3018
Sök

Kicker solo x bas får spel när clip lampa lyser!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
24 januari 2013
Om du tappar så mycket spänning mellan batteri och steg när du spelar lågt så är nåt knas, och dina batterier är nog inte riktigt friska om dom ligger så lågt nyladdadd. Ett normalt batteri bör ligga på åtminstone 12,6-12,7V i vilospänning. AGM och gelebatterier ska ligga runt 13V vilospänning. Sen en liten fråga, är du säker på att det är dubbla 2Ohms spolar på basen? Tänkte ifall den är omkonad så kan det var andra spolar.

Sen heter det stereo, inte sterio. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

139 Inlägg
24 januari 2013
JoKarN skrev:
Det ska dom va ladda dom hela natten, men får ju inte ut mer än 11.80-11.98 när jag mätte på klossen i steget men mäter jag på batterina ligger jag runt 12.4-12,6 hur vet jag om jag skadat basen pga detta? Så jag kan sova gott?

Vilket cca-värde har batterierna? Spelar ingen roll på ah om cca är lågt vilket det oftast är i stora blybatterier.

Inlägg redigerat, TS frågade inte efter tips på batterier och då länkar inte återförsäljare. /Moderator

236 Inlägg
24 januari 2013
Trådstartare
Jord direkt från batteri banken har jag smile ska kolla det sen men cca va rätt hög tror jag.
Senast redigerat av JoKarN (24 januari 2013)

236 Inlägg
24 januari 2013
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Om du tappar så mycket spänning mellan batteri och steg när du spelar lågt så är nåt knas, och dina batterier är nog inte riktigt friska om dom ligger så lågt nyladdadd. Ett normalt batteri bör ligga på åtminstone 12,6-12,7V i vilospänning. AGM och gelebatterier ska ligga runt 13V vilospänning. Sen en liten fråga, är du säker på att det är dubbla 2Ohms spolar på basen? Tänkte ifall den är omkonad så kan det var andra spolar.

Sen heter det stereo, inte sterio. wink

det står 2 ohm på kontakten vidinfästningen till högtalar kabel så det borde va detdå det följer med ur när man tar loss konen, lr kan det va ngt annat?

236 Inlägg
24 januari 2013
Trådstartare
Måste jämt fråga kan verkligen basen få spel och slå som fan pga att man har för lite batteri?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
24 januari 2013
Om märkningen sitter på konen så bör det stämma ja. Men hur är kopplingen mellan generator och batteribank? Det är ju trots allt generatorn som till stor del ska leverera strömmen när motorn är igång, samt ladda batterierna.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

2 024 Inlägg
24 januari 2013
Om du tappar över 0,5V när du spelar lugnt så är det något som är galet mellan batterier och steg. Har du väldigt långa kablar eller några skumma skarvar, vad använder du för säkringar? Hade nästan velat se nån bild på hur installationen ser ut för att kunna ge bättre tips.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

236 Inlägg
24 januari 2013
Trådstartare
har plockat ut det ur bilen nu för provspelning utanför. kablar mellan steg och batteri 4st 50mm2 0.5m långa
mellan batterina 35mm2 30cm mellan varje batteri. ska försökta få till en bild wink på golvet lr liknande så ni ser ungefär inga säkringar
Senast redigerat av JoKarN (24 januari 2013)

236 Inlägg
24 januari 2013
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Om märkningen sitter på konen så bör det stämma ja. Men hur är kopplingen mellan generator och batteribank? Det är ju trots allt generatorn som till stor del ska leverera strömmen när motorn är igång, samt ladda batterierna.

Inget är kopplat till bilen som sagt, allt är kopplat utanför ingen generator lr ngt.

610 Inlägg
24 januari 2013
JoKarN skrev:
ChriZtoffer skrev:

Inget är kopplat till bilen som sagt, allt är kopplat utanför ingen generator lr ngt.

va har du de kopplat till utanför då? bara batterier? inget som laddar batterierna?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
24 januari 2013
JoKarN skrev:
ChriZtoffer skrev:

Nu blir jag ju lite nyfiken, varför har du inte batterierna kopplade till generatorn? Om du ska åka runt och poppa med bara batteriernas kapacitet kommer det inte räcka länge. Men du har nog ändå nåt problem med din inkoppling, med dubbla 0,5m långa 50mm2 kablar mellan steg och batterier ska det nästan inte skilja nånting i spänning!

Saab 9-3SC {SQ-edition}

236 Inlägg
24 januari 2013
Trådstartare
Vill bara provspela på golvet i garaget... ska ta lite kort så ni får se hur det ser ut

9 Inlägg
24 januari 2013
Jag har lekt rätt mycket med dessa steg smile Dom har grymma skyddskretsar och funkar ner till 9volt på ett batteri! Däremot så har jag max fått ur ca 6kw vid 9volt. Men det är inte så konstigt wink Ju mer ström du matar in i stegen desto mer får man ut.
Dom är dock känsliga för störningar pga sin speciella uppbyggnad, speciellt om du inte anslutit stereons jord till samma jord som stegen har.
Mao så funkar det inte att ha stereon i bilen, jordad till bilens batteri och ha stegen kopplade till separata batterier på golvet som inte är anslutna till bilens jord...
Ring mig på 0733-707033 om du har mer frågor
mvh

9 Inlägg
24 januari 2013
Btw, dessa stegen kräver lite kunskap, som alla monstersteg gör. Det är inte bara att koppla in å tokspela för saker kommer gå sönder förr elr senare.
Och det är bara ett Stinger spp2150 batteri som orka hålla uppe spänningen över 9volt så jag kunde få ur den effekten på ett batteri. Körde faktiskt två steg på ett sånt batteri och fick ut 6kw per steg. Inget annat av alla batterier som jag testat klarade hålla uppe spänningen. Mao det är skillnad på batterier och batterier..........

236 Inlägg
24 januari 2013
Trådstartare
AndreasLeth skrev:
Jag har lekt rätt mycket med dessa steg smile Dom har grymma skyddskretsar och funkar ner till 9volt på ett batteri! Däremot så har jag max fått ur ca 6kw vid 9volt. Men det är inte så konstigt wink Ju mer ström du matar in i stegen desto mer får man ut.
Dom är dock känsliga för störningar pga sin speciella uppbyggnad, speciellt om du inte anslutit stereons jord till samma jord som stegen har.
Mao så funkar det inte att ha stereon i bilen, jordad till bilens batteri och ha stegen kopplade till separata batterier på golvet som inte är anslutna till bilens jord...
Ring mig på 0733-707033 om du har mer frågor
mvh

Ringer jätte gärna och får hjälp när kan jag ringa dig? Jätte jätte snällt att du hjälper mig så mycket!

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
24 januari 2013
Jag hoppas inte du köpt steget nytt, och nån inte har varnat dig för att det där är inget att bara åka runt och poppa med. Man behöver göra MASSOR med elsystemet i bilen om det skall funka.

Om du köpt det nytt, och om säljaren inte talat om detta för dig så är det tjänstefel och den firman/personen borde svartlistas omedelbums!

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

236 Inlägg
24 januari 2013
Trådstartare
Det är köpt begagnat smile och det är till för en ljudbil nissan micra som jag tänkte tävla med, jag har bara tävlat med hcca basar och soundstream förut och mindre steg aldrig haft så rejäla grejer

1 071 Inlägg
25 januari 2013
låt bli att vrida på gain innan du vet vad du gör med dom stegen

Onödigt inlägg^^

236 Inlägg
25 januari 2013
Trådstartare
partyvan skrev:
låt bli att vrida på gain innan du vet vad du gör med dom stegen

Felet är troligtvis att det blir någon störning från stereon. ska provspela det ngt dag och se.

Sök