar. Men vet ej.

Motorn var varm när jag startade den. körde bara ett par minuter innan, men då gick hon hur fint som helst!

Tackar ypperligt för snabba och behjälpliga svar!


5 Inlägg
21 januari 2013
#2
Prova att kolla om du har fått sprickor/ hål i insugsbälgen. Det fick jag på min e39 525a och då började avgasreningslampan lysa ibland och den gick ryckigt och dog till och med vid något tillfälle helt för mig. Till saken hör den att jag hade väldigt många hål i min bälg.

Bayerische Motoren Werke
101 Inlägg
22 januari 2013
#3
Bilpalandet skrev:
Prova att kolla om du har fått sprickor/ hål i insugsbälgen. Det fick jag på min e39 525a och då började avgasreningslampan lysa ibland och den gick ryckigt och dog till och med vid något tillfälle helt för mig. Till saken hör den att jag hade väldigt många hål i min bälg.

Det fick jag med på min E46 330. sagt det till han att kolla wink

Stort Tack till:
www.auto-gruppen.com

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
22 januari 2013
#4
annars är ventilkåpspackningen ett vanligt fel.
Då lägger det sig olja ner i tändstiftsbrunnarna.
Så lyft på locket över tändstiften och slå ett get öga där:)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
23 januari 2013
#5
Kanske lite långt sökt men...
Det kan vara potentiometern för gasreglaget som glappar, det är en ganska vanlig fel.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

30 Inlägg
4 februari 2013
#6
tjäna.
Jag har exakt samma problem nu med min 523i -99.
fick du redo på vad problemet var med din då?

Yeah buddy!
113 Inlägg
4 februari 2013
Trådstartare
#7
Jajjemän.. Tändspolarna vart sönder. De vart så enkelt.. Har du kollat dom?  jag citerar Hasso från Autopower " Vad du kan göra är att flytta de "trasiga" spolarna till en annan cylinder och se om de fungerar lika illa där= trasig, för att utesluta fel på motorstyrningen., står det Bremi på spolarna så är dom dålig på 2003 årmodeller. Nu kostar dom ju inte mer än 380 spänn styck på Meca, Mekonomen, tex. "


30 Inlägg
5 februari 2013
#8
hej.
tack så mycket för svaret.

har kollat  runt på nettet,för att söka svar ang problemet. så många olika grejer som kan strula,när bilen går ryckigt,det är jo rena junglen.
T ex:
vevgivare
kamaxelgivare
luftmassmättare
benzinpump
spridare
tändstift
tändspole............sadhmm

du skrev att motorlampan började ljusa,når din började gå ryckigt. När min börjar gå ryckigt,är där ingen lampa ell felkod som ljuser opp??sen stänger jag av bilen,sen på och felet forsvinder???
Men jag skall jo börja någonstans.....tändspole låter jo som en bra start.

bytade du alla tändspolar??

Yeah buddy!
113 Inlägg
6 februari 2013
Trådstartare
#9
Nej bytade endast ut de två som vart dåliga. Men du kan ju starta bilen och testa koppla ur dom en efter en.. och se om motorn reagerar på alla..


SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
6 februari 2013
#10
joyride28 skrev:
hej.
tack så mycket för svaret.

har kollat  runt på nettet,för att söka svar ang problemet. så många olika grejer som kan strula,när bilen går ryckigt,det är jo rena junglen.
T ex:
vevgivare
kamaxelgivare
luftmassmättare
benzinpump
spridare
tändstift
tändspole............sadhmm

du skrev att motorlampan började ljusa,når din började gå ryckigt. När min börjar gå ryckigt,är där ingen lampa ell felkod som ljuser opp??sen stänger jag av bilen,sen på och felet forsvinder???
Men jag skall jo börja någonstans.....tändspole låter jo som en bra start.

bytade du alla tändspolar??

De blir nog billigare för dig att lägga 500kr på att läsa felkoder istället för att chansa dig fram.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu


Sök