3665
Sök

Audi 90 quattro -85 Projekt Tq

Långtidsprojektet

180 572 Visningar
Projektet avslutat 11 oktober 2018
515 Inlägg
20 april 2013
Trådstartare
#61
Nya reducerventilen kom på plats, aningen mindre och härstammar från nyare 90q
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-7512ac77ee2b038a78f60f544d9b57fe.jpg

Kikade på bakbromsen och det var ju självklart handbromsarmen som kärvar sad de får va tills vidare..

Fortsatte att fixa med inredningen så nu är det bara baksätet kvar.

Hade uppe tändstiften och de såg ju inte sådär jätteroliga ut, alla va rätt svarta och 2ans va riktigt mysigt.
Hittade den andra uppsättningen och de såg ju betydligt bättre ut så de åkte i tills vidare.

Detta hjälpte ju tyvärr inte heller med misständningen.
Löser det sig inte med dom nya spolarna så vet i fasen va de kan va för nåt.
Funderar på om man ska försöka koppla in felsökningskablarna till styrboxen o se om man kan få ut några felkoder.

Tips till felsökningen är självklart varmt välkomna!

"Att göra listan" minskar sakta men säkert, det som är kvar just nu:
Misständning
ok-adaptrarna
nya däck
hjulinställning
Sen svävar man ju självklart iväg lite ibland o hittar nåt mer men i det stora hela.
Finns ju hopp om sommaren iallafall!

Avslutar med ett par bilder
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-86daf324cc1aa319ab45582b8e26dbce.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-534e964d7129cc30cd484e345dba2122.jpg
Senast redigerat av MatsaBusen (20 april 2013)

515 Inlägg
27 april 2013
Trådstartare
#62
Idag tänkte jag slänga i nya spolarna för att se om de gick att få bilen o gå som den ska
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-a8290236b198150db359dfc37e131401.jpg

Kittet jag köpte verkar dock inte vara rätt gjort tyvärr, inte samma antal stift/kablar i kontakterna som om man kollar på tex 034's kablage.
Bilen var ju självklart stendöd iallafall! så jag var lagom glad kan jag säga!

Slängde tillbaka dom andra grejerna och gick började gå igenom gömmorna lite för att upptäcka att det var samma tändsteg på V6orna som på 5an.
Skiftade första o tog en provtur utan resultat, tyckte nästan den gick sämre.
Skiftade nr 2 och kände direkt när den startade att nu kan ja vara något på spåren.
åkte en sväng o visst var det så! alla tendenser till misständning är nu borta! fasen va gött

Nu är det bara något lustigt ljud kvar som uppstår när det börjar ladda på mer än 0,5 typ.
Ska slå en kik på dumpen o se om jag inte ska lägga i en fjäder till, alternativt skaffa ny bosch dump.


Hjulen är ju i största laget alltså, inte helt nöjd med det i kombination med sänkningen som blev lite mer än jag vill ha.
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-6e6941daeb2738609500a82fe238b48b.jpg
Började slajsa upp backdäcket tydligen.. bara böjja tillbaka o måla..

Har beställt nya däck 205/45/17 som jag i kombination med en riktig hjulinställning hoppas ska lösa merparten av problemet.

Fixade lite annat smått o gott, hasplåt lister under lysena ramp mellan bakljusen o började göra om spolarbehållaren jag tänkte ha. e ju aningens utrymmesbrist så den får hamna bakom torpeden precis framför rutan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-3344fa5ab8e81ca5b1b1afb85d6d048c.jpg

e ju ledig en hel del nästa vecka så jag hoppas på kunna fixa en bra del av det som är kvar.

German Engineering
9 083 Inlägg
27 april 2013
#63
Kämpa på smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

515 Inlägg
27 april 2013
Trådstartare
#65
Putteliten skrev:
Härligt! Regbes snart då?

Hehe ingen kommentar på den wink

Kan iallafall säga som så att har jag riktigt flyt så kommer bilen ställas på i mitten av nästa vecka.

9 117 Inlägg
27 april 2013
#66
MatsaBusen skrev:
Putteliten skrev:
Härligt! Regbes snart då?

Hehe ingen kommentar på den wink

Kan iallafall säga som så att har jag riktigt flyt så kommer bilen ställas på i mitten av nästa vecka.

Niice! Ja måste åka förbi å kika på den med...


515 Inlägg
28 april 2013
Trådstartare
#67
jo de får du göra.
E väl lite andra prylar du ska kika på också om inte intresset svalnat.

9 117 Inlägg
28 april 2013
#68
MatsaBusen skrev:
jo de får du göra.
E väl lite andra prylar du ska kika på också om inte intresset svalnat.

Ja det är fortfarande intressant, har haft lite mycket annat att göra bara.


515 Inlägg
2 maj 2013
Trådstartare
#69
Igår fixade jag lite grejer i allmänhet bara.
lite plåtar under som skulle på plats
Spolarvätskebehållaren gjordes i ordning och monterades.
hittade gamla plastskyddet till kylaren
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-7398e4f82e53dc151a6e899e26dc6bf5.jpg

Då huven jävlades så drog det ut på tiden lite, skulle justera men så vägrade den att öppna sig ordentligt.
Fick till slut upp den men aningen irriterad.

Städade ur invändigt
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-05798d0e8406aad921e9c912b0e10066.jpg

O i morse var jag hos däckmojjen för nya däck och hjulinställning.
Sedan fortsatte jag mot bilprovningen. Inte haft ute sfro än utan ville se lite vad dom säger om det som är gjort och dessutom få möjlighet att köra den en månad utan att polisen grinar allt för mycke om man skulle träffa på dom.

Resultatet blev inte helt oväntat:
Motor ändrad
blinkers bak ej orangea
rattlås ur funktion

Det sistnämnda fattar jag faktiskt inte hur det kan bli 2a på faktiskt! trodde inte det fanns på bilen o än mindre att de var krav på funktionen :S
Hade ju även tänkt passa på o väga bilen men det glömdes bort så får ta det en annan dag.

Avgasvärdena såg bra ut och bromsarna tog jämnt och bra! de va skönt att se.
Däcken och hjulinställningen löste skrapet i hjulhusen perfekt så det är skönt att slippa bry sig mer om det.

Enda problemen som dök upp på första lite "längre" åkturen var vattenläckage från givaren till kylfläkten och själva temperaturen som steg en bra bit över 90 när jag stod still en stund... vet att dessa motorer brukar gå varmt men inte riktigt nöjd ändå.
Var på vag förut och hämtade nya packningar till givaren i rätt material och en bosch dump då jag inte är så förtjust i den av alu med fjäder.

Så ser det ut idag iallafall, ska försöka få lite gjort i morgon också så får vi se vart jag hamnar.

Livar upp med ett par bilder om än inte dom bästa.
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-8542d6c8c0df94070d3a755d96ab780b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-a5bdc5668c7f64a8ebc9948bfe35870e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-f0e21c7824ef4c614322bc718280afda.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-04e9e40f5932465ea55ee13af5a82d58.jpg
Senast redigerat av MatsaBusen (2 maj 2013)

9 117 Inlägg
2 maj 2013
#70
Lät ju inte så farligt, aldrig varit med om att dom testat rattlåset nån av mina bilar.
Bakljusen ska ju blinka orange om du har orangea lampor i dom, eller har du målat dom röda?


515 Inlägg
3 maj 2013
Trådstartare
#71
Putteliten skrev:
Lät ju inte så farligt, aldrig varit med om att dom testat rattlåset nån av mina bilar.
Bakljusen ska ju blinka orange om du har orangea lampor i dom, eller har du målat dom röda?

Nej rattlåset är inget jag har tänkt på heller direkt.
Jo bakljusen va inte så mycke o snacka om. bara hänga tillbaka org.

9 Inlägg
7 maj 2013
#72
Livar upp med ett par bilder om än inte dom bästa.

Porn on wheels!


515 Inlägg
8 maj 2013
Trådstartare
#73
Roligt att det uppskattas av någon iallafall!

helgens "att göra lista" består i dagsläget av:
vattenläckage
termostatbyte
Oljetrycksgivare
nya ok-adaptrar
kolla på tankrör

Får se hur långt som hinns.

515 Inlägg
9 maj 2013
Trådstartare
#74
Gick lite sådär idag.
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-cd363f9aff0e056d2c9dfc3d4ee4e332.jpg

Vet inte om det är kylaren som läckt hela tiden eller om det blev när jag fick tätt på givaren.
vilket fall så åker jag på att byta.

Höll tätt när systemet var trycklöst men vid tryck så började det pissa...
Farsan dilla nåt om att de kan bero på att locket inte släpper trycket

Ingen som har en liggandes i bra skick?
Senast redigerat av MatsaBusen (9 maj 2013)

9 117 Inlägg
9 maj 2013
#75
Jag har ett om det är till expansionskärlet? Det ser likadant ut som det du har i så fall....
Senast redigerat av Putteliten (9 maj 2013)


515 Inlägg
9 maj 2013
Trådstartare
#76
Nja lock har ja några andra också. va kylare jag tänkte på..
hitta den här o funderar på o beställa. aningen tunnare än org men..
http://www.tradera.com/kylare-audi-80-2 … _173667788

9 117 Inlägg
9 maj 2013
#77
MatsaBusen skrev:
Nja lock har ja några andra också. va kylare jag tänkte på..
hitta den här o funderar på o beställa. aningen tunnare än org men..
http://www.tradera.com/kylare-audi-80-2 … _173667788

Hehe, bilen blir ju lättare i alla fall! wink Måste ju ge 10km till maxhastigheten! wink


515 Inlägg
9 maj 2013
Trådstartare
#78
jo, tänkte snarare på att det är trevligt med tanke på utrymmet så varje cm räknas, men samtidigt lär den ju kyla sämre.
I jämförelse med nåt lite tjockare men 20-30 år gammalt så kanske de inte direkt spelar nån roll.

9 117 Inlägg
9 maj 2013
#79
MatsaBusen skrev:
jo, tänkte snarare på att det är trevligt med tanke på utrymmet så varje cm räknas, men samtidigt lär den ju kyla sämre.
I jämförelse med nåt lite tjockare men 20-30 år gammalt så kanske de inte direkt spelar nån roll.

Jasä du tänkte sååå! tongue Ja det är frågan om den verkligen blir sämre, den gamla lär ju vara ganska tight i kanalerna om man jämnför med den nya. Så det är nog jämnt upp.


515 Inlägg
18 maj 2013
Trådstartare
#80
Igår kom äntligen kylaren då så det var bara o ta sig till verkstan o skrida till verket!

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-cd4102c3867cc9e84100faf7209e53da.jpg

När det ändå var så öppet o gott om plats passade jag på att byta termostat och slå i den nya givaren till kommande oljetryckslampan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-55a30072cbd464f413e23e68d792461f.jpg
Nya kylaren med allt påmonterat

Passade ju lite sådär som vanligt men de va bara att anpassa
Sist så hittade jag även nån tryckslang som inte var riktigt dragen så nu ökade laddet och draget rätt duktigt smile

Nu verkar vattensystemet hålla tätt iallafall MEN tempen ligger ju närmre 100 än 90 grader.
Fattar inte alltså, kollade så inte kylarslangarna var felkopplade osv men de ser rätt ut.

Jag tycker det verkar som att systemet flödar för dåligt. säg att tempmätaren visar 100 grader när man slår av motorn så sjunker det rätt kvickt ner till 90 och vattnet i expansionskärlet är ju inte direkt jättevarmt heller.
Ska väl försöka få in KL kontakterna så kanske man kan läsa ut med datorn om det är så att mätaren felar eller nåt bara :S
Både olja och vatten ser bra ut, ryker inte vitt och luktar inte avgaser ifrån vattnet vad jag kan märka av.
Vet att de finns ett gäng riktigt skillade där ute! ös på med tips för de börjar bli rätt tradigt de här nu!


Sök