3077
Sök

Diesel, Bensin, Etanol eller Gas?

5 679 Inlägg
25 januari 2013
#41
Xuri skrev:
simlar skrev:
Xuri skrev:

Japp de lät jävligt seriöst.

Nästa gång ska jag precis innan jag krockar lägga en dunk med 1.5 liter extremt brandfarlig vätska inne i motorummet. Har jag tur när jag krockar så skvätter de inte på nån varm motordel å urartar i en extrem snabbartad brand.

Hur tänkte du när du skrev seriöst å att stoppa en bränsletank  i de enda varma utrymme i fören på en bil ?

Jag skrev "lite mer seriöst", skrev inte att det var seriöst men lite seriösare än startgas.

Och ja jag har en liten bränsletank i det enda riktigt varma utrymmet på bilen. Fyller den så det är ca 0,5-1L bränsle i den så har man bränsle att kallstarta med ca 1-2veckor beroende på hur ofta man måste kallstarta.

Självklart har jag satt den så kallt som möjligt och det blev längst fram på luftburken, hade helst satt den på vänster innerskärm eller inne i framskärmen (som spolarvätskebehållaren sitter i de flesta moderna bilar) men fanns ingen plats.
Och bensin börjar enbart brinna om det förgasas och kommer i kontakt med en gnista eller låga, och risken för gnistbildning anser jag är väldigt liten om nu inte en tändkabel går av eller en tändkabel är gammal och sliten och sedan dränks i vatten så det blir överslag. Häller man bensin på ett varmt grenrör så ångar det bara bort, det farliga är om det då kommer i kontakt med en gnista eller eldsflamma innan det ånga bort helt.
(annars skulle det bli många bränder på kina-fyhjulingar då vissa har problem att det läker mellan tank och bränslenivågivare pga felkonstruktion, detta bränsle rinner då efter bränsletanken direkt ner på det varma grenröret).


Och att sätta ett kallstartsmotstånd är inte möjligt när jag har förgasare. Och det extra bränslet som choken ger räcker inte ens att starta bilen när det är under 0°C.

ja å vad tror du händer när metall skrynklas till å kablar kläms i motorummet när man krokar ?

hela ditt motorum är fyllt med bränsleångor vid en krock, krävs inte mycke för nått ska hända....

varför tror du brandmännen försöker fimpa batteriet så fort som möjligt ?

0.5 liter bensin brinner jävligt bra. skulle jag aldrig våga ha.

en burk startgas lär hålla längre å man slipper söla under motorhuven med bensin.

Spolarvätskebehållare brukar dessutom vara gjorda av plasten polyeten å de brukar inte vara kompatibelt med bensin å värme under nån längre tid. den löses upp.

Jaja, den som lever får se.
Jag kör då inte runt och är orolig för brand, men har ändå alltid med mig en brandsläckare (som köptes för över 1år sedan då det känns som att det är ett måste att ha i bilen hur ny eller gammal den än må vara).


One Man Clan
4 287 Inlägg
25 januari 2013
#42
simlar skrev:
Xuri skrev:
simlar skrev:

Jag skrev "lite mer seriöst", skrev inte att det var seriöst men lite seriösare än startgas.

Och ja jag har en liten bränsletank i det enda riktigt varma utrymmet på bilen. Fyller den så det är ca 0,5-1L bränsle i den så har man bränsle att kallstarta med ca 1-2veckor beroende på hur ofta man måste kallstarta.

Självklart har jag satt den så kallt som möjligt och det blev längst fram på luftburken, hade helst satt den på vänster innerskärm eller inne i framskärmen (som spolarvätskebehållaren sitter i de flesta moderna bilar) men fanns ingen plats.
Och bensin börjar enbart brinna om det förgasas och kommer i kontakt med en gnista eller låga, och risken för gnistbildning anser jag är väldigt liten om nu inte en tändkabel går av eller en tändkabel är gammal och sliten och sedan dränks i vatten så det blir överslag. Häller man bensin på ett varmt grenrör så ångar det bara bort, det farliga är om det då kommer i kontakt med en gnista eller eldsflamma innan det ånga bort helt.
(annars skulle det bli många bränder på kina-fyhjulingar då vissa har problem att det läker mellan tank och bränslenivågivare pga felkonstruktion, detta bränsle rinner då efter bränsletanken direkt ner på det varma grenröret).


Och att sätta ett kallstartsmotstånd är inte möjligt när jag har förgasare. Och det extra bränslet som choken ger räcker inte ens att starta bilen när det är under 0°C.

ja å vad tror du händer när metall skrynklas till å kablar kläms i motorummet när man krokar ?

hela ditt motorum är fyllt med bränsleångor vid en krock, krävs inte mycke för nått ska hända....

varför tror du brandmännen försöker fimpa batteriet så fort som möjligt ?

0.5 liter bensin brinner jävligt bra. skulle jag aldrig våga ha.

en burk startgas lär hålla längre å man slipper söla under motorhuven med bensin.

Spolarvätskebehållare brukar dessutom vara gjorda av plasten polyeten å de brukar inte vara kompatibelt med bensin å värme under nån längre tid. den löses upp.

Jaja, den som lever får se.
Jag kör då inte runt och är orolig för brand, men har ändå alltid med mig en brandsläckare (som köptes för över 1år sedan då det känns som att det är ett måste att ha i bilen hur ny eller gammal den än må vara).

jag kör inte runt med tanken att jag ska krocka heller, men rätt vad de är händer de å då vill i alla fall inte jag ha brandfarlig vätska i en stängd  behållare som skvätter överallt.


5 679 Inlägg
25 januari 2013
#43
Xuri skrev:
simlar skrev:
Xuri skrev:
ja å vad tror du händer när metall skrynklas till å kablar kläms i motorummet när man krokar ?

hela ditt motorum är fyllt med bränsleångor vid en krock, krävs inte mycke för nått ska hända....

varför tror du brandmännen försöker fimpa batteriet så fort som möjligt ?

0.5 liter bensin brinner jävligt bra. skulle jag aldrig våga ha.

en burk startgas lär hålla längre å man slipper söla under motorhuven med bensin.

Spolarvätskebehållare brukar dessutom vara gjorda av plasten polyeten å de brukar inte vara kompatibelt med bensin å värme under nån längre tid. den löses upp.

Jaja, den som lever får se.
Jag kör då inte runt och är orolig för brand, men har ändå alltid med mig en brandsläckare (som köptes för över 1år sedan då det känns som att det är ett måste att ha i bilen hur ny eller gammal den än må vara).

jag kör inte runt med tanken att jag ska krocka heller, men rätt vad de är händer de å då vill i alla fall inte jag ha brandfarlig vätska i en stängd  behållare som skvätter överallt.

Nä kanske inte. Kommer inte kunna använda det systemet sen när turbon åker på då jag inte vill få laddtrycket in i behållaren så då får man rackla med startgas igen. Inte kul när burken är -20°C och det knappt kommer ut nå startgas ur den, sen att man även fryser sönder handen när man håller i burken är ju inte så kul det heller.


Edit:
Nä nu har det varit tillräckligt mycket offtopic.
Senast redigerat av simlar (25 januari 2013)


One Man Clan
4 287 Inlägg
25 januari 2013
#44
simlar skrev:
Xuri skrev:
simlar skrev:

Jaja, den som lever får se.
Jag kör då inte runt och är orolig för brand, men har ändå alltid med mig en brandsläckare (som köptes för över 1år sedan då det känns som att det är ett måste att ha i bilen hur ny eller gammal den än må vara).

jag kör inte runt med tanken att jag ska krocka heller, men rätt vad de är händer de å då vill i alla fall inte jag ha brandfarlig vätska i en stängd  behållare som skvätter överallt.

Nä kanske inte. Kommer inte kunna använda det systemet sen när turbon åker på då jag inte vill få laddtrycket in i behållaren så då får man rackla med startgas igen. Inte kul när burken är -20°C och det knappt kommer ut nå startgas ur den, sen att man även fryser sönder handen när man håller i burken är ju inte så kul det heller.


Edit:
Nä nu har det varit tillräckligt mycket offtopic.

btw, de finns ju backventiler tongue


Hhehehehhest
375 Inlägg
25 januari 2013
#45
E85 alla dagar i veckan!
Kastade på turbospridare på min 245:a och 3.6bar soppatryck. Den startar jämt, spelar ingen roll hur kallt det är..
Senast redigerat av Nyman1337 (25 januari 2013)

Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..


Sök