perzy skrev:
tkd_rille skrev:
Dirtymike skrev:
Jag jobbar på ett företag som tar emot konkurser från advokater likaså Saab.
Det jag läst är ovan nämt från mig att dom har producerat mer bilar än det varit efterfrågan på o detta har chefer vetat om utan att göra någonting åt saken.
Luktar girighet lång väg och tyvärr så gjorde Saab fel från början med att sälja. Men nu gjorde staten fel i sin tur och inte gick in med pengar och räddade Saab.
Nä staten gjorde rätt då de har inget med företag att göra. Hade staten skjutit in pengar så hade de garanterat klarat sig några få år och sen varit tillbaka till samma kris igen.
Och de ska gälla alla företag, klarar man inte sig själv så går de som de går.
I princip har du rätt. Dock stämmer det inte med verkligheten då bilfabrikanterna i andra länder får massivt stöd av sina regeringar. Tyska staten pumpade in massor av euro för att rädda Opel , Franska staten håller Peugeot under armarna, Renault ägs av staten, VW får massor i s.k. regionalstöd, Japanska Miti styr och ställer i Japan, General Motors togs över av amerikanska staten ( i kapitalismens högborg! ) etc. etc. Bilindustrin är alltför industriellt och sysselsättningsmässigt för viktig anser alla dessa länders regeringar. Utom i Sverige.
Varför köper staten en massa JAS-plan då?
Jag försöker inte försvara att staten går in med stöd, den diskussionen lämnar jag därhän. Men medan Opel, Peugeot, GM med flera är enorma företag som har en stor påverkan på respektive lands ekonomi så hade SAAB en knappt mätbar effekt på Sverige. Ett flertal företag med ungefär samma antal anställda som på SAAB har gått i konkurs eller lagts ner sedan december 2011, många av dem med högre lönsamhet och en större påverkan på vårt land än vad bilarna hade, varför hör man aldrig något om att regeringen skulle räddat dem?
Dessutom är det nämnvärt att alla de miljarder utländska regeringar spenderade på sin bilindustri har bara skjutit upp problemen, Peugeot S.A går dåligt och har avskedat eller planerar att avskeda tiotusentals anställda, Opel går på knäna, General Motors gjorde åtminstone en liten vinst men står knappast stadigt utan spås få problem vid minsta motgång.
Idag vet vi att SAAB hade ett tvåsiffrigt belopp i skulder, räknat i miljarder SEK naturligtvis, och behövde ännu mer för att komma på benen. Pengar som precis som hos Opel, Peugeot med flera bara hållit SAAB under armarna i ett till två år innan problemen dykt upp igen vilket beror på den situation som råder just nu och inte företagen i sig.
Nej, om regeringen skulle skjutit till pengar i någon industri så fanns det mycket viktigare områden än SAAB att rädda. Och varför SAS finns eller varför JAS-plan köps är en helt annan diskussion, var det någon som förväntade sig konsekventa politiker?