3642
Sök

Spricka på fläktrem. Volvo V50

7 Inlägg
24 januari 2013
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/images/104/103824/103824-174f6c67f30f16220190cc5ef2523825.jpg

Hej!
Såg igår att jag har en spricka på fläktremmen.
Undrar om någon vet om den måste bytas direkt eller om det kan vänta tills servicen om några månader?
MVH
Marcus
Senast redigerat av MAB (24 januari 2013)

341 Inlägg
24 januari 2013
Byt så fort som möjligt om du inte vill riskera att bli stående någonstans

7 Inlägg
24 januari 2013
Trådstartare
tänkte det med..känns lite riskabelt.
pratade med mechanum precis, och han tyckte inte det var någon fara! konstigt, trodde dom ville ha in jobb?

blir nog till att byta ut den ändå.
vet du om det är lätt att fixa själv?

tack för svar!
marcus

4 824 Inlägg
24 januari 2013
fläktrem? det sitter ju elflält roll
antar att det är multiremen du tagit bild på, den som driver servo och generator? den är inte speciellt svår att byta.
om remen går sönder så är risken välldigt stor att den trasslar in sig nere vid remskivan på vevaxeln och gör den det så är ventilsallad ett faktum.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

341 Inlägg
25 januari 2013
Det ser ut som att du har en 1,8F? Byt spännare då också till nya varianten, är inga konstigheter att byta. Det lär knappast bli ventilsallad om den går av då kåpan till kamkedjan är av metall.

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
26 januari 2013
Du har den nyare sortens spännare som är ofjädrad och den är inte helt lätt att byta på och har man otur knäcker man plasthjulet (har själv lyckats med det), byter man till den gamla med fjädrad spännare (som är bättre) kostar det ett par tusen tyvärr.

Och är det precis likadant som Fordarnas 1,8 så måste du byta ac rem också då den sitter utanför denna drivrem och måste kapas och sen träs på med specialverktyg pga att spännare saknas där.
Kan gå att trä av och på men risken är att man skadar remmen.

- Time Attack -

7 Inlägg
27 januari 2013
Trådstartare
Fick tid hos Mechanum på måndag..
dom fixar det medans jag väntar.. ca 2000 spänn går det på!'
lika bra, då jag inte riktigt har koll på den biten.
Tack för era svar
/Marcus

Fri fart för ett fritt folk!
14 343 Inlägg
27 januari 2013
2000:- för ett rembyte.. hade det varit kamremmen visst men en vanlig rem?!
sjukt mycket pengar
matrialkostnad på 200-300kr tar det 2dagar att byta remmen smile

Kör fort så hinner inget hända...

7 Inlägg
29 januari 2013
Trådstartare
nä, det var inte bara rembyte.. det var en hel remsats, med  rullar och spännare med. materialkostnaden var 1300..
Annars hade det varit riktigt dyrt :-)
men det var värt varenda krona.. för nu är "kvittret" borta med.. har stört mig på det länge.. trodde det var standard på volvo :-)

Fri fart för ett fritt folk!
14 343 Inlägg
29 januari 2013
fast nu är det ingen volvo du äger utan en ford.. även om den har volvo emblem..där av problemen ;-)

Kör fort så hinner inget hända...

Sök