Hur man kan HATA ett bilmärke? Hata är ett rätt starkt ord...
Att Saab gick omkull berodde inte helt på GM, hade inte gått särskilt bra i början/mitten på 90-talet utan dom, största felet de gjorde va att marknadsföra fel. De hade en för liten kundgrupp.
Jag har kört många bilar, och det ska (faktiskt) till rätt så högklassiga moderna bilar för att bli lika bekväma som en 9-5 från slutet på 90-talet.
Smaken är som baken, men, jag vågar påstå att för runt 10.000 kronor får du ingen bättre bil än en 9-5 från runt -00. Kör du aldrig med släp en 2,0t, snabb, bensinsnål, driftsäker, hållbar, säker och bekväm.
Som långfärsbil är saabar svårslagna oavsett modell, redan på 70-talet hade dom bättre säten än flertalet moderna bilar.
Motorras är bara skitsnack, BMW-sexor vrider topplockan tre varv i en bilkö om kylarvattnet inte står på MAX, VAG 1,8T, VR6 och de nyare dieslarna verkar vara riktiga bojsänken, likaså Volvo D5. Nyare Mercedes behöver annan kylare för en simpel dragkroksmontering...
Alla bilar är skit, för alla har någonting som är underdimensionerat, felkonstruerat, eller helt enkelt gjort i dåligt material.
Hata är starkt. Man kan ogilla ett märke, men man ska ha skäl för det! Kan inte bara hata något för att rätta sig i ledet. Jävla skit säger alla, de flesta instämmer utan att ha en aning.
Jag provar. Skaffar mig en egen uppfattning.
En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!